• Forumvärd

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Hemförlossningar är relativt ovanliga i Sverige men det finns en och annan som väljer att stanna hemma när värkarna sätter in.
    En som valde att föda hemma med assistans av en doula var Terese 22 år. Det var hennes tredje förlossning och denna gången ville hon föda sitt barn hemma omgiven av familjen.
    Hon möttes av skepsis från flera håll och läkarna avrådde henne ifrån detta men den 17 januari kom familjens lillebror till världen i familjens vardagsrum.

Hur resonerar du kring hemförlossningar?
    Skulle du själv vilja föda ditt barn hemma eller tycker du att det låter galet och farligt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

Här kan du läsa mer om Terese och hennes hemförlossning:
    http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/terese-valde-att-foda-barn-hemma

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?
  • Donum
    Anonym (jag) skrev 2015-02-05 13:18:23 följande:

Himla konstigt att folk alltid förespråkar vaginalt och det naturliga in i det sista! Herre i k-snitts trådar är snitt helvetet och vaginalt drömmen. Men när det då gäller att föda hemma då minsann är vaginalt riskfyllt och farligt och ska absolut inte göras?

Jag har fött två barn vaginalt på sjukhus och skadat mig rejält, barnen har klarat sig hur bra som helst. Men mina skador kan aldrig läka. Vi funderar på ett 3e barn och vill då ha k-snitt för att hindra mer underliv skador på mig och få en säkrare förlossning. Men då minsann är föda det bästa för kroppen?? Och k-snitt livsfarligt..? Men om man då säger man ska föda hemma naturligt så blir det panik istället.

Ja, det är lite märkligt. Om man känner sig trygg med att föda vaginalt så borde det inte bli ramaskri av att somliga kan tänka sig att föda barn hemma.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Madmoiselle

Jag vill föda hemma. Det känns mycket tryggare och lugnare med mycket mindre stress för mig och barnet.

• Anonym (.....)
    Anonym (jag) skrev 2015-02-05 13:18:23 följande:

Himla konstigt att folk alltid förespråkar vaginalt och det naturliga in i det sista! Herre i k-snitts trådar är snitt helvetet och vaginalt drömmen. Men när det då gäller att föda hemma då minsann är vaginalt riskfyllt och farligt och ska absolut inte göras?

Jag har fött två barn vaginalt på sjukhus och skadat mig rejält, barnen har klarat sig hur bra som helst. Men mina skador kan aldrig läka. Vi funderar på ett 3e barn och vill då ha k-snitt för att hindra mer underliv skador på mig och få en säkrare förlossning. Men då minsann är föda det bästa för kroppen?? Och k-snitt livsfarligt..? Men om man då säger man ska föda hemma naturligt så blir det panik istället.

Ja, jag håller med dig. Det naturliga är inte särskilt naturligt om man känner sig nödsakad att söka sjukhusvård, och det gör ju nästan alla.
  • Lavish

Nej, aldrig i livet.

Dels på grund av all skit under första förlossningen, hade jag fött hemma finns relativt stor risk att jag dött eller åtminstone behövt åka in superakut med ambulans. 

Dels för att jag vill att all akut vård ska finnas tillgängligt för barnet direkt om det är något problem.

Fy fan för att leva med att barnet dog för att man valde att föda hemma. 

• Ellie835

Hade jag inte varit på sjukhuset när jag födde barn så hade både jag och barnet dött! Föda hemma är helt orimligt enl mig när vi har så bra sjukvård i Sverige!!!!

• Margaux

Absolut inte!! Hade komplikationer med 1a och är själaglad över all kompetent hjälp jag fick. Varför i hela friden skulle man tacka nej till det?

• minerva123
    Konservativ skrev 2015-02-04 13:36:21 följande:

Men barnmorskans kompetens räcker inte alltid. Fem procent av födslarna kräver läkarhjälp eller avancerad utrustning.

Den siffran är tyvärr i underkant. Ca 10% av alla förlossningar slutar med akut kejsarsnitt och ungefär lika många måste avslutas instrumentell (sugklocka eller tång). Redan där är vi upp i 20% och då är inte andra komplikationer på mor eller barn medräknade.
  • Angel D

Aldrig i livet. Min förlossning slutade i katastrofsnitt efter 40 timmar. Hade vi varit hemma hade både jag och pojken dött. Hade däremot gillat att få föda på sjukhus i ett rum inrett som ett vanligt hem. Då får man den avslappnade miljön samtidigt som akuthjälp finns nära till hands.

• Rosmarin
    Angel D skrev 2015-02-05 19:10:03 följande:

Aldrig i livet. Min förlossning slutade i katastrofsnitt efter 40 timmar. Hade vi varit hemma hade både jag och pojken dött. Hade däremot gillat att få föda på sjukhus i ett rum inrett som ett vanligt hem. Då får man den avslappnade miljön samtidigt som akuthjälp finns nära till hands.

Då kan jag rekommendera Södra BB om du bor i Stockholm. Helt fantastisk att föda där. Som att föda på ett hotellrum med kompetenta BMs och all medicinsk utrustning nära till hands (men osynligt inbyggd i väggarna). Hela familjen bor kvar i rummet där man födde så länge som det behövs (typ).
  • Texasthecat

Nej. Jag vill föda med personal och medecinsk teknik (+ droger) osv. Båda mina graviditeter har sluttat med snitt...

Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?