• Forumvärd

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Hemförlossningar är relativt ovanliga i Sverige men det finns en och annan som väljer att stanna hemma när värkarna sätter in.
    En som valde att föda hemma med assistans av en doula var Terese 22 år. Det var hennes tredje förlossning och denna gången ville hon föda sitt barn hemma omgiven av familjen.
    Hon möttes av skepsis från flera håll och läkarna avrådde henne ifrån detta men den 17 januari kom familjens lillebror till världen i familjens vardagsrum.

Hur resonerar du kring hemförlossningar?
    Skulle du själv vilja föda ditt barn hemma eller tycker du att det låter galet och farligt?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

Här kan du läsa mer om Terese och hennes hemförlossning:
    http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/terese-valde-att-foda-barn-hemma

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?
  • Donum

Ja, det skulle jag, om det var en normal komplikationsfri graviditet. Däremot vet jag inte om vi har något passande rum för det i huset och jag har inte lust att skicka iväg syskonen hemifrån så det skulle i praktiken bli att vi åkte till sjukhuset ändå.

Tycker dock att det är lite avigt att det är på sjukhus som man föder barn. Man är varken sjuk eller skadad, men det är en annan fråga.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Erizajo

Nej håller med om att man vill vara på sjukhus ifall nåt går snett. Och vaddå omgiven av familjen??? Skulle aldrig vilja ha nån annan i familjen med förutom min man ändå! Syskonen- aldrig i livet de skulle ju bli traumatiserade för livet!!!

• Anonym (nix)

Nej.

jag har fött tre barn, varav de två sista förlossningarna slutat i stor blodförlust för mig. Den sista förlossningen åkte jag in akut på operation för moderkakan satt fast och förlorade två liter blod.

så nej, man kan aldrig veta vad som händer både gällande barn och mamman.

• Anonym (Nej.)

Nej det är bara dumt och korkat. Ser inget positivt med att föda hemma. OM något skulle hända med barnet eller mamman eller båda två kanske man inte hinner rädda denna. Så ego och korkat.

• Rocket Mania

Jag är rätt övertygad om att många (inte alla) förlossningar som slutat med kejsarsnitt eller andra allvarliga komplikationer hade gått bättre hemma i en lugn och trygg miljö. Det är en enorm stress att flytta runt under förlossningsarbetet, hamna i en ny miljö med nya människor. Få känner sig helt tillfreds och hemma i sjukhusmiljön.

Jag är positiv till hemförlossning men har inget emot att föda på sjukhus heller.

• Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 12:18:16 följande:

Jag är rätt övertygad om att många (inte alla) förlossningar som slutat med kejsarsnitt eller andra allvarliga komplikationer hade gått bättre hemma i en lugn och trygg miljö. Det är en enorm stress att flytta runt under förlossningsarbetet, hamna i en ny miljö med nya människor. Få känner sig helt tillfreds och hemma i sjukhusmiljön.

Jag är positiv till hemförlossning men har inget emot att föda på sjukhus heller.

Jag är rätt övertygad om att du har helt fel. Att föda barn har alltid varit väldigt riskabelt och är det fortfarande.
  • fluu

Jag hade varken vågat eller velat. Inte vågat för att jag är lite utav en "tänk om-människa" och inte velat för att jag faktiskt gillade att komma bort, bli omhändertagen, veta att bästa vården fanns i rummet. Och sedan efter förlossningen att nästan bo som på hotell och få mat, städat åt sig osv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dasha

Nej, därför att det inte finns möjlighet till akut intensivvård hemma, vilket kan behövas för bebisen.

jag hängde länge i en annanforum där väldigt många valde att föda hemma, utan någon barnmorska osv. jag nästan bråkade med dem när jag försökte få dem att fatta att det inte handlar bara om deras egna rädslor, inre harmoni och tillit till sin kropp, utan om bebisens liv som kan faktiskt vara i fara.Demon

• fluu

Däremot så tycker jag att det skulle finnas större valmöjligheter.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • winterlilja

Nej
    Har haft havandeskapsförgiftning vid båda mina graviditeter så jag skulle inte våga föda hemma. Det skulle riskera både mitt och barnets liv så jag föder helst på sjukhus.

Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?