• Gosmos

IVF/ICSI februari 2015

Hej tjejer!

Jag är också en av er. I full gång med första ivf, vet inte om det behövs icsi, beror på dagsformen ;). Vi har äggplock på tisdag så det är elfte och sista menopurdagen idag. Kör 375 enheter per gång.

Hur mår ni andra av hormonerna?

• Gosmos
    Elfia skrev 2015-02-14 13:18:27 följande:

Hej och välkommen in i ivf/icsi gänget :)

Jag har ännu inte börjar med behandlingarna. Sitter framför en brasa på landet just nu och drömmer mig bort tills vi får börja med detta. (3 veckor kvar) så otroligt nervöst då jag inte vet vad som väntar mig exakt men samtidigt spännande när man tänker på resultatet i slutändan :)

Hur har din kropp reagerat på alla hormoner?

Man är ju lite nervig när man tänker på det. Pms och jag tex, fungerar väl inte så värst bra ihop hehe.

89Madeleine skrev 2015-02-14 11:38:08 följande:

Hej! Vad kul :)

Så sa dem till oss med ang dagsformen, men det visade sig att det blev ICSI iallafall :)

Men jag ville det, då det är lättare befruktat då.

Jag blev jätteförkyld och kände mig febrig av hormonerna, samt att magen blev jättesvullen.

Jag tog 150 enheter Gonal-f.

Hur mår du av dem?

Jag har lågt amh och sambon har få och trötta spermier så vi behöver nog all hjälp vi kan få förmodligen. Vi har dock en son som blev till naturligt för tre år sedan så jag hoppas att vi trots allt funkar.

Jag har ganska tråkig pms (alla är emot mig -känsla och allmän hopplöshet) men känner inget sånt alls nu. Är trött och öm i mage och bröst. Feberkänsla till och från. Trodde jag skulle behöva flytta ut i skogen de gör veckorna ;)

Svullnad om magen hör till, även om man inte är överstimulerad har jag förstått. Jag kör högsta dosen menopur men har ändå bara fyra stora äggblåsor så det kallas snarare svårstimulerad tror jag.
  • Gosmos

I tisdags plockades sju ägg! Det är mer än dubbelt så många som vi hoppades på. Alla lyckades icsi:as men det var fyra som började dela på sig. Nu är vi i bilen på väg till CvL och insättning. TÄNK om det till och med blir infrysning!

Hoppas ni andra mår bra!

• Gosmos
    Elfia skrev 2015-02-19 16:11:02 följande:

Åh vad roligt :D :D Hur har det gått idag med insättningen? Obehagligt? Fick ni något till frysen? :) 

Jag mår fint tack, räknar ner som bara den nu 

Kram

Det gick under omständigheterna bra. Insättning ska ju vara smärtfri och snabb men tyvärr är min lilla tapp liten, trång, hård och lite i fel vinkel efter en operation. Så läkaren fick inte in katetern och jag höll på att svimma av rädsla/smärta. Fick avbryta och inta lugnande. Läkaren utvidgade hålet. Sen fick det bättre. Alla andra steg med sprutor, utplock och en tidigare förlossning som gick kanon gjorde att jag var helt oförberedd på detta problem. Är ju liksom ingen känslig person.

Det embryo som sattes in var jättebra, de övriga tre ska växa till sig och om de gör det så fryses de på söndag. De hade förhoppningar om frysen men också om graviditet :)
  • Gosmos
    V83 skrev 2015-02-19 19:50:57 följande:

Hej!

Gjorde insättning idag! Plockade ut sex ägg, varav tre befruktades. Bara ett dög dock, inget i frysen. Första ivf för mig, har funkat bra. Fick akupunktur innan insättning. Svårt att säga om det hjälper, men det var i af avslappnande. Har mycket känningar i magen nu. Gör ont faktiskt. Och så klart funderar jag på vad det kan betyda. Bra eller dåligt tro?

Vad häftigt att vi har samma dag!

Vi fick ett helt a4 om saker som kan göra ont och saker som inte ska göra ont. Att ha ont i magen nu är tydligen helt i sin ordning. Pga alla hormoner och det ingrepp du gjort i din kropp. Min läkare förklarade det som att äggstockarna "sitter löst" och är förstorade pga all stimulering. Kroppen samlar också på sig vatten pga hormonerna vilket spänner och ibland syns utanpå. Jag ser ut att vara i fjärde månaden och har molvärk. Har inte haft byxor utan resår sen i lördags. Allt enligt plan alltså :)
  • Gosmos

[quote=74896201][quote-nick]Filli89 skrev 2015-02-21 12:12:31 följande:[/quote-nick]Okee då vet jag lite grann Allt kom fortare än vad vi trodde, idag ska vi ha vårt första ICSI möte då vi ska göra undersökning tala om priser samt tillvägagångssätt.. Herregud vad orolig jag är !!! hur ska detta gåå? Och i med att man betalar är det ännu spänt för att lyckas!! Jag är så orolig för att jag inte ska reagera på sprutorna o inte få ut bra ägg.. Trots att felet sägs vara hos maken så är ja rädd att de tillslut säger näe men det är även du, jag har ju opererat bort endometrios.. Så för mig tror jag att nedregleringen är bäst lr vad tror du? Vet du något? har hört vissa med endo nedregleras i fyra veckor lr mer . vi gick direkt på ICSI för min man gjorde ultraljud där nere och det visade sig att anledningen var bråck som det heter, det orsakar att spermiernas temp blir för höga och därmed dör de, att opera bort det kan kosta från 4000 tusen till 20 000 sa läkaren och trots det finns det inget vetenskap för att man ska kunna få barn efter op så vi valde att skippa de! ivf är så billig här från 5000 tusen till 9000 och ICSI cirka 12 000 kollade på svenska sidor där stod det 29 000 vilken skillnad !! ooh hoppas allt går bra idag!! Hur går det för dig? Har babblat på haha ni är bokstavligen de ända som vet min resa förutom min man dåå, ursäkta röran i texten så stressad!![/quokostar

Visst är det tråkigt med den extra stressen pga pengar men om det tar sig med en gång så är det ju ett otroligt kap! Vi betalar 29000 men då ingår icsi om man behöver det.

Det är klart dom kommer reagera, dina äggstocka. Du har säkerligen fått lämna prover? Då ser de hur stor kapacitet du har. Jag hade otroligt liten kapacitet men plockade ändå ut sju ägg, som sagt. Har du helt normal funktion kommer det ju bli rena skördefesten :)

• Gosmos
    Filli89 skrev 2015-02-25 18:23:17 följande:

Tack alla för stödet, har nu gjort alla prov, tid på lördag starta med hormonbehandlingen här sätter de tillbaka upp till tre embryon beroende på ålder, kapacitet, samt embryo.. Skulle inte ha något emot två hahaha ryser av tanken men ingen lätt grej.. Hoppas på ett friskt barn hursomhelst. Ni som gör ICSI i Sverige och står för det, 30 000 är jätte dyrt jämfört med utlandet här kostar det 7000 och resten är beroende på dina mediciner dvs rörlig men Max är 12 000.. Stor skillnad ändå. Herregud vad nervöst. En sak jag inte förstår kanske låter dum, men hur kan det misslyckas om de gör hela processen åt en, ja menar embryot är färdigt, är det att den ska fastna som är grejen ? Hur går det för er andra, har ni börjat redan

Ja, det är själva fästandet som är grejen. Det är inte säkert att ett kanonembryo fastnar ens. Än värre om ägget inte är av toppkvalitet. Annars skulle man ju aldrig sätta in tre ägg. Jag tror inte någon läkare vill riskera trillingfödslar.

Jag ruvar, är på sjunde dagen och har tio dagar kvar till jag får kissa på sticka.
  • Gosmos
    89Madeleine skrev 2015-02-26 09:34:29 följande:

Ruvardag 13 nu och igår kväll kom det 2 små bloddroppar och idag kommer det bruna flytningar...

Nu är det väl kört :(

Det behöver det inte vara! Fortsätt hoppas! Kram på dig.
  • Gosmos
    89Madeleine skrev 2015-02-26 14:04:55 följande:

:O :O :O

Wow! Du kände att det var kört och då var det tvärt om! Stort lycka till nu. Fira ordentligt!
  • Gosmos
    89Madeleine skrev 2015-02-27 09:54:31 följande:

Jätte tråkigt :(

Pratade med barnmorskan och ska avvakta tills min testdag på söndag och sen ringa tillbaka på måndag...

Men det låter som ett missfall :(

Lider verkligen med dig.

Vi andra kan ju lära oss att ha is i magen till testdagen. Det är ju oerhört smärtsamt att se plusset om man sen ska förlora det. Usch. Stor kram och håller tummarna för dig!
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015