• Blanche Blanco

Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?

Folk menar nog inget illa, men ibland tänker de sig verkligen inte för. Ni andra har säkert som jag fått höra en hel del irriterande kommentarer när folk i er omgivning fått reda på att ni har svårt att få barn. Tänkte vi kunde fnissa lite åt eländet.

Ok, jag börjar:
    - Är ni verkligen säkra på att ni vill ha barn? Det är nämligen ganska jobbigt.
    - Ni kanske inte passar ihop bara.
    - Har ni tänkt på att man måste ha koll på ägglossning? (efter 3 ivf...)
    - Vi hade också jättesvårt att få barn, det tog säkert ett halvår.

Har ni några praktexempel att dela med er av?

• Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?
  • annsansa

Har fått 2 barn och hoppas nu på en nr 3 men har 8 MF/ma i bagaget :-/

Mina är;

Var glad för de barn ni har!

Tänk vad fantastisk kroppen är, ni slipper ju få handikappade barn! (Sagt av en dr!?)

Kul ändå att du så lätt blir gravid! (Ja visst... Att sen majoriteten slutar i MF är ju också kul eller :-/!? )

• Semlan1988

Ha! Jag är fortfarande ofrivilligt barnlös sedan 8 och håller på med IVF eftersom jag saknar passage i min enda äggledare (gjort HSS och den är helt igenbommad) och den kommentar jag får mest när jag nämner att jag försöker bli gravid och håller på med IVF är:

"Bara slappna av och sluta tänk på det så skall du se att du blir gravid direkt"

Jo tjena :)

• Susodus

Har precis fått missfall vecka 7, barn 3 försök 2 (tot 9), jag får så mycket råd som ovan, att tänka på de barn man har... Det funkar inte så... alls.

Dessutom nästan anklagas man för att " tänk på barnen, det ska inte gå ut över barnen" "nöja sig med dem man har"

Jag har ett hål i själen, jag ser min familj som en trebarnsfamilj, innan dess känns det som något saknas mig, jag kan inte få barn naturligt, eller inte vi i all fall, manlig faktor, så jag har inget val, jag kan inte ge upp, jag kan inte lämna det åt slumpen för vi har ingen slump. Oavsett, så finns en sorg och den försvinner inte genom att tänka på barnen, man håller ihop så gott man kan inför dem, sedan berättar jag när en bebis "fallit ut", och det går bra, den äldsta tycker det är jättespännande och är mer trygg i att veta varför jag gråter än att inte förstå, för ledsen blir man. Det är inte farligt, men läker inte av "peppande kommentarer".

• annsansa

Jag fick en fantastisk peppande kommentar alldeles nyss i en tråd jag var med i innan grav gick åt skogen igen....

"Bara upp i sadeln igen!"

Jajamen. ... lätt o säga när man aldrig behövt klättra upp på den där jävla hästen själv nån gång ????

• Dalkullan

Folk alltså.. Vet att de flesta bara vill hjälpa till men ibland blir man helt matt!

• annsansa

Sousodous: vi är i ungefär samma sits du och jag ???? beklagar så, och vågar nog mig på ett försiktigt "jag förstår hur det känns" ;). Skulle vara kul att följas åt. Jag startade en tråd idag om oss i liknande situation här på fl. Ligger i flödet under svårt att få barn. Kom gärna dit.

Vill ni alla föresten ha något att skratta åt...

Gissa vad jag gjorde idag? Så här dagen efter skrapning...

jo! Jag bokade en Abort tid till min tik som haft lite älskog med en hane i närheten ???? herregud.... Tom hundarna blir gravida i detta hus men jag kan tydligen inte få till det ????????

började skratta i allt elände iaf ????

• emmio

Det mest provocerande för mig var när min svärmor försökte få det till att det vår barnlöshet beror på att jag stressar för mycket. När det i själva verket antagligen beror på dålig spermakvalitet, (men då skulle det ju vara fel på hennes son !!!...) Mycket lättare att skuldbelägga mig!

Sedan har jag också fått kommentaren att om vi väl får barn, då kommer problemet vara ur världen, för då kommer vi bli gravida så lätt igen... Ja, VISST!

Jag har tyvärr också stött på en del dåliga läkare (och då är jag läkare själv). Träffade en gynekolog som kläckte ur sig: "4 år är ju ingen lång tid att vara barnlös" Jag menar HERREGUD...! Och strax därefter sa han också klyschan att jag stressade för mycket, hade kunnat kräkas i hans knä...

• Susodus
    emmio skrev 2015-06-28 20:51:32 följande:

Det mest provocerande för mig var när min svärmor försökte få det till att det vår barnlöshet beror på att jag stressar för mycket. När det i själva verket antagligen beror på dålig spermakvalitet, (men då skulle det ju vara fel på hennes son !!!...) Mycket lättare att skuldbelägga mig!

Sedan har jag också fått kommentaren att om vi väl får barn, då kommer problemet vara ur världen, för då kommer vi bli gravida så lätt igen... Ja, VISST!

Jag har tyvärr också stött på en del dåliga läkare (och då är jag läkare själv). Träffade en gynekolog som kläckte ur sig: "4 år är ju ingen lång tid att vara barnlös" Jag menar HERREGUD...! Och strax därefter sa han också klyschan att jag stressade för mycket, hade kunnat kräkas i hans knä...

Idioter är man trött på... Jag måste kontra med något positivt. Min ivf-läkare är precis tvärt om, hon säger när jag nojat över att jag kanske är för stressad, har gjort så många försök, att det är ingenting jag kan påverka. Det är rent medicinskt och rätt embry måste fästa och när det är rätt så fäster det och blir barn. Om bara fler kunde förstå det skulle det vara lättare för oss med hinder på vägen.
  • Bell81

Jag har märkt att folk i allmänhet är så lösningsfokuserade att de glömmer att lyssna hur jag känner! Men dom vill väl och vill att vi ska lyckas och därför vill dom servera lösningen så att jag ska slippa grubbla, men det är stödet i den jobbiga känslan jag behöver, att få berätta hur jobbigt det är.

• Filli89

Förutom alla dumma kommentarer tycker jag att det värsta är att alla utgår ifrån att det automatiskt är fel på kvinnan och aldrig mannen.

Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?