• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

lisodan skrev 2015-04-24 09:29:59 följande:

Hur känns det förresten när det "buffar" och var i magen känns det, Smilla? Jag kände efter och kände efter ganska långt ner, men sen läste vi att bebis har flyttat sig uppåt nu. Ska i v 17 ligga nånstans mitt imellan blygdbenet och naveln. Livmodern ska vara stor som en nyfödds huvud. Inte konstigt att magen har "poppat ut" senaste veckan!

Jag kände det när bilbältet satt emot, så halvvägs på magen, då buffade det ett par gånger. En annan gång kände jag det högre upp. Då tryckte jag själv, och fick en buff tillbaka Jag läste också det att livmodern skulle vara halvvägs upp mot naveln, men i onsdags kände ju bm att livmodern var ända uppe vid naveln (bred är den också) så man kan nog inte ta det man läser på nätet som exakt sanning.
    lisodan skrev 2015-04-24 08:50:11 följande:

Det är ju inte så litet! Den vi ska sälja är 27m. (Också välplanerad). Den vi ska köpa (över gatan) är också 27m2 men med sovloft. Den är lite bättre skick också. Bättre isolerad och helårsvatten Längtar efter att få inreda och börja fixa i nya trädgården!!! Sen måste vi installera mulltoa för den nya har inte det. Blir prio ett med tanke på nattkisseriet. :) Kul att ni också flyttar ut! En del har ju mer sin koloni som helgboende.

Vi har lite tur och får ha upp till 50 kvm, men det känns nästan för stort vi har mulltoalett men jag vägrar det haha! Jag tänker ha en liten potta och sen göra lite guldregn iaf de gånger jag inte pallar gå till riktiga toaletten. Nu debatterar föreningen om att dra ut avlopp så man kan installera riktiga toaletter i stugorna.

Vår trädgård var väldigt stökig när vi kom dit i höstas, men vi hann göra lite innan vattnet stängdes. Vi behöver mest ta bort lite ogräs och klippa ner vilda buskar nu innan sommaren och så plantera lite nytt och fräscht. Sen ska vi måla om kolonin som idag är ljusblå. Ska bli ljusgrå istället
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-04-24 15:32:45 följande:

Vi har tur och vattnet är på hela året. Bara det inte är frysgrader. Men nu ska vi få helårs för grannen har borrat brunn och nya stugan är kopplad till den Ska bli gött att kunna vara där på vintern ibland också!

Lyxigt! Vi får inte bo på området under vintertid. Det jag ser mest fram emot är att vi kan ha en hängmatta mellan två träd! Känns så idylliskt jag är glad att vi har kolonin nu när vi ska få bebis, men vi kommer nog inte ha den så länge eftersom vi vill ha hus sen. Men jättekul att ha under tiden!
  • Fröken Smilla
    isglass3 skrev 2015-04-25 08:38:30 följande:

Det är nog väldigt individuellt när man känner rörelser. När det är första barnet ska man ju först förstå vad det är man känner oxå. Jag tror det påverkas av vad man har för slags kropp oxå, var moderkakan sitter etc. Jag kände rörelser tidigare än v 18 med båda mina tidigare och det gör jag nu oxå. Och den här gången känns det som att jag vet mer hur det har känts och det är inte alls som tarmrörelser. Det där med fiskrörelser stämmer väldigt bra tycker jag

Det tror jag med. Har en kollega som också känt av väldigt länge, hon är i v 22 idag. Hon kände i vecka 17 om inte tidigare. Moderkakan spelar stor roll förstår jag. Sitter den i framkant tar det längre tid att känna nåt.
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-04-25 02:37:15 följande:

Saker att pyssla med på natten. Morgonbildscollage. Cirka en vecka imellan, men missade en vecka.

Man ser att magen blivit rundare nertill nu, en riktig bebiskula jättefin!
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-04-25 10:15:05 följande:

13+4, +0,5 kg

Åh va kul med fler magar! Vilken fin kula!
  • Fröken Smilla

Etta, så märkligt att de inte upptäckt det tidigare. Det var ett av kraven för oss att gå vidare med ivf, skulle vara med i remissen. Jag hade inte heller fullgott skydd och blev vaccinerad i december. Ingen rolig vaccination efter som de vaccinerar med ett aktivt virus, så man blir alltid sjuk efteråt...

• Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-04-26 09:06:04 följande:

Okej, så konstigt, inget som nämndes för oss. De tog ju massa blodprover under utredningen men minns inte exakt alla nu. Vi gjorde utredningen våren 2013 så är ju ett tag sen, vet inte om det kan ha förändras sen dess?? Var dock inte jätteimpad av läkaren som gjorde den, kändes som han inte alls gick på djupet med tex min misstänkta endometrios och nämnde inte ens det i remissen till Sahlgrenska så höll på att få göra korta protokollet vilket man ju tydligen absolut inte ska göra vid endo.

Tråkigt att ni fick det bemötandet. Men även vid första IVF-träffen på RMC tog de upp det, men det var kanske för att de såg att jag saknade fullgott skydd i remissen. Då hade jag dock tagit vaccinet några veckor tidigare så de kunde gå in i en annan journal och se det. Jag tror inte heller det är någon större fara, bara se till att hålla dig borta från sjuka barn

Och vilken fin mage du har! Jag känner igen kvällskänslan, igår var jag så rund att jag första gången på länge kunde se botten av min navel hahaha!

Hur långt har alla kommit nu förresten? Är själv i 16+2
  • Fröken Smilla

Nu kan jag se skillnad från förra veckan då jag var orolig blev förvisso lite annan vinkel då jag fick ta fotot själv idag. Men den är definitivt rundare, inte lika många svullna tarmar...

• Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-04-26 16:17:31 följande:

Ojoj! Vilka magar alla fått. Min har det hänt grejer med också. Pojkarna växer så det knakar. Vecka 16+4 idag.

Vilken fin mage! Och snygga byxor!! Var kommer de ifrån?
  • Fröken Smilla

Har ni börjat kika på vagn? Vi kommer att beställa vagn efter RUL om allt ser bra ut då. Har bestämt oss för en grå Emmaljunga Duo Edge. En ganska stor vagn, men vår släkt på båda sidor snittar födelsevikter runt 4,2 kg och båda två är väldigt långa, så vi vill kunna använda liggdelen länge.

Sen har jag lämnat besked om när jag kommer gå på föräldraledighet. Känns nästan som jag jinxar det, tänk om RUL inte går bra liksom... Men vår arbetsplats genomgår lite förändringar så de behövde veta iom sommarjobbaren och vikarie.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015