Inlägg från: Anonym (paulina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (paulina)

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

Min  pojkvän(inte hennes pappa) är borta och jag hittade papper från en chokladkaka med hasselnötter som han ätit i min lägenhet. Han vet att min dotter är så allergisk mot nötter att hon kan dö. Vet inte vad jag ska känna, säga eller gör. Tankar och råd?

• Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk
  • Anonym (paulina)

Och jag förstår mig inte på er. Min dotter ligger så högt på skalan som man kan över allergi. Detta är hennes hem, ska hon vara rädd för att dö i sitt eget hem? Vi vet inte om hon är luftburet allergisk också men det är ingenting jag vill ta reda på. Ja mitt barn är det viktigaste i mitt liv , vilket jag hoppas det är för alla föräldrar. Skulle ni vilja bo och sova med en giftorm i lägenheten som kan döda er när som helst.

• Anonym (paulina)

Jag tycker ni är väldigt omogna. Alla människor gör som de vill men när det handlar om min dotters liv så skiter jag i om ni tycker jag är överbeskyddande. Undrar om det är någon av er som har barn. Som sagt ni kan tycka vad ni vill men ni uttrycker er väldigt otrevligt. Och som svar på er fråga jag brukar i gå nära naturgodiset med henne.

• Anonym (paulina)

*inte

• Anonym (paulina)

Jag säger inte till människor utomhus vad de ska göra. Min dotter är 7 år och hon förstår att hon är allergisk men eftersom vi har lyckats hålla henne ifrån nötter har hon aldrig reagerat hittills. Jag vill helst inte behöva uppleva att min dotter inte kan andas och ge henne spruta. Som sagt utomhus gör alla vad de vill men i min dotters hem vill jag inte ha nötter. Hemma hos honom kan han äta hur mycket han vill. Har du behövt ta adrenalinspruta och inte kunnat andas(uppriktigt intresserad).

• Anonym (paulina)
    chewbecca skrev 2015-02-21 02:37:33 följande:

Okej! 

Ja alltså, som du säger, det är ju ditt hem och dina regler - han får väl helt enkelt anpassa sig. Det jag kan reta mig på är att det blir en sådan stor grej för vissa? Jag kan inte förstå om någon MÅSTE äta nötchoklad, då får han väl som du säger göra det hemma hos sig själv. Jag växte upp med att mina familjemedlemmar åt nutella och nötchoklader då och då, men sådant är ju livet.  Jag har så svårt att tro att någon som förstår innebörden av "riktig" nötallergi någonsin skulle slarva eller liknande, och just därför bör det vara okej att ha i hemmet - när man litar på sin partner. Din dotter kanske inte förstår allvaret i det hela, men det kommer hon göra med tiden och man växer in i rutiner på att läsa på ALLA ingredienser osv.

Ja, jag har vid flertal tillfällen fått i mig nötter, men som jag hoppas att du känner till så tar man ju bara adrenalinsprutan om betapreden inte verkar tillräckligt snabbt. Men ja, jag har till och med fått åka ambulans (när jag ätit choklad som någon "GARANTERADE" vara nötfri). Jag säger inte att det är roligt eller lätt, men ju fortare man lär sig leva efter att världen inte kretsar runt sig själv desto lättare blir det att acceptera, bli sympatisk och komma in i egna rutiner. (i att alltid ha med sig medicin, aldrig äta något du inte vet vad det innehåller mm) 

Men, jag vill också understryka att jag inte förringar din modersinstinkt, jag kan garantera att det är värre som mamma till en allergiker än att vara det själv...

haha ja så är det säkert. Det är bra att höra hur det är för någon som är allergisk själv.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-21 06:15:18 följande:

Har du pratat om det med honom? Vet du att han ätit chokladen hemma eller om han bara lämnat pappret hemma?

jag har pratat med honom om det och han sa bara att han visste inte hur det hade kommit dit. Det låg längst in i skafferiet bakom allt annat så det känns som han har försökt gömma det. Jag känner också att eftersom det är mitt hem borde han följa det som jag har sagt. Han är doftöverkänslig och jag har bytt allt till parfymfritt för hans skull.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-21 07:31:47 följande:
    Är det ditt hem eller ert?

Har han ljugit tidigare? Känns barnsligt och väldigt konstigt att ljuga om en sådan sak.

Du låter barnet gå nära nötter i en affär men det blir ett jäkla liv för lite skräp. Du vet ju inte om allergin är luftburen!

Om mitt barn hade varit såpass allergiskt som ditt barn är så hade jag tagit reda på exakt allt om hennes allergi. Att inte veta om det är luftallergi eller ej tyder på bristande föräldraroll anser jag. Du måste väl veta vilka situationer som är livsfarliga för ditt barn eller ej. Är det inte luftburen allergi så begränsar du din dotters liv i onödan.
    Suck , tänk innan du förolämpar folk. Kan det kanske vara så att läkarna på allergimottagningen inte vet om det är luftburet eftersom de tar blodprov på henne och det är hennes blod som visar på att hon är allergisk. Hon ligger högst på skalan men för att veta om det är luftburet måste man prova och den risken är jag inte riktigt villig att ta.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (ditt nöt) skrev 2015-02-21 07:35:28 följande:
    Är du allvarlig? Bara för att du klarar av att vara i samma rum som de dom äter nötter så betyder det ju inte att alla klarar av det! Och det är inte bara att ta adrenalinsprutan så är allt ok. Man kan dö även om man får adrenalin.

Själv fick jag åka ambulanshelikopter i julas när några personer åt hasselnötter i samma rum som mig. Här aldrig förr reagerat luftburet.

Sen är ju allergi mot jordnötter ingen nötallergi även om många nötallergiker reagerar på jordnötter också.

Självklart ska ts dotters hem vara en fristad där hon inte ska riskera allvarliga allergiska reaktioner som går undvikas mycket enkelt.
    Tack , äntligen någon med samma åsikt som mig. Hon är dokumenterat allergisk mot jordnötter, mandlar och hasselnötter. Intressant att du säger att hasselnötter kan vara luftburet eftersom någon innan skrev att det inte kunde vara det.
  • Anonym (paulina)
    Massor skrev 2015-02-21 07:42:12 följande:

När man är 7 år så vet man oftast vad man tål och inte tål. Jag visste det mycket tidigare. Min son på 4,5 kan berätta för sin omgivning vad han kan och inte kan äta. Han har iofs ingen luftburen allergi, men som någon ovan säger, det gäller jordnötter. Skulle din 7-åring stoppa choklad i munnen som hon inte vet innehållet på? Nästan all choklad innehåller ju spår av nötter dessutom. Jag förstår din oro, men det är nog dags att släppa taget lite. Du får se till att din dotter inte stoppar diverse saker i munnen utan att fråga en vuxen vad dom innehåller. För din dotters skull är det viktigare att hon har koll på sina allergier, inte världen runt omkring henne

Det verkar ju som att det finns annan allergi än jordnötter som är luftburet. Min dotter har väldigt bra koll själv men jag är vuxen jag kan inte anta att hon alltid tänker på allt själv.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-21 07:43:09 följande:
    Jag förolämpar inte folk, jag ifrågasätter! Väldigt stor skillnad! Om du tar det som förolämpning så har du intagit försvarsställning vilket är ditt val.
    Att säga att någon brister i sin föräldraroll är en förolämpning att ifrågasätta hur mycket jag vet om min dotters allergi är inte en förolämpning. Brukar du säga till människor runt dig att "Nu tycker jag du brister i din föräldraroll?"
  • Anonym (paulina)
    Förtryckt skrev 2015-02-21 12:42:34 följande:

Oerhört respektlöst av pojkvännen i vilket fall.

Sen,

Jag vet att jag är gammaldags men jag blir lite ledsen för din lilla dotter att hon inte har sin "riktiga" pappa i närheten, som säkert känner ett större engagemang.

Och att du introducerar en "pojkvän" i din lilla dotters liv, som du inte vet om han kommer vara med i bilden någon längre stund (känns det som, åtminstone verkar förhållandet vara väldigt nytt och kanske ej hållbart ).

Ibland känns det sorgligt men han har henne varannan vecka. Hon har lika bra kontakt med sin pappa och mig. Han misshandlade mig psykiskt och det var mycket bråk framför henne. Jag lämnade honom för att jag ansåg att det var det bästa för min dotter men det är nästa 5 år sedan. Jag var singel och ensam med min dotter i 3 år och har varit tillsammans med min nuvarande i snart 2 år. Jag tänker först och främst på min dotter och funderar ofta på hur allt omkring henne påverkar henne och hur jag ska göra det bättre. Jag bor inte med min pojkvän och jag har inga krav på henne att hon ska känna att han är som hennes pappa, hon har redan en pappa. Men däremot tror jag inte att det är fel att barn har fler människor som tycker om dem i sitt liv och jag tror att det är väldigt bra för henne att hon ser att han behandlar mig bra och inte som hennes pappa gör.
  • Anonym (paulina)

Tack för era svar och det märks att det är mer förstående människor vaken på dagarna :) Min pojkvän skickade meddelande där han bad om ursäkt och han förstår att min tillit är påverkad. Han skriver att han inte vet hur chokladpapperet kom dit (tror honom inte) och att det inte ska hända igen. Känns dock som att han förstår hur allvarligt det är för mig och jag skrev att om han lovar att det aldrig ska hända igen ska jag försöka bygga upp min tillit till honom igen.

Oavsett vad alla andra tycker så för mig är detta så allvarligt att om detta händer igen då får han nog spendera mer tid i sitt hus.

• Anonym (paulina)
    Lucius Vorenus skrev 2015-02-21 17:16:14 följande:

Jag tror att de flesta allergiker är medvetna om att världen inte anpassas efter dem.

Men mitt hem är min fristad. Det är den enda plats där jag kan vara garanterad att inte utsättas för allergener. Om min man skulle smuggla in det jag var allergisk mot skulle jag bli oerhört sårad och mitt förtroende för honom skulle sjunka.

Precis så är det
  • Anonym (paulina)

Jag känner mig frustrerad på alla människor som i denna tråd tror att de vet mer om min dotter och hennes allergi än vad jag gör. Även fast jag skriver massor om hennes allergier så kommer det fortfarande missförstånd om att jag inte skulle veta eller bry mig om att ta reda på om det fungerar. Jag skriver därför bakgrund här. Min dotter har haft problem med magen och eksem sedan hon föddes. När hon var bebis kliade hon sig blodig. De tog då blodprov och upptäckte allergi för Mjölkprotein, Ägg, Jordnötter, hasselnötter , mandel och soja. Det är nötter och jordnötter hon kan dö av och de vet inte hur hon skulle reagera på ägg. Vi har sedan gått till allergimottagning (bra stort sjukhus) ca en gång om året. Ägg och mjölk har sjunkit i värden men inte nötter och jordnötter. De har sagt till oss att det aldrig kommer växa bort. Experterna vet inte om det är luftburet men jag hoppas det inte är det eftersom jag tycker hon borde ha reagerat när hon nu snart är 8 år. Anledningen att jag är arg är att jag är rädd att rester av nötter ska komma i hennes mat eller på saker i min lägenhet. Adrenalinspruta häver inte allergichocken utan bromsar den, även om jag ger henne spruta har hon ca bara 15 min på sig att komma till sjukhus. Ni som är nonchalanta angående dödliga allergier, jag antar att ni skulle vilja döda en rattfull person som kör ihjäl någon ni älskar. Lika oansvarigt tycker jag det är att riskera någon annans liv bara för att man vill njuta av nötter var som helst. Jag inser att jag kan inte tvinga folk till saker men i min och min dotters lägenhet, där kan jag bestämma.

• Anonym (paulina)
    Anonym (?) skrev 2015-02-24 01:15:16 följande:
    Misstänker att det är en trolltråd dock, med tanke på rubriken och innehållet. Ingenstans nämner hon barnet i rubriken - som ändå är huvudpunkten med hela tråden.
    Jag börjar bli bra på att analysera dessa trådar.
    herregud vad är det för fel på er. Jag känner att hela samhället bara handlar om att jävlas med varandra, inte lita på varandra och inte hjälpa varandra. Jag talar sanning.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (?) skrev 2015-02-24 10:50:28 följande:

Är detta ärftligt eller var det något som gick fel i fosterstadiet - typ en en "missbildning"?

Allergier är ärftliga till stor del. Om båda föräldrarna är allergiska är det väldigt stor risk att barnet blir allergiskt. Det behöver inte vara samma allergi som föräldrarna barnet får utan det räcker att man är allergisk mot något. Hennes kusin är även känlsig mot nötter.
Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk