• Massor

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

När man är 7 år så vet man oftast vad man tål och inte tål. Jag visste det mycket tidigare. Min son på 4,5 kan berätta för sin omgivning vad han kan och inte kan äta. Han har iofs ingen luftburen allergi, men som någon ovan säger, det gäller jordnötter. Skulle din 7-åring stoppa choklad i munnen som hon inte vet innehållet på? Nästan all choklad innehåller ju spår av nötter dessutom. Jag förstår din oro, men det är nog dags att släppa taget lite. Du får se till att din dotter inte stoppar diverse saker i munnen utan att fråga en vuxen vad dom innehåller. För din dotters skull är det viktigare att hon har koll på sina allergier, inte världen runt omkring henne

• Massor

Skulle stå att luftburen allergi ofta gäller jordnötter. ( är ju faktiskt medveten om att andra nötter kan orsaka detta med)

• Massor
    Anonym (paulina) skrev 2015-02-21 07:44:31 följande:

Det verkar ju som att det finns annan allergi än jordnötter som är luftburet. Min dotter har väldigt bra koll själv men jag är vuxen jag kan inte anta att hon alltid tänker på allt själv.

Tror faktiskt att hon har rätt bra koll själv. I den åldern vet man hur dålig man blir och det är inte värt att chansa. Förstår att du som förälder och vuxen såklart vill ha kontrollen. Men det är så många situationer som kan uppstå när du inte är med. Därför är det viktigare att din dotter förstår att hon inte äter någonting som är osäkert. Det är svårt att slappna av när barnen har allergier, i know.
Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk