• 89Madeleine

IVF/ICSI februari 2015

Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

Kram på er alla kämpare!

• Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • V83

Så härligt att läsa att det finns hopp Gosmos! Håller fortsatt tummarna!

Jag vet inte hur ni känner det men det här med att försöka bli gravid kan göra en fullt fungerande harmonisk person mer än lovligt galen. Det är liksom fullt fokus på cykeln, hormonerna, små tecken och icketecken etc. Jag har aldrig känt mig så oengagerad på jobbet, i mitt hem eller i mina sociala relationer som de senaste två månaderna. Har mest känt mig som en labil knäppgök som väntar på att de dryyyga dagarna ska gå. Svårt att njuta av tillvaron i nuet.

• Elfia
    V83 skrev 2015-03-29 22:51:51 följande:

Så härligt att läsa att det finns hopp Gosmos! Håller fortsatt tummarna!

Jag vet inte hur ni känner det men det här med att försöka bli gravid kan göra en fullt fungerande harmonisk person mer än lovligt galen. Det är liksom fullt fokus på cykeln, hormonerna, små tecken och icketecken etc. Jag har aldrig känt mig så oengagerad på jobbet, i mitt hem eller i mina sociala relationer som de senaste två månaderna. Har mest känt mig som en labil knäppgök som väntar på att de dryyyga dagarna ska gå. Svårt att njuta av tillvaron i nuet.

Jag håller med! Man tappar bort sig själv lite i detta. Mår som bäst fysiskt nu under ruvardagarna. Men det tar en hel del på psyket att gå och undra och helst vilja ha svar igår. Är halvvägs till testdag och denna vecka har känts som en evighet. Jag njuter "för stunden" emellanåt och det känns ju bra.

De andra två veckorna med sprutor, VUL och ingrepp, de tog väldigt hårt på både kropp och knopp. Har aldrig känt mig så frånvarande från verkligheten som då. Kan inte riktigt påstå att jag är fullt närvarande nu heller även fast jag känner mig lite "lugnare" och optimistisk. Jag saknar att fullt njuta av tillvaron i nuet och hoppas vi kan göra det väldigt snart igen!!
  • Elfia
    Filli89 skrev 2015-03-30 19:09:14 följande:

Tjejer hur länge tar man sprutorna ? Innan äggklock?

Det är väldigt olika, beror helt på hur hög dos du sprutar och vad ditt blodprov säger samt vad äggblåsorna visar på VUL
  • Gosmos

Nu är minuset bekräftat.

Så mycket för hopp. Känns som det är dags att börja ge upp.

• Filli89
    Gosmos skrev 2015-04-01 11:08:30 följande:

Nu är minuset bekräftat.

Så mycket för hopp. Känns som det är dags att börja ge upp.

Ååh vad jag känner med dig .. Det blir bättre ska du se, ge inte upp!! ????????????
  • V83

Det är skit Gosmos.

Vi gjorde sex inseminationer, fyra äggutplock och sex insättningar innan vi fick vår dotter. Det tog fem år. Jävligt jobbigt och vi var nära att ge upp många gånger. Jag vill med detta inte låta dryg utan bara peppa dig.

Kram

• Gosmos
    V83 skrev 2015-04-01 21:45:14 följande:

Det är skit Gosmos.

Vi gjorde sex inseminationer, fyra äggutplock och sex insättningar innan vi fick vår dotter. Det tog fem år. Jävligt jobbigt och vi var nära att ge upp många gånger. Jag vill med detta inte låta dryg utan bara peppa dig.

Kram

Jag har hört om fler som kämpat så mycket. Men det de har gemensamt är att de kämpar för första barnet. Vi kan inte lägga vårt liv åt sidan hur länge som helst, det kommer gå ut över vår son till slut. Med det menar jag inte att det är mer synd om oss utan att vi inte har samma utrymme i livet.
  • Filli89
    Filli89 skrev 2015-04-01 19:20:09 följande:
    Ååh vad jag känner med dig .. Det blir bättre ska du se, ge inte upp!! ????????????
    Ojj Skulle va hjärtan vet ey Vf d blev frågetecken
  • V83
    Gosmos skrev 2015-04-01 21:59:23 följande:

Jag har hört om fler som kämpat så mycket. Men det de har gemensamt är att de kämpar för första barnet. Vi kan inte lägga vårt liv åt sidan hur länge som helst, det kommer gå ut över vår son till slut. Med det menar jag inte att det är mer synd om oss utan att vi inte har samma utrymme i livet.

Det kan jag verkligen relatera till. Har haft just den diskussionen med en vän som också ska påbörja IVF för barn två. Hur länge försöker man liksom. Det är både tid och pengar, inte minst energi och närvaro som läggs på ett barn som ännu inte finns, mer eller mindre på bekostnad av det barn som faktiskt finns.
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015