Inlägg från: Forumvärd |Visa alla inlägg
  • Forumvärd

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Hemförlossningar är relativt ovanliga i Sverige men det finns en och annan som väljer att stanna hemma när värkarna sätter in.
    En som valde att föda hemma med assistans av en doula var Terese 22 år. Det var hennes tredje förlossning och denna gången ville hon föda sitt barn hemma omgiven av familjen.
    Hon möttes av skepsis från flera håll och läkarna avrådde henne ifrån detta men den 17 januari kom familjens lillebror till världen i familjens vardagsrum.

Hur resonerar du kring hemförlossningar?
    Skulle du själv vilja föda ditt barn hemma eller tycker du att det låter galet och farligt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

Här kan du läsa mer om Terese och hennes hemförlossning:
    http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/terese-valde-att-foda-barn-hemma

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?
  • Forumvärd
    MammatillenElof skrev 2015-03-20 09:28:12 följande:
    Det här var ju intressant att artikeln om mitt val leder till en tråd på familjeliv. Synd bara att det inte finns acceptans för andras val.

Extremt få föder hemma och stannar hemma oavsett vad av ren princip. Av de som aktivt väljer att vara kvar hemma är majoriteten väldigt pålästa på forskning, säkerhet och argument för och emot. Lugn och ro eller "romantiska föreställningar" är inte den enskilt största anledningen men ofta den bästa sammanfattningen, för det är en väldigt komplex situation.

Och att föda på sjukhus för att andra kvinnor inte har möjlighet till att föda på en vårdinrättning? Jag antar att ni köper extra mat och äter stora portioner mat för att människor svälter i andra delar av världen?

btw, det är enligt lag förbjudet att förflytta dräktiga djur generellt 3 veckor före beräknad nedkomst för att den stressen anses ha stor påverkan på djuret. Men Homo sapiens i länder med högt utvecklad sjukvård ska i aktiv förlossning förflytta sig till en helt främmande miljö och där anser vetenskapen att det stresspåslaget inte kan ha någon som helst påverkan.

Den som är intresserad av hela historien och inte bara 2 min på lokaltidningen kan leta reda på min blogg :)
    Vad kul att du kikade in och svarade i tråden
    Du får jättegärna länka till din blogg här i tråden om du vill!
  • Forumvärd
    MammatillenElof skrev 2015-03-20 09:47:11 följande:
    För den genuint intresserade: gardsmor.blogspot.com

Förståsigpåare ute för att kritisera valet att föda hemma göre sig icke besvär :)
    Tack då ska jag kika in!
Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?