Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?
"Många blir ju gravida efter dem adopterat och slappnar av"
"Jag vet hur jobbigt det är, fick försöka i 3 månader"
"Många blir ju gravida efter dem adopterat och slappnar av"
"Jag vet hur jobbigt det är, fick försöka i 3 månader"
Det där med adoption och alla som blir gravida efter det kan man ju komma med fakta på i alla fall. Dt är endast ca % av alla soma dopterar som senare får biologiska barn. Lika många av dem som inte adopterat så det har inget samband,bara slump! Man kan förresten komma med fakta till alla myter egentligen. Fråga t.e.x hur kvinnans avslappning ska ge den spermielöse mannen spermier!
Jag har en kompis som blivit gravid på första försöket med båda sina barn. På en tjejmiddag tillsammans med mig och en annan tjej som också kämpat skitlänge för att få barn har hon mage att beklaga sig att det gått så lätt för henne att bli gravid. Hon tyckte att hon hade gått miste om längtan efter barn, att få vänta några månader på det efterlängtade plusset.
Jo, stackars jävla dig tänkte jag....
Sagt till min syster som inte orkar med ivf längre (själv gjort 9)
"Men nu när de skaffat hund så kommer det nog lösa sig, då har de annat att fokusera på..."
Inga goda råd är nummer 1!! Man blir inte lättare gravid av avslappning,hundköp,semester eller några piller. Nummer 2 är att inte påstå att ni "förstår"- för det gör ni verkligen inte! Nummer 3 är att inte komma dragandes med er egen superfertilitet-vad hjälper det oss liksom?
Vad jag vill höra-numer ingenting,men om jag ska ge nåt råd så lyssna betydligt mer än prata,klaga aldrig över graviditet eller existerande barn,bara finns till. Ta inte heller för givet att vi vill ses eller klappa magen-alla vill inte.