• Anonym (paulina)

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

Min  pojkvän(inte hennes pappa) är borta och jag hittade papper från en chokladkaka med hasselnötter som han ätit i min lägenhet. Han vet att min dotter är så allergisk mot nötter att hon kan dö. Vet inte vad jag ska känna, säga eller gör. Tankar och råd?

• Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk
  • Pinkypie

Fy vad obehagligt Ts!
    Förstår han inte innebörden av riktigt allvarlig nötallergi!? Som någon annan skrev så är det ju absolut inte "bara att ta en adrenalinspruta" utan det är en risk att man kan dö ändå! Blir vansinnig när jag läser hur många ignoranta, obildade, egoistiska människor som finns i vårt samhälle!!

Du är absolut inte överbeskyddande!! Jag vet själv hur olyckligt det kan sluta för att folk som inte förstår bättre inte respekterar ens nötallergi. Stå på dej!

• Anonym (Qwe)
    Anonym (paulina) skrev 2015-02-21 07:46:33 följande:
    Att säga att någon brister i sin föräldraroll är en förolämpning att ifrågasätta hur mycket jag vet om min dotters allergi är inte en förolämpning. Brukar du säga till människor runt dig att "Nu tycker jag du brister i din föräldraroll?"
    Ja, om jag på ett sakligt sätt kan visa det. Inte för att vara elak. Det hela handlar om hur man framför sina åsikter och till vem. Jag skulle aldrig säga det till en person jag inte känner eller kan hantera det. Precis som folk i min närhet kan säga det till mig när jag gör fel. Ingen människa är perfekt utan fel och brister och för att lära sig nya saker måste man ta del av andras kunskap. Jag har egentligen inga problem att ta negativ kritik så länge det är konstruktivt!

Att inte veta hela sanningen om ett barns livshotande allergi är en brist.
  • Lindsey Egot the only one

Det finns många luftburna allergier. Känner en som inte kan vara i samma rum som det har tillagats fisk eller där det finns ballonger.

• Lindsey Egot the only one

Sedan har vi ju pollen som är luftburen allergi

• Förtryckt

Oerhört respektlöst av pojkvännen i vilket fall.

Sen,

Jag vet att jag är gammaldags men jag blir lite ledsen för din lilla dotter att hon inte har sin "riktiga" pappa i närheten, som säkert känner ett större engagemang.

Och att du introducerar en "pojkvän" i din lilla dotters liv, som du inte vet om han kommer vara med i bilden någon längre stund (känns det som, åtminstone verkar förhållandet vara väldigt nytt och kanske ej hållbart ).

---
  • Anonym (Vilma)

Fattar inte hur folk tänker här. Det är ju inte som att flickan riskerar lite eksem. Det är uppenbart att många som svarar inte har en aning av vad allvarlig allergi kan innebära. Har själv sett en 8-9 åring kvävas till döds pga av sojaallergi, samt levt nära inpå en person med samma allergier hela livet. Sojabönan hör till baljväxter precis som jordnötter gör. Även andra nötter och livsmedel kan orsaka detta. Man kan inte lägga ett sådant ansvar på ett barn, de behöver skyddas, oavsett ålder, eftersom där inte finns utrymme för ett enda misstag. Skulle ni inte på alla sätt undvika minsta risk att era barn utsattes för en dödsfara (eller för den delen onödigt obehag) så vill jag ifrågasätta ert föräldraskap. Som föräldrar ser man inga andra alternativ än att skydda sina barn med livet som insats. Stå på dig ts.

• Anonym (paulina)
    Förtryckt skrev 2015-02-21 12:42:34 följande:

Oerhört respektlöst av pojkvännen i vilket fall.

Sen,

Jag vet att jag är gammaldags men jag blir lite ledsen för din lilla dotter att hon inte har sin "riktiga" pappa i närheten, som säkert känner ett större engagemang.

Och att du introducerar en "pojkvän" i din lilla dotters liv, som du inte vet om han kommer vara med i bilden någon längre stund (känns det som, åtminstone verkar förhållandet vara väldigt nytt och kanske ej hållbart ).

Ibland känns det sorgligt men han har henne varannan vecka. Hon har lika bra kontakt med sin pappa och mig. Han misshandlade mig psykiskt och det var mycket bråk framför henne. Jag lämnade honom för att jag ansåg att det var det bästa för min dotter men det är nästa 5 år sedan. Jag var singel och ensam med min dotter i 3 år och har varit tillsammans med min nuvarande i snart 2 år. Jag tänker först och främst på min dotter och funderar ofta på hur allt omkring henne påverkar henne och hur jag ska göra det bättre. Jag bor inte med min pojkvän och jag har inga krav på henne att hon ska känna att han är som hennes pappa, hon har redan en pappa. Men däremot tror jag inte att det är fel att barn har fler människor som tycker om dem i sitt liv och jag tror att det är väldigt bra för henne att hon ser att han behandlar mig bra och inte som hennes pappa gör.
  • Anonym (paulina)

Tack för era svar och det märks att det är mer förstående människor vaken på dagarna :) Min pojkvän skickade meddelande där han bad om ursäkt och han förstår att min tillit är påverkad. Han skriver att han inte vet hur chokladpapperet kom dit (tror honom inte) och att det inte ska hända igen. Känns dock som att han förstår hur allvarligt det är för mig och jag skrev att om han lovar att det aldrig ska hända igen ska jag försöka bygga upp min tillit till honom igen.

Oavsett vad alla andra tycker så för mig är detta så allvarligt att om detta händer igen då får han nog spendera mer tid i sitt hus.

• Anonym (Allergiker)

Jag tror nästan att man måste vara allergisk själv för att riktigt förstå vidden av det din pojkvän gjorde.
    Jag skulle fråga honom i första hand om han glömt bort att han inte får ta in något som innehåller nötter hemma hos dig, och sedan fortsätta beroende på hans reaktion. Om han visar minsta tecken på att tycka att du överdriver skulle jag säga att det är tråkigt att han inte kan ta det på allvar, och avsluta relationen.

Någon som inte förstår allvaret kan man inte lita på i närheten av sitt barn, det är tyvärr precis så enkelt.

• Lucius Vorenus

Jag tror att de flesta allergiker är medvetna om att världen inte anpassas efter dem.

Men mitt hem är min fristad. Det är den enda plats där jag kan vara garanterad att inte utsättas för allergener. Om min man skulle smuggla in det jag var allergisk mot skulle jag bli oerhört sårad och mitt förtroende för honom skulle sjunka.

Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk