• Forumvärd

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Hemförlossningar är relativt ovanliga i Sverige men det finns en och annan som väljer att stanna hemma när värkarna sätter in.
    En som valde att föda hemma med assistans av en doula var Terese 22 år. Det var hennes tredje förlossning och denna gången ville hon föda sitt barn hemma omgiven av familjen.
    Hon möttes av skepsis från flera håll och läkarna avrådde henne ifrån detta men den 17 januari kom familjens lillebror till världen i familjens vardagsrum.

Hur resonerar du kring hemförlossningar?
    Skulle du själv vilja föda ditt barn hemma eller tycker du att det låter galet och farligt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

Här kan du läsa mer om Terese och hennes hemförlossning:
    http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/terese-valde-att-foda-barn-hemma

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?
  • nozpa

Aldrig i livet. Mitt andra barn hade nog inte klarat sig då, så nej. Aldrig.

• Angel D
    Rosmarin skrev 2015-02-05 20:14:03 följande:
    Då kan jag rekommendera Södra BB om du bor i Stockholm. Helt fantastisk att föda där. Som att föda på ett hotellrum med kompetenta BMs och all medicinsk utrustning nära till hands (men osynligt inbyggd i väggarna). Hela familjen bor kvar i rummet där man födde så länge som det behövs (typ).
    Bor långt ifrån Stockholm och av en mängd anledningar så blir det troligtvis inga fler barn för min del. Det var lite av ett önsketänkande där, att kanske få en till
  • ChiliFrö

Efter en mycket stressfylld resa till sjukhuset med mitt barn så är jag nu inne på att föda hemma. Mest för lugnet och slippa stressen att tänka på ifll vi även denna gång ska bli skickade till ett sjukhus 17 mil bort istället för 2,5 eftersom det var fullt. 

Skulle nog kännas bättre att planera hemma födsel och skulle då även kunna föda i vatten vilket är en önskan.

Var även inne på en hemma förlossning med första barnet men blev starkt avrådd av alla utan min mamma som gått i dessa tankar men 2 av oss 5 syskon.

Men jag låter det vara obestämt tills dagen är inne då känner jag hur jag vill göra, vet ju nu att jag klarar hela värkarbetet och framfödandet utan någon bedövning så det känns tryggt och skönt!

• Anonym (Aldrig)

Nej, aldrig. Jag är förlossningsläkare och har sett både barn och mödrar som skulle ha dött om de hade valt en hemmaförlossning. Jag kan inte se att det är värt att ta den risken. Det är min åsikt men alla får ju göra som de vill.

• Tuss 1

Aldrig i livet. Min son hade varit död om jag hade gjort det. Förstår inte hur man ens kan överväga det. Vadå lugnare hemma? Man föder ju inte i en aula direkt.

• Anonym (bm)

Åh ,hela mitt inlägg försvann. :( Men nej, skulle aldrig rekommendera någon att föda hemma. Lite som att åka bil: Förmodligen krockar du inte idag, men du har ändå säkerhetsbältet på dig. Av samma anledning bör man föda på sjukhus.

• Anonym (bm)
    ChiliFrö skrev 2015-02-05 22:21:50 följande:

Efter en mycket stressfylld resa till sjukhuset med mitt barn så är jag nu inne på att föda hemma. Mest för lugnet och slippa stressen att tänka på ifll vi även denna gång ska bli skickade till ett sjukhus 17 mil bort istället för 2,5 eftersom det var fullt. 

Skulle nog kännas bättre att planera hemma födsel och skulle då även kunna föda i vatten vilket är en önskan.

Var även inne på en hemma förlossning med första barnet men blev starkt avrådd av alla utan min mamma som gått i dessa tankar men 2 av oss 5 syskon.

Men jag låter det vara obestämt tills dagen är inne då känner jag hur jag vill göra, vet ju nu att jag klarar hela värkarbetet och framfödandet utan någon bedövning så det känns tryggt och skönt!

Det är inte pga behov av smärtlindring man är på sjukhus när man föder, det är för att det är potentiellt farligt för både mor och barn! Tänk på de barn du redan har, skulle de klara sig utan dig?
  • Anonym (bm)

Måste bara få dela med mig av en diskussion som förekommit på mitt jobb på förlossningen. Ungefär såhär:
    Sverige har ett av världens säkraste mödravård och förlossningsvård. I många länder så tvingas kvinnor föda utan hjälp av utbildade barnmorskor och läkare. De får sätta sin tilltro till "gud" eller "ödet" eller vad man nu tror på att det skall gå bra. Många kvinnor och barn dör, det är en verklighet!! I vårt land har man blivit så bortskämda av den säkerhet man har att man tom börjar ifrågasätta den. Behövs den verkligen, säkerheten? Kan man inte få göra lite som man känner för och känna sig säker ändå? Försök förstå hur många kvinnor i U-länder som skulle vilja byta med dig. En säker och dessutom nästan gratis sjukvård!
     Som tvingas föda bakom en buske eller i en hydda och ligga och be att de ska få överleva för att kunna ta hand om sina redan födda barn. Det är bortskämt att tacka nej till vår säkra vård för att man "inte känner för den". Vet bäst själv. Kan själv.... Som en obstinat treåring.

• Lavish
    Anonym (bm) skrev 2015-02-06 11:28:54 följande:

Måste bara få dela med mig av en diskussion som förekommit på mitt jobb på förlossningen. Ungefär såhär:
    Sverige har ett av världens säkraste mödravård och förlossningsvård. I många länder så tvingas kvinnor föda utan hjälp av utbildade barnmorskor och läkare. De får sätta sin tilltro till "gud" eller "ödet" eller vad man nu tror på att det skall gå bra. Många kvinnor och barn dör, det är en verklighet!! I vårt land har man blivit så bortskämda av den säkerhet man har att man tom börjar ifrågasätta den. Behövs den verkligen, säkerheten? Kan man inte få göra lite som man känner för och känna sig säker ändå? Försök förstå hur många kvinnor i U-länder som skulle vilja byta med dig. En säker och dessutom nästan gratis sjukvård!
     Som tvingas föda bakom en buske eller i en hydda och ligga och be att de ska få överleva för att kunna ta hand om sina redan födda barn. Det är bortskämt att tacka nej till vår säkra vård för att man "inte känner för den". Vet bäst själv. Kan själv.... Som en obstinat treåring.

Exakt! I historiska samhällen eller samhällen utan "riktig" vård har iaf jag hört siffran att 1 av 10 kvinnor dör i barnsäng, vilket antagligen gör det till vanligaste dödsorsak bland kvinnor. (Inte 1 av 10 förlossningar alltså, 1 av 10 kvinnor i någon av sina förlossningar)

Det är lyckligtvis väldigt liten risk att dö av att föda barn i Sverige - eftersom vi har en utvecklad sjukvård. Utan den, är det långt ifrån ofarligt att föda barn.
Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?