• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

MaryoMary skrev 2015-03-23 23:15:45 följande:

Vilka fina magar! Vågar inte riktigt visa min än då det mest är daller:)

Vi ska göra kub men inte fostervattenprov. Mest för att få ett ul egentligen. På inskrivningen ville inte bm göra ul på mig trots att jag bad om det, gillas inte... Gjordes det ul på er? 9+5 idag!

Jag är också nyfiken på om man kan boka ett ul privat.

Jag tror man kan boka privat

Nä, inget UL vid inskrivningen. Min bm gör dock aldrig ultraljud utan det bokas in på sjukhuset. Går privat.

Det finns säkert möjlighet att boka ett privat ultraljud, det brukar stå på klinikens hemsida.
  • Fröken Smilla

Så fina magar ni har! Kul att vi kommit igång med lite bilder. Jag känner mig liten jämfört med er andra som har så fina babybulor! Jag är dock 181 cm lång så jag har ganska mycket plats innan det putar ut...

• Fröken Smilla

Usch, du kanske har lågt blodtryck, lisodan? Flåset är rätt vanligt, eftersom din kropp producerar mer blod, men hinner inte skapa röda blodkroppar i samma fart. Det är de som transporterar syret i kroppen, och när de är för få blir man lätt flåsig och det kan även ge hjärtklappning. Min bm kollade värdet på det vid inskrivningen, men det kan ju säkert ändras under tidens gång. Ring och hör! Jag hoppas du mår bättre nu

• Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-03-25 17:44:09 följande:

Fick aldrig tag på bm. Har mått bättre än i natt, men inte bra. Nog den jobbigaste jobbdagen hitill. SÅÅÅ trött och magen spände och hade sig mer än vanligt. Och så huvudvärk och illamående. Soffan är bara BÄST just nu! Tror jag ska sjukanmäla mig imorn om jag ej känner mig fräschare och så ringa bm igen. Har börjat med blutsaft o blodpudding senaste veckan iaf. :)

Tycker du ska ta en riktig slappedag imorgon!

Var också riktigt trött idag. Men har för första gången på länge ätit ordentligt med kvällsmat och faktiskt tyckte det var gott tom

Min mage var dock också i sitt esse... Typ dubbelt så stor som min kollegas som är i v 18. Kunde iaf inte dölja

Har ni fått magklappar ännu? Jag är ganska förvånad över hur många som varit framme och klappat min lilla mage iaf en 6-7 stycken!
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-03-25 19:18:03 följande:

Jo, lutar mot slappdag imorn. Eller iaf ordentlig sovmorgon, och jobba lite hemifrån, om jag orkar. Fick en klapp på magen idag faktiskt Igår tog jag på mig en tajt tröja för första gången "in public" och såg att två kvinnor sneglade lite. Då blev jag mallig, äntligen får jag vara med i gravidklubben!

Ja känner igen det!

Jag jobbar på ett ställe med ca 150-200 st anställda, varav jag faktiskt känner de flesta. Många vet ju nu, så varje gång man hälsar på dem så ser jag att ögonen går direkt till magen men det är ju rätt roligt faktiskt!
  • Fröken Smilla

Ikväll kunde jag äta en hel middag för första gången på väldigt länge MEN oj vad ont i magen jag har nu! Vaknade på soffan nyss med värsta krampen... Stackars lilla ovana mage!

De senaste tre dagarna har livmodern växt på ordentligt och jag kan känna den tydligt när jag ligger på ryggen. Sjukt mysigt! Och imorgon har de första 12 veckorna gått, det är ju ändå en milstolpe.

Hur är det med er?

• Fröken Smilla

Jag skulle precis in och googla på hur länge det är normalt att brösten gör ont, för det är som om de fått sig en ny omgång gör ont som tusan på natten!

Mitt illamående verkar ha börjat släppa, och jag kan äta mer på kvällen. Tur det eftersom vi snart ska till New York. Hade inte varit så kul att ha kvällsillamående där. Jag ska dock för säkerhets skull ha med både postafen och lergigan comp dit.

Har blivit lite täppt i näsan jag med. Och humörsvängningarna är verkligen igång, stackars min man...

Ni som har så stora fina magar, hur långt ner känner ni livmodern när ni ligger på rygg? Jag känner min lilla bula ca 10 cm nedanför naveln, och några cm ovanför blygdbenet.

• Fröken Smilla
    isglass3 skrev 2015-03-29 07:13:23 följande:

Jag är bara i vecka 12 men för mig minskade illamåendet och tröttheten men sen kom det tillbaka med full kraft igen. Nu kommer dock illamåendet bara ibland men jag somnar kl 20 varje kväll och tar mig knappt igenom vissa dagar min mage är helt enorm, det undgår knappast nån vad som finns därinne är täppt i näsan oxå.

Jag funderar oxå mkt på hur jag ska göra med mina studier. Pluggar till ssk och har klinisk termin med mkt VFU. Funderar på om jag borde göra ett tidigare uppehåll och gå tillbaka till mitt jobb och tryggheten med sjukpenning etc. Men vill ju samtidigt inget hellre än att vara kvar. Men att springa runt på en vårdavdelning kan vara ganska tungt och jag har ju återkommande blödningar och vill helst ta det lugnare. Svårt...har ni andra fysiskt krävande jobb?

Nä, jag har kontorsjobb och sitter still mest hela dagarna. Jag tror inte jag hade pallat ett fysiskt jobb, jag är helt slut om dagarna så som det är, men det är säkert en vanesak.
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-03-29 15:24:28 följande:

Mina bröst gör nästan inte ont alls, men det har de inte gjort i över en månad. Men de växer och ser blåa ut nu :) Jag har försökt att känna efter livmodern men känner ingen kant. Har nog för mycket vaddering i vägen.

Härligt med en resa. Och till New York dessutom! Längtar själv lite bort, men vet ej om jag kommer våga flyga. Vet att det ej är farligt, men känner starkt emot det- vet inte varför. Så vi har pratat om att ta oss nånstans via landväg eller med båt. Några tips? Helst inte Danmark för där har jag bott.

Jag tog upp det med barnmorskan, och hon var jättepositiv till att vi skulle ut och resa. Jag ska dock ha på mig stödstrumpor hela vägen.

Ni kan ju ta er lite längre, kör förbi Danmark och ner mot norra Tyskland. Rödby-Puttgarden är en enkel båttur som går ofta och snabbt. Där finns ju Lübeck och andra fina gamla städer precis vid kusten. Är man ok med långa båtresor kan man ta färjan från Karlskrona till Gdynia, där finns också en massa fina städer (jag har varit resesäljare en gång i tiden så jag kan snacka resor i en evighet haha!).
  • Fröken Smilla
    noctura skrev 2015-03-29 15:47:28 följande:

Skönt att du har kunnat äta en hel måltid. Jag går också in i v. 12. Själv mår jag jättebra. Har inte haft en enda dag med illamående. Har kanske haft 2-3 dagar då jag har varit lite extra trött på kvällen, men det är det enda. Den senaste veckan har jag varit lite extra hungrig men det kan jag stå ut med. Jag får äta lite mer och oftare :) Läser om er alla som mår dåligt och jag önskar att alla fick må bra. Ibland får jag dåligt samvete att berätta att jag mår bra, även om jag vet att jag inte borde känna så.. Känns som en evighet till inskrivningen på mvc. De hade tid först den 23/4 så det är bara att vänta. Man vill ju samtidigt veta att alla provtagningar ser bra ut. Har du varit på inskrivning?

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015