• Forumvärd

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Hemförlossningar är relativt ovanliga i Sverige men det finns en och annan som väljer att stanna hemma när värkarna sätter in.
    En som valde att föda hemma med assistans av en doula var Terese 22 år. Det var hennes tredje förlossning och denna gången ville hon föda sitt barn hemma omgiven av familjen.
    Hon möttes av skepsis från flera håll och läkarna avrådde henne ifrån detta men den 17 januari kom familjens lillebror till världen i familjens vardagsrum.

Hur resonerar du kring hemförlossningar?
    Skulle du själv vilja föda ditt barn hemma eller tycker du att det låter galet och farligt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

Här kan du läsa mer om Terese och hennes hemförlossning:
    http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/terese-valde-att-foda-barn-hemma

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?
  • Rocket Mania
    Konservativ skrev 2015-02-04 12:42:17 följande:
    Jag är rätt övertygad om att du har helt fel. Att föda barn har alltid varit väldigt riskabelt och är det fortfarande.
    Det har jag inte sagt något om. Men jag tror fortfarande att stress är en stor och farlig faktor och att stressnivåerna inte behöver skjuta i höjden om kvinnan får föda i en för henne trygg och känd miljö - hemma.

På sjukhuset, i den stressade miljön, stannar ofta värkarbetet av och värkstimulerande medel måste ges. Livmodern blir trött och förlossningen stannar av. Osv.

Och återigen. Det gäller på intet sätt alla.
  • BigMami

Jag är inställd på det denna gång då treans förlossning endast tog 30 minuter... Fast jag blir ju så klart lättad om vi hinner in till bb

• Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:02:24 följande:
    Det har jag inte sagt något om. Men jag tror fortfarande att stress är en stor och farlig faktor och att stressnivåerna inte behöver skjuta i höjden om kvinnan får föda i en för henne trygg och känd miljö - hemma.

På sjukhuset, i den stressade miljön, stannar ofta värkarbetet av och värkstimulerande medel måste ges. Livmodern blir trött och förlossningen stannar av. Osv.

Det gäller inte alla. Och det är sällan man råkar ut för olycka i trafiken, därför har du aldrig säkerhetsbälte. Eller cykelhjälm. Säkerhetstänkandet i Sverige är ofta överdrivet men här är ett område där det verkligen behövs.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:02:24 följande:

Det gäller inte alla. Och det är sällan man råkar ut för olycka i trafiken, därför har du aldrig säkerhetsbälte. Eller cykelhjälm. Säkerhetstänkandet i Sverige är ofta överdrivet men här är ett område där det verkligen behövs.
  • Rocket Mania
    Konservativ skrev 2015-02-04 13:14:53 följande:
    En barnmorska är lika kompetent hemma hos någon som på sjukhus så det är en dålig jämförelse.

Att föda hemma är inte att likställa med att föda ensam i urskogen under en gran med flera timmar till närmsta landsväg.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:18:45 följande:
    En barnmorska är lika kompetent hemma hos någon som på sjukhus så det är en dålig jämförelse.

Att föda hemma är inte att likställa med att föda ensam i urskogen under en gran med flera timmar till närmsta landsväg.
    Men barnmorskans kompetens räcker inte alltid. Fem procent av födslarna kräver läkarhjälp eller avancerad utrustning.
  • Nevadita

Nej.

Mina två förlossningar har börjat med igångsättningar, dragit ut på tiden och slutat med sugklocka respektive akutsnitt, så jag personligen skulle inte våga ta några chanser.
    Har känt mig väl omhändertagen på BB/KK så har ingen anledning att önska något annat

Anser dock att det är upp till varje kvinna/par att göra som de finner bäst, så länge de inte tar onödiga risker.

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura 2.0..♥..?:*¨¨*:?.
  • Rocket Mania
    Konservativ skrev 2015-02-04 13:36:21 följande:
    Men barnmorskans kompetens räcker inte alltid. Fem procent av födslarna kräver läkarhjälp eller avancerad utrustning.
    Ja och säg att 1% av dessa inte hade behövt den kompetensen för att förlossningen hade fortlöpt som den skulle utan stresspåslaget kvinnan fick på sjukhuset.

Återstår 4% som får transporteras till sjukhuset för mer avancerad utrustning och/eller läkarhjälp.

Jämför med Holland där 1/3 av alla kvinnor föder hemma, där finns ingen statistik som pekar på att det skulle vara farligt att föda hemma.

Men nej, jag tycker inte att alla ska föda hemma, känner man sig otrygg och stressad av det är man förmodligen tryggare på ett sjukhus. Däremot tycker jag inte att man ska se ner på de kvinnor som väljer att föda hemma, det är ett genomtänkt val de tagit, inte en självisk protest mot systemet. Om alla som ville föda hemma kunde göra det med hembarnmorska skulle det dessutom avlasta förlossning och BB.

Själv har jag fött på sjukhus och är fullt nöjd med det, jag tycker det kan vara rätt mysigt på förlossningen och BB var underbart!
  • MammAmma

Så här med facit i hand efter fyra förlossningar så hade jag absolut kunnat föda hemma. Alla förlossningarna var lätta, snabba och komplikationsfria och jag slapp skador i underlivet helt. Men man vet ju aldrig i förväg hur det kommer gå så jag skulle nog inte vågat ta risken, även fast jag alltid varit övertygad om att allt kommer gå bra.

Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?