• Blanche Blanco

Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?

Folk menar nog inget illa, men ibland tänker de sig verkligen inte för. Ni andra har säkert som jag fått höra en hel del irriterande kommentarer när folk i er omgivning fått reda på att ni har svårt att få barn. Tänkte vi kunde fnissa lite åt eländet.

Ok, jag börjar:
    - Är ni verkligen säkra på att ni vill ha barn? Det är nämligen ganska jobbigt.
    - Ni kanske inte passar ihop bara.
    - Har ni tänkt på att man måste ha koll på ägglossning? (efter 3 ivf...)
    - Vi hade också jättesvårt att få barn, det tog säkert ett halvår.

Har ni några praktexempel att dela med er av?

• Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?
  • kittykat

"Tänk inte på det bara, så händer det"

"Om ni adopterar så kommer ni garanterat bli gravida sen"

"Va skönt och få 'leka' av sig ordentligt"

"Har ni funderat på fosterbarn?"

"Det gör inget, jag har barnbarn så det räcker!"

"Du är nog för gammal / överviktig ändå"

"Jag har en kompis som också kämpade jättelänge (1 år, vi har försökt i 8), sen åkte dem på semester och helt plötsligt så var hon gravid!! Har ni funderat på och bara åka och ta det lungt ett tag!?"

• Jag är bara jag

Ju fler såna här kommentarer jag hör/läser desto mer övertygad blir jag om att folk faktiskt är korkade på riktigt!! Skulle de föreslå såna här idiotier mot nån annan sjukdom tro?!

• Jazzy

"jaha.. jag är överfertil jag, men jag vill inte ha några barn" ja men vad jobbigt för dig då.. verkligen..

• Gweny

"Många blir ju gravida efter dem adopterat och slappnar av"

"Jag vet hur jobbigt det är, fick försöka i 3 månader"

• Jag är bara jag

Det där med adoption och alla som blir gravida efter det kan man ju komma med fakta på i alla fall. Dt är endast ca % av alla soma dopterar som senare får biologiska barn. Lika många av dem som inte adopterat så det har inget samband,bara slump! Man kan förresten komma med fakta till alla myter egentligen. Fråga t.e.x hur kvinnans avslappning ska ge den spermielöse mannen spermier! Tungan ute

• trina

"Men du är ju så ung, det är för tidigt. Lev livet först"

"Det löser sig nog ska du se"

"Slappna av och tänk inte på det"

25 iår, gjort två ivf och tvi FET. Tredje året nu vi försöker med hjälp av läkare och behandlingar....

• Gweny
    Jag är bara jag skrev 2015-02-19 18:10:07 följande:

Det där med adoption och alla som blir gravida efter det kan man ju komma med fakta på i alla fall. Dt är endast ca % av alla soma dopterar som senare får biologiska barn. Lika många av dem som inte adopterat så det har inget samband,bara slump! Man kan förresten komma med fakta till alla myter egentligen. Fråga t.e.x hur kvinnans avslappning ska ge den spermielöse mannen spermier!

Bra info/svar du hade, ska lägga på minnet.
  • Interiorista

Vad FÅR man säga åt er då?

• Blanche Blanco

Interiorista, man får väl säga vad man vill och vad den ena blir sårad av behöver inte skada den andra. Generellt kanske man ändå vågar avråda från att försöka komma med tips på hur man kan bli gravid eftersom personen som kämpat, kanske i flera år, sannolikt redan har hört (och provat) allihop. Lyssna och var medkännande men tro inte att du kan lösa situationen. Precis som med vilken sjukdom som helst.

Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?