• Forumvärd

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Hemförlossningar är relativt ovanliga i Sverige men det finns en och annan som väljer att stanna hemma när värkarna sätter in.
    En som valde att föda hemma med assistans av en doula var Terese 22 år. Det var hennes tredje förlossning och denna gången ville hon föda sitt barn hemma omgiven av familjen.
    Hon möttes av skepsis från flera håll och läkarna avrådde henne ifrån detta men den 17 januari kom familjens lillebror till världen i familjens vardagsrum.

Hur resonerar du kring hemförlossningar?
    Skulle du själv vilja föda ditt barn hemma eller tycker du att det låter galet och farligt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

Här kan du läsa mer om Terese och hennes hemförlossning:
    http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/terese-valde-att-foda-barn-hemma

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 20:59:09 följande:
    Det där tycker jag är att se ner på folk. Att utgå från att de inte är kapabla till att läsa på och väga för- och nackdelar, eventuella risker osv mot varandra. De flesta som föder hemma är välutbildade kvinnor som verkligen inte gör ett val baserat på "romantiska föreställningar".

Personligen känner jag väldigt många som fött barn, det gör väl de flesta av oss. Jag rör mig dock i kretsar där många väljer att föda hemma. Av alla jag känner som fött barn är det bara ett barn som dött. Han dog på sjukhus, på förlossningen, pga en läkarmiss. Hade kvinnan fött hemma hade barnet troligen levt idag. 
    Hur menar du? Var skrev jag att de inte är kapabla att väga för- och nackdelar? De tänker inte som jag, vi är olika helt enkelt.
    Och hög utbildning är verkligen ingen garanti mot romantiska föreställningar. Borde det vara det?
  • jennyz

Aldrig, ingen av mina förlossningar har gått som tänkt, första barnet visade sig ligga i söte vilket både BM och förlossningen inte upptäckt tre veckor tidigare (tre st koller var jag på då för blödningar), det gick bra med kejsarsnitt, eftersom jag var på sjukhuset...
    Andra förlossningen var planerat KS eftersom moderkakan låg ivägen, det kändes lugnt med planerat snitt, räknade med att åka hem typ dagen efter eftersom mitt akuta snitt gått så bra, men när de snittade upptäcktes att moderkakan vuxit in i livmodern, vilket tydligen hade varit svårt att se i förhand...det slutade med att de fick söva ner mig, och operera bort livmodern, jag var vaken länge eftersom de försökte stoppa blödningen utan att operera bort livmodern först, tillslut kände jag mig illamående och yr, hade tappat väldigt mycket blod, så då fick se söva ner mig, tappade drygt 9 liter blod (tack o lov att folk ger blod utan det skulle jag inte leva idag!, kroppen har ung 4,5 liter fick jag höra, så jag bytte blod 2 ggr...skrämmande tanke...
    Det jag ville komma fram till att saker blir inte alltid som man tänkt, jag var såklart ovanligt fall, men det hade inte varit värt att chansa tycker jag även om allt sett bra ut... (Allt såg kanonbra ut hela graviditeten förutom att de sa att moderkakan kanske låg lite långt ner, så vi åkte utomlands när jag var i v26, vilket jag kan ha ångest över så här i efterhand, om jag hade börjat blöda då, vet man aldrig vad som kunde ha hänt...)

• winnethepooh

Nej, därför att pâ sjukhus eller klinik finns akutvârd att fâ till mig eller barnet om sâ behövs. Vid en hemmafödsel kan ett förlossningsproblem, som pâ sjukhus hade kunnat lösas, bli förödande.

• elyse

Nej. Min dotter behövde hjälp att komma ut (med sugklocka). Det hade kanske inte gått så bra om vi varit hemma då.

• Rocket Mania
    Konservativ skrev 2015-02-04 21:41:49 följande:
    Hur menar du? Var skrev jag att de inte är kapabla att väga för- och nackdelar? De tänker inte som jag, vi är olika helt enkelt.
    Och hög utbildning är verkligen ingen garanti mot romantiska föreställningar. Borde det vara det?
    Du skrev att de "de har gjort ett orimligt val baserat på romantiska föreställningar som inte håller i verkligheten. ". Det kanske håller fint i deras verklighet, vem är du att bestämma det? Och vaddå "orimligt val"? Som jag skrev tidigare finns det ingen statistik som pekar på att det skulle vara farligare att föda hemma än på sjukhus.

Och "romantiska föreställningar", varför tror du att folk som föder hemma har det? Jag tror i så fall många av de som föder på sjukhus har någon typ av romantisk föreställning om hur det ska vara baserat på alla amerikanska filmer där vattnet går och så klämmer kvinnan en kvart utan att förstöra vare sig frisyr eller mascara .
  • Anonym (!)

Nej givetvis inte! Små saker som är enkla att få hjälp med på en förlossningsavdelning kan bli stora komplikationer hemma. Handlar inte om att våga eller inte. Handlar snarare om sunt förnuft!

• Erikanin

Absolut inte!

Mina förlossningar gick mycket lätt och bra MEN jag vill ha tillgång till smärtlindring i form av EDA, vilken har gjort att jag kan slappna av och klara förlossningen bättre (tror jag).

Vill också ha massor av personal ifall det skulle hända något. Känns tryggt att veta att hjälp finns precis utanför dörren.

• Donum
    Erikanin skrev 2015-02-05 06:45:08 följande:

Absolut inte!

Mina förlossningar gick mycket lätt och bra MEN jag vill ha tillgång till smärtlindring i form av EDA, vilken har gjort att jag kan slappna av och klara förlossningen bättre (tror jag).

Vill också ha massor av personal ifall det skulle hända något. Känns tryggt att veta att hjälp finns precis utanför dörren.

Den absolut enklaste av mina förlossningar var den utan EDA. Det blev också den snabbaste och med snabbast återhämtning. Hade jag fått, hade jag åkt hem direkt efter att ha duschat.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • lotta1980

Mina tre förlossningar har gått bra. Snabba lätta förlossningar utan komplikationer. Men om något går snett vill jag vara på sjukhuset för att kunna få den vård som jag och mitt barn behöver. Skulle aldrig välja att föda hemma, vågar helt enkelt inte det.

• Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 22:51:32 följande:
    Du skrev att de "de har gjort ett orimligt val baserat på romantiska föreställningar som inte håller i verkligheten. ". Det kanske håller fint i deras verklighet, vem är du att bestämma det? Och vaddå "orimligt val"? Som jag skrev tidigare finns det ingen statistik som pekar på att det skulle vara farligare att föda hemma än på sjukhus.

Och "romantiska föreställningar", varför tror du att folk som föder hemma har det? Jag tror i så fall många av de som föder på sjukhus har någon typ av romantisk föreställning om hur det ska vara baserat på alla amerikanska filmer där vattnet går och så klämmer kvinnan en kvart utan att förstöra vare sig frisyr eller mascara .
    Det finns bara en verklighet och det är verkligen inte jag som har bestämt det. Men vi gör olika bedömningar. Jag anser att de gör orimliga val, de anser något annat. Kan man inte ha olika uppfattningar? 
Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?