Erikanin skrev 2015-02-05 08:47:20 följande:
Jag har dock bara positiva upplevelser från EDA som hjälpte mig :) Första gången öppnade jag mig inte alls fort nog enligt BM, hade bara panikont och höll emot/spände hur mycket jag än förberett mig innan på avslappning.. men så fort jag fick EDA slappnade jag av och allt gick jättefort, hon föddes ganska snabbt för en förstagångsföderska.
Andra FL fick jag EDA direkt i öppningsskedet när jag kom in, slapp all smärta och pojken föddes en timme efter, aldrig mått så bra. Är så tacksam. Innan jag fått EDA har jag bara hållt emot och lipat.. Vi är ju alla olika, är livrädd att föda utan. Glad att det finns :)
Sen vet jag att det inte funkar för alla. Har två vänner som det inte tog på så bra..
Jag tycker att förlossningsvården behöver bli bättre på att se att förlossningsarbetet ser väldigt olika ut för olika kvinnor och olika förlossningar. Jag är en sådan som det nästan inte händer någonting på förrän det är dags för barnet att komma ut. Jag ligger och skvalpar öppen max 2-3 cm i flera timmar och sedan plötsligt går jag från det till barn ute på 15-20 minuter. Hade jag följt standard så hade vi blivit hemskickade. Det var vi också på väg att bli med sista barnet, men med en insisterande man och ingen platsbrist fick vi ändå vara kvar. Hade vi följt önskan att åka hem så hade vi inte hunnit tillbaka. Så jag är öppen för att "fort nog" är väldigt individuellt.
Är man inte avslappnad och känner sig trygg så påverkar det förstås förlossningen. Kan man inte andas så är det nog jäkligt svårt. ;)
Jag har fött med EDA och min erfarenhet är att det drar ut på tiden. Må så vara att smärtan är stark utan bedövning men den var också jäkligt kortvarig. Jag är full av beundran för hur kroppen kan klara av en förlossning och återhämta sig så fantastiskt bra.
Sedan hade jag, som sagt, inte fött hemma ändå, av rent praktiska skäl som att vi inte har något bra rum för det och jag vill inte skicka syskonen hemifrån.