• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Etta skrev 2015-04-07 17:55:27 följande:

Så härligt att allt såg så bra ut isglass! :)

Och Kakan, skönt att du känner mindre oro nu, säker på du kommer få se fint tickande hjärta imorgon! Härligt att vara i v 12 också, jag gick in i v 11 igår så det närmar sig..

Ska förövrigt också gå hos barnmorskegruppen, tack vare er här :) . Avbokade ju mitt besök på mvc när jag trodde jag fått missfall o sen hade de inte tid förrän jättesent så jag ringde till barnmorskegruppen eftersom några av er rekommenderat dem, o fick tid 20/4, vilket också är långt fram men tidigare än min mvc kunde erbjuda.

Vad roligt att vi är fler som går på samma ställe! Jag har Lisbeth som är rar men lite saktfärdig :)
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-07 20:45:25 följande:

Isglass: så skönt att allt såg bra ut!

Det är värst vad ni får vänta länge på tider osv. Vår barnmorska kunde gå direkt in i Kvinnoklinikens bokningssystem och vi fick själva välja dag och tid för RUL vid inskrivningen. Kommer ni någorlunda snabbt in hos bm om ni behöver? Jag är kanske bortskämd... De känner igen en när man ringer, och jag behöver aldrig ange mitt personnummer om de ska skriva ut recept osv. Nu har jag förvisso ett rätt ovanligt efternamn, men när jag ringer receptionisten frågar hon om sånt vi pratade om sist, typ resor. Det är en väldigt familjär stämning.

Nu är ju förvisso Göteborg lite större än Helsingborg, men det är rätt hård konkurrens mellan barnmorskemottagningarna här. Fast det är säkert inte lika bra på alla mottagningarna här heller. Vår är inte så stor som vissa andra.

Nja så smidigt vet jag inte om det är på Barnmorskegruppen. Det är en stor klinik men jag uppfattar det som att de är hjälpsamma iaf och jag behövde ju bara vänta en dag på UL. Även om jag tyckte att de kunde styrt upp ett när jag väl var där...
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-08 06:29:11 följande:
    Ja ni har ju iaf fördelen att det är UL där, det tror jag inte min bm gör.

Ni som går på samma ställe, ni måste ju nästan träffa på varandra nån gång där. Så roligt!
    Det finns speciella ultraljudsbarnmorskor om jag har förstått det hela rätt. Och man kan göra KUB och RUL där och betala för det eller välja att göra det kostnadsfritt på Östra sjukhuset via remiss. 

Ja, vi kanske får styra upp något litet möte så småningom :)
  • Kakan1976

Klara med UL nu. Allt såg bra ut! Hen var 45 mm och hjärtat slog för fullt och hen stökade runt därinne. Barnmorskan var grym. Inga Maj eller liknande hette hon och var bestämd med ändå mjuk. Hon sa att nu finns det inget mer att oroa mig för, allt ser bra ut och du är i vecka 12 så nu får du minsann slappna av :) Och det ska jag verkligen försöka göra!

Hon sa också att det är helt normalt att man får molvärk när det växer så mycket som det gör i magen och även om det kommer blod så är det sällan något att oroa sig över.

Jag träffas gärna!

• Kakan1976

Tack vad goa ni är!

En fråga: kliar era bröst? Mina kliar så jag blir tokig! Tagit av BHn här nu så jag kan klia tillbaka för fullt. Gah!

• Kakan1976
    Asams5 skrev 2015-04-09 08:51:45 följande:

Mer äter man ja! Finns ingen botten längre. Alltid hungrig. Blir alltid nån banan på natten också. ???? Hur ska detta sluta. Kommer bli helt groteskt stor.

Har ni ökat nåt i vikt då? Fick en chock när jag ställde mig på vågen häromdagen. 3 kg pluss sen fröna kom i magen.

Jag har gått ner 1,5 kg sen jag vägde mig samma dag som ägguttaget. Jag är inte hungrigare utan äter snarare mindre men det är nog pga. att jag är så jäkla svullen i magen så det är inte så mkt mat som får plats...
  • Kakan1976
    Etta skrev 2015-04-09 17:47:06 följande:

10+3 idag här. Jag har också haft cravings på blåbärssoppa! Älskade det när jag var liten men inte ätit på flera år, lustigt. Men bra info om att det inte var så bra för magen, får nog skära ner lite... Finns väldigt mycket jag inte kan äta/ är sugen på, ratar nästan all mat jag gillar i vanliga fall, det värsta är feta /gräddiga såser, och stekt mat, vill helst bara äta typ sallad och vitt bröd med ost. Och blåbärssoppa förstås..;) Har jättesvårt att komma på maträtter och har levt på yoghurt och mackor den senaste tiden då jag mått ganska illa. Kom häromdagen på en jättekonstig sak jag var sugen på, Findus Kina-mix! Alltså bara ris, ärtor och paprika i nån konstig fryst blandning, åt detta ibland som student för tio år sedan. Fick faktiskt min stackars man att gå till affären o leta efter det men han hittade den inte till min stora besvikelse...;)

Men lägg av! Jag tänkte också på den mixen häromdagen och funderade på vad man kunde laga till för nåt på den. Inte ätit sen Jesus var barn. Och vitt bröd med smör och ost! Köpte hem två limpor bröd i torsdags och åt bara mackor. Mums!
  • Kakan1976
    Josefinehej skrev 2015-04-10 08:08:26 följande:

haha.. känner igen det här med att bara vilja äta typ bröd, smör och ost. Är inte sugen på stekt mat alls. Köper sallader till lunch och bröd till. tråkigt för älskar vanligtvis mat och har ett stort matintresse. 
    har gått ner 1 kg ca.

I måndags totaltspydde jag ungefär 30 gånger under ett dygn och var helt slut! Låg på badrumsgolvet hela dagen och jämrade mig. Undrar om de var graviditeten eller något annat?  min sambo och jag hade ätit samma sak och han var inte dåligt så jag antar det. Känns bättre nu. :)

Åh fy sjutton, det där lät inget vidare. Skönt att det känns bättre.

Jag försökte berätta för några fler på jobbet igår. Jag sitter med i en ledningsgrupp varannan vecka, men det gick bara inte. Att det ska vara så svårt att berätta något så bra?!
  • Kakan1976
    lisodan skrev 2015-04-10 15:00:23 följande:

Hej alla!
    Varit lite nere senaste dagarna. Lite är väl för att jag har varit orolig. Känner mig inte så gravid längre och en del symtom har klingat av/försvunnit senaste 5 dagarna.

Nästan inte illamående längre. Kommer bara tillbaka ibland om jag är hungrig.
    Det känns tomt i magen på nåt sätt.(antar att tarmarna ej är svullna längre)
    Aptiten tillbaka till viss del. Äter saker jag ej ätit på 3 månader såsom en stor fet entrecote stek med sås igår? Vad händer liksom? Och det var SÅÅÅ gott!
    Mycket mer energi igen. Kroppen kan liksom röra sig snabbt igen.

Och nu vet jag ju att i vecka 15 är det vanligt att det vänder- men jag blir bara så orolig ändå. Har också känt mig lite ledsen utan att jag kan förklara varför. Nu borde jag ju vara glad, efter lyckat KUB test förra veckan. Kanske sörjer jag nu allt som hände förra året- ännu en gång? Jag blir ju påmind om hur det var när jag fick MA- symtomen försvann.

Dock har jag kvar en del molvärk och har börjat få ont i livmodern innan och efter jag har kissat. Det är som att den krampar. I natt gjorde det fasligt ont!

Fick pratat med en barnmorska nu i allafall och hon sa att allt låter helt normalt. Började nästan gråta i telefonen av lättnad. Men ska iaf få lyssna på hjärtljud nästa tisdag, eftersom jag ändå har ett inbokat läkarbesök sen innan. (pga flytningar, polyp och blödningar).

Så ska försöka njuta av helgen och äta gott medans jag är sugen- man vet aldrig när det vänder igen
    Urk för att känna sådan oro! Jag är dock övertygad om att det är för att du går in i nästa trimester och de så kallade spökveckorna där man inte känner av symptomen längre. Skönt också att du får lyssna på hjärtljuden nästa vecka. Då borde du kunna slappna av en stund igen.

Kram på dig
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-10 17:58:05 följande:

Jag som fått tillbaka mitt illamående hade gärna haft en ordentlig spökvecka nu inför resan. Jag är smått rädd för att jag ska må illa på flyget, har ju kräkfobi... Men har lergigan och postafen i högsta hugg!

Hoppas det går bra! Stora plan brukar ju som tur är inte skaka så mycket.

Och jag är väldigt avundsjuk på att ni ska till NY! Gud vad härligt! Vi var där i höstas och jag kom hem med en ring på fingret :)
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015