• 89Madeleine

IVF/ICSI februari 2015

Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

Kram på er alla kämpare!

• Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • Gosmos
    V83 skrev 2015-04-02 20:42:27 följande:

Det kan jag verkligen relatera till. Har haft just den diskussionen med en vän som också ska påbörja IVF för barn två. Hur länge försöker man liksom. Det är både tid och pengar, inte minst energi och närvaro som läggs på ett barn som ännu inte finns, mer eller mindre på bekostnad av det barn som faktiskt finns.

Skönt med någon som förstår! Det är ju liksom inte bara det att det andra barnet inte finns än, det kanske aldrig kommer att finnas. Det blir kanske aldrig värt mödan och hur kommer det kännas då? Vi tar massor av värdefull energi från den relation som är mest värd i världen, går det kompensera med ett eventuellt syskon?

Nu i "mellanakten" försöker vi bara vara så normala som möjligt så att sonen ska känna sig trygg och lugn. Snart börjar ju tröttstormen för mig igen :(
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-04-05 08:52:38 följande:

Hur går det Elfia?

Minus även idag, visste jag väl redan. Att det ska vara så svårt att få ett barn??? Känner mig uppgiven och så ledsen! Hur går det för dig gosmos?

Ringde kliniken precis och meddelade resultatet och vill veta ifall jag kan sluta med lutinus. Visst kan jag väl det om det visar minus på testdagen? Finns väl ingen anledning att fortsätta ifall jag ej är gravid?

Får rosa blödningar hela tiden men det känns som att mensen inte riktigt kan komma utan bromsar. Tänker mig ifall vagitorierna spelar ett spratt där? De lär väl inte ringa mig förrän efter påsk, på tisdag och meddela detta men jag måste ju veta nu!!!
  • Gosmos

Nej Elfia! Jag tycker det borde gått bra för dig när det gick dåligt för mig! Vagetorierna kan säkert spöka med mensen, har för mig att det blev lite så för mig.

Jag väntar in ägglossning i dagarna, man ger ju inte upp helt. Officiell testdag i morgon, nästan som ett skämt! Blir graviditetstest och äl test i samma bägare :)

• Elfia
    Gosmos skrev 2015-04-05 09:51:45 följande:

Nej Elfia! Jag tycker det borde gått bra för dig när det gick dåligt för mig! Vagetorierna kan säkert spöka med mensen, har för mig att det blev lite så för mig.

Jag väntar in ägglossning i dagarna, man ger ju inte upp helt. Officiell testdag i morgon, nästan som ett skämt! Blir graviditetstest och äl test i samma bägare :)

Då håller vi tummarna att du får ett mirakelplus imorgon :)

Sa de till dig att du kunde sluta med vagitorierna ifall det inte skulle bli något imorgon?

Ja, jag sa precis till min sambo att man gärna helst hoppas på en spontangraviditet denna ägglossning som kommer. För jag antar att jag inte kommer få börja med FET efter denna mensen? Denna eviga väntan....
  • Gosmos

Jag har inte haft några vagetorier denna gång eftersom jag gjorde FET, då får man tydligen efter kroppens eget progesteron. Ska dock bråka om det om jag får göra FET igen.

Sist hade jag bara så mycket lutinus att de tog slut samma dag jag fick mens, men har hört om folk som får köra vidare i månader, när de plussat.

Jag körde på med FET med en gång efter första ivfen, inga problem enligt dom. Nu funkade det inte för mig men det kan ju vara otur. Eftersom jag har sjukt snabba cykler nu så lyckades jag med två insättningar på 23 dagar. Och två nedrans menshelveten på 22 dagar. Börjar inse att snabba cykler är en del av problemet...

• Elfia
    Gosmos skrev 2015-04-05 11:21:29 följande:

Jag har inte haft några vagetorier denna gång eftersom jag gjorde FET, då får man tydligen efter kroppens eget progesteron. Ska dock bråka om det om jag får göra FET igen.

Sist hade jag bara så mycket lutinus att de tog slut samma dag jag fick mens, men har hört om folk som får köra vidare i månader, när de plussat.

Jag körde på med FET med en gång efter första ivfen, inga problem enligt dom. Nu funkade det inte för mig men det kan ju vara otur. Eftersom jag har sjukt snabba cykler nu så lyckades jag med två insättningar på 23 dagar. Och två nedrans menshelveten på 22 dagar. Börjar inse att snabba cykler är en del av problemet...

Å nej. Vad tråkigt. Hoppas på att det inte är det som ställer till det för dig. Vad säger de på din klinik då? Kan de inte ändra/lägga till något i "behandlingen" läser om kvinnor som får förutom progesteron, trombyl och andra preparat för att få ägget att fästa lättare? Jag har tänkt att ta upp det i maj med min BM och ställa lite frågor om det.
  • Gosmos
    Elfia skrev 2015-04-05 11:31:43 följande:

Å nej. Vad tråkigt. Hoppas på att det inte är det som ställer till det för dig. Vad säger de på din klinik då? Kan de inte ändra/lägga till något i "behandlingen" läser om kvinnor som får förutom progesteron, trombyl och andra preparat för att få ägget att fästa lättare? Jag har tänkt att ta upp det i maj med min BM och ställa lite frågor om det.

Förra gången sa de inget om cykelväg men ivf-mensen kom på dag 30 pga all medicinering, då hade jag ingen anledning att tjata om kort cykel. Men den naturliga cykeln är 22-25 dagar så det ser jag ju helt klart som ett problem.

Detta varv har jag inte varit i kontakt med kliniken än för att jag inte har testdag förrän i morgon. Skulle ju bara få höra att jag ska vänta till testdagen innan jag får planera nästa.

Men jag utgår från att köra nu med en gång, har ju bråttom pga lågt amh.
  • Filli89

Hej tjejer, började igår med behandlingen, dvs första sprutan. Men skulle ni kunna förklara för mig hur ni gör i Sverige, här får man olika cirka 30 sprutor varav 24 är för att stoppa mina egna hormoner och sedan 6 för att äggen ska växa till äggplock. Han förklarade att de slutat med spray för länge sen och att e endast använder sprutor till allt. läskigt värre, och jag tar de en handflatan längd ovanför knät, ja har för mig att man tar d ovanför naveln i Svea lr? Berätta lite om ni kan, nu kommer e bara kännas som dagarna går i slow motion.

• Gosmos
    Filli89 skrev 2015-04-26 20:18:50 följande:

Hej tjejer, började igår med behandlingen, dvs första sprutan. Men skulle ni kunna förklara för mig hur ni gör i Sverige, här får man olika cirka 30 sprutor varav 24 är för att stoppa mina egna hormoner och sedan 6 för att äggen ska växa till äggplock. Han förklarade att de slutat med spray för länge sen och att e endast använder sprutor till allt. läskigt värre, och jag tar de en handflatan längd ovanför knät, ja har för mig att man tar d ovanför naveln i Svea lr? Berätta lite om ni kan, nu kommer e bara kännas som dagarna går i slow motion.

Här finns två sorter, basically.

Korta protokollet som innebär ingen nedreglering av egna hormoner, bara stimulering med sprutor för fler ägg.

Långa protokollet innebär nässpray med nedreglering i två veckor - flera månader. Sen stimulerar man med sprutor. Ibland i kombination med nässpray, ibland utan. Sedan tar man sprutor för att fördröja äl och för att boosta äl.

Sprutorna tas runt naveln, i tjockaste delen av magen. Låter skitont i benet!
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015