• Blanche Blanco

Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?

Folk menar nog inget illa, men ibland tänker de sig verkligen inte för. Ni andra har säkert som jag fått höra en hel del irriterande kommentarer när folk i er omgivning fått reda på att ni har svårt att få barn. Tänkte vi kunde fnissa lite åt eländet.

Ok, jag börjar:
    - Är ni verkligen säkra på att ni vill ha barn? Det är nämligen ganska jobbigt.
    - Ni kanske inte passar ihop bara.
    - Har ni tänkt på att man måste ha koll på ägglossning? (efter 3 ivf...)
    - Vi hade också jättesvårt att få barn, det tog säkert ett halvår.

Har ni några praktexempel att dela med er av?

• Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?
  • Jag är bara jag

"Jag kollade upp mig hos läkare innan vi gifte oss och han sa att jag var lika fertil som en 20-åring". Sagt av 41-årig släkting som väntade andra barnet inom 1,5 år när hon mycket väl visste vad jag gått igenom!

"Nu är det väl dags gå vidare?"-sagt av släkting som tyckte vi sörjde vårt MA för länge...

• Blanche Blanco

Jösses, okänslighets-o-metern slår i taket! Jag har en till:

- Men hur GÖR ni då? Alltså rent tekniskt.

Sagt av tvåbarnsmamma som tyckte sig ha knäckt koden för hur barn blir till.

De mest störiga kommentarerna tycker jag är de som förutsätter att man själv är så verklighetsfrånvänd att man inte vet nånting om hur man gör barn trots att man som ofrivilligt barnlös naturligtvis har stenkoll på allt det där.

• dumdummast

En väldigt nära vän till mig sa när dom försökte med nummer 2 att det känns som att det aldrig tar dig SAGT EFTER EN MÅNAD!!! Då sa jag bara kom tillbaka efter fem år!

• nirakanna2

Om man inte kan få barn är det nog inte meningen att man ska ha barn (Yeah! Om man får cancer är det meningen att man ska dö, eller?)

Ska ni verkligen inte gör ett försök till privat, det är ju bara pengar (Sagt när vi stod i kö för IVF efter ett misslyckat IVF-försök à nästan 40000 om man räknar allt, själv la kollegan sina pengar på ett lyckat bröllop och blev gratisgravid)

• winterlilja

"Slappna av" Olika varianter av det har jag fått höra, för då skulle allt ordna sig. Eller att ställa sig i adoptionskö för då får ju alla barn eftersom man slappnar av :/

• monn

SLAPPNA AV SÅ HÄNDER DET BARA! Jag blir tokig om någon säger det!

• Blanche Blanco

Slappna av ja, den är lätt att genomföra... Tyvärr är det ju inte där skon klämmer.

Det där med "inte meningen" är ju hemskt elakt. Man kan ju undra vad de menar med det. Liksom meningen i ett stort ödesperspektiv? Eller att vi inte skulle passa som föräldrar i alla fall?

Mer!

• Anonym828

När min kollega blev gravid av misstag försökte hon få mig att må bättre genom att gnälla över att hon inte vill ha fler barn, vill inte flytta ihop med sin kille, allt var så fel och det var lite synd om henne, som råkade bli gravid. Oerhört provocerande. (Hon bodde alltså ihop med sin dotter från en annan pappa). Hon ville ju väl men det blev mycket gråt över hennes växande mage.

• Blanche Blanco

Konstigt att välja den som sörjer en utebliven graviditet som samtalspartner för att gnälla på en oönskad graviditet.

Den här liknar flera av dem ni redan nämnt:

-Passa på och njut av att ni inte har barn!

Eh, va? Fattar att vederbörande menar friheten att kunna tex resa och ha sovmorgon men kom igen! Det är mycket begärt att en ivfare ska NJUTA också.

Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?