Inlägg från: Blanche Blanco |Visa alla inlägg
  • Blanche Blanco

Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?

Folk menar nog inget illa, men ibland tänker de sig verkligen inte för. Ni andra har säkert som jag fått höra en hel del irriterande kommentarer när folk i er omgivning fått reda på att ni har svårt att få barn. Tänkte vi kunde fnissa lite åt eländet.

Ok, jag börjar:
    - Är ni verkligen säkra på att ni vill ha barn? Det är nämligen ganska jobbigt.
    - Ni kanske inte passar ihop bara.
    - Har ni tänkt på att man måste ha koll på ägglossning? (efter 3 ivf...)
    - Vi hade också jättesvårt att få barn, det tog säkert ett halvår.

Har ni några praktexempel att dela med er av?

• Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?
  • Blanche Blanco

Jösses, okänslighets-o-metern slår i taket! Jag har en till:

- Men hur GÖR ni då? Alltså rent tekniskt.

Sagt av tvåbarnsmamma som tyckte sig ha knäckt koden för hur barn blir till.

De mest störiga kommentarerna tycker jag är de som förutsätter att man själv är så verklighetsfrånvänd att man inte vet nånting om hur man gör barn trots att man som ofrivilligt barnlös naturligtvis har stenkoll på allt det där.

• Blanche Blanco

Slappna av ja, den är lätt att genomföra... Tyvärr är det ju inte där skon klämmer.

Det där med "inte meningen" är ju hemskt elakt. Man kan ju undra vad de menar med det. Liksom meningen i ett stort ödesperspektiv? Eller att vi inte skulle passa som föräldrar i alla fall?

Mer!

• Blanche Blanco

Konstigt att välja den som sörjer en utebliven graviditet som samtalspartner för att gnälla på en oönskad graviditet.

Den här liknar flera av dem ni redan nämnt:

-Passa på och njut av att ni inte har barn!

Eh, va? Fattar att vederbörande menar friheten att kunna tex resa och ha sovmorgon men kom igen! Det är mycket begärt att en ivfare ska NJUTA också.

• Blanche Blanco

Interiorista, man får väl säga vad man vill och vad den ena blir sårad av behöver inte skada den andra. Generellt kanske man ändå vågar avråda från att försöka komma med tips på hur man kan bli gravid eftersom personen som kämpat, kanske i flera år, sannolikt redan har hört (och provat) allihop. Lyssna och var medkännande men tro inte att du kan lösa situationen. Precis som med vilken sjukdom som helst.

Svar på tråden Det mest irriterande någon sagt när de fick reda på att du har svårt att få barn?