• Mira14

Oktoberbebisar 2015

4 månader på måndag och vägdes in på 6110 gram och 65 cm idag. Han är inte fascinerad av varken händer eller fötter men han gnager på händerna och håller i fötterna. Han gillar att ligga på golvet själv och leka med sina leksaker och han skrattar högt åt Simpsons på tv:n. Han älskar att stå upp och börjar bli riktigt stadig, man skulle nog kunna släppa i två sekunder i alla fall, hihi. Han ler åt allt och alla och är allmänt nöjd. Sover mellan 21:30 och 08:00 och somnar om i vår säng till ungefär 10:00. Han är världens bästa och jag väntar och väntar på någon jobbig fas för det kommer alldeles säkert att vända någon gång..

Han har börjat tycka om att ligga på mage för nu kan han ligga och leka med sina grejer, förut avskydde han att ligga på mage.

Jag tycker så synd om er som inte får sova, det måste vara hemskt :-/

• Mira14
    Iowhannah skrev 2016-02-06 08:41:43 följande:

Min sambo sa att vi inte ska prata för högt om Nils sovvanor på föräldragruppen (flera där hade tydligen barn som åt var tredje timme dygnet runt fortfarande), men nu kan jag inte hålla mig. Nils slog nytt rekord i natt och sov 20-07! Helt utan uppehåll!

I går var jag på rutinkoll hos läkare, man gör sånt var tredje år i mitt jobb, och slog nytt personlägsta på blodtryck. Jag har alltid haft lågt, och hade normalt under graviditeten, men i går var det på 100/65! Jaja, bättre lågt än högt antar jag.

Då håller det säkert i sig nu, vid 4 månader behöver de inte längre äta på natten har jag förstått

Min kille har inte ätit på natten i någon/några månader nu. Innan var det alltid klockan 05:00 så han har skött sig väldigt bra. Har alltid ätit ersättning, det kan ju kanske göra att han håller sig längre utan mat. På dagarna går det 3-4 timmar mellan måltiderna.

Brukar också ha lågt blodtryck, nu vet jag inte vad det ligger på men att ha lågt säger de bara är bra. Dock är det jobbigt när det svartnar för ögonen när man reser sig :-/
  • Mira14
    Iowhannah skrev 2016-02-06 11:12:50 följande:
    Det har varit samma här. Han äter bara ersättning och har alltid vaknat vid 4-5 för att äta och på dagarna går det 3-4 timmar mellan målen. Nån gång kan det gå 5 timmar ifall han sover djupt.

Får hoppas att det håller i sig! :)
    Hur stora portioner äter han? Ren nyfikenhet bara Vi gör ordning 180 ml varje gång och ibland äter han upp och ibland inte. Det blir oftast 5 mål om dagen, ibland 6.
  • Mira14
    Finalisten skrev 2016-03-04 01:36:03 följande:

Har inte skrivit här på länge men känner att jag behöver skriva av mig :|
    Fick dottern 27/10-15 och nu är jag gravid IGEN! Bf 1nov.. Fått höra av några och läst lite på nätet att de inte rekommenderar så tätt för det är hemsk och det är jobbigt blablabla.. Är det någon här som har tätt och kan säga NÅGOT positivt? :D vi hade planerat att försöka få till ett syskon i höst men nu blev det såhär istället, haha. Vi som hade massa planer till sommarn men det sket ju sig..

Grattis :)

Det kommer gå jättebra! Jag har också funderat på det där, att kanske försöka snart så har man barnen "överstökade" haha. Men första tog ett år att få till så det kanske inte blir så tätt ändå.. :/

Jag har förstått att många har det lämpligare med graviditet nummer två så det kommer man kanske aldrig ifrån oavsett hur länge man väntar..
  • Mira14

Vad väger era bebisar? Och hur långa osv? Min vägde 3500 gram och var 50 cm när han föddes. Nu är han fem månader, 67 cm lång och 6575 gram. Han är lång och smal med andra ord. På tillväxtkurvan dippar vikten lite men BVC är inte oroliga för han är så pigg men jag kan inte låta bli att oroa mig..

• Mira14
    ccjapp skrev 2016-03-21 21:07:12 följande:

Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.

Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.

Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.

Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?

När har ni tänkt börja med välling?

Vi har precis börjat med välling och han är snart 5,5 månad. Han tar inte ren välling så vi blandar hälften hälften med ersättning. Har bara testat majsvälling än så länge eftersom det sägs vara skonsammare mot en liten mage. Vår kille sover hela nätter ändå men går upp lite för långsamt i vikt så vi tar till alla medel vi kan
  • Mira14
    ccjapp skrev 2016-03-22 07:49:24 följande:
    Han äter gröt. Har provat det på kvällen men han verka inte vilja äta så mycket eller väl när han ätit mycket så tycker jag inte har står sig något längre :/

Han är 5 mån och 1,5 vecka nu, borde man kunna små börja med smakisar på "mat-burkarna" kanske? Eller det kanske är för tidigt? Han äter smakisar från pureeburkar och gröt så.
    Det finns lite "maträtter" från 5 månader. Bland annat sej och kyckling (Semper).
  • Mira14

Min lilla plutt vägde in på 6975 gram och 70 cm förra veckan på 6-månadskontrollen (3500 gram och 50 cm när han föddes). Väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra, alla är för stora i midjan. Jeans är bara att glömma.

Han använder fortfarande 62/68 på kläder. Vad har era bebisar för storlek?

• Mira14

Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :)

Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?

• Mira14
    ccjapp skrev 2016-04-13 21:57:06 följande:
    Min pojk äter ungefär samma som din, och han vill INTE ha burkmat, blir att vi få slänga hela tiden också. Har provat hemlagat men det funkar inte heller.
    Det var bökigt med gröt i några veckor för oss också men plötsligt lossnade det och han började äta hela portioner så får väl hoppas på samma sak med burkmat.
  • Mira14
    Iowhannah skrev 2016-05-23 19:02:52 följande:
    Oj! Vad hon är snabb i utvecklingen! Här kryps det inte än, men han gillar numer att ligga på mage och leka. Han må inte kunna ta sig framåt, men runt och bakåt går fint. Han börjar kunna resa sig från sittande till knästående så länge han har nåt att hålla i, så det är väl inte alltför lång tid kvar nu.

I dagarna har vi så sakta börjat sätta Nils på toaletten. Han får sitta ett tag efter varje måltid, när han har sovit och innan och efter utevistelse. Ibland kommer det kiss, ibland inte. Bajset är dock sjukt svårt att tajma! Han förvarnar ju inte, utan plötsligt bajsar han. Eller så bajsar han utan att någon märker det alls.

Förhoppningsvis lär vi (både han och vi föräldrar) oss snart hur vi ska göra, det vore skönt att slippa åtminstone bajsblöjorna. Jag har läst en del om EC och egentligen hade vi tänkt börja redan när han var fyra månader men det föll liksom bort (förmodligen av lathetsskäl). Är det någon här som har nån erfarenhet av att börja EC:a sent?
    Här kommer lillkillen också bara runt runt i cirklar och bakåt. Fram vill han komma men lyckas inte, sötnöten :)
    Han älskar att gå omkring, så vi går omkring här hemma med krummad rygg.

Sätter ni honom på vanliga toaletten? Vi har börjat med potta sedan en vecka tillbaka och han kissar ofta, men förvarnar liksom inte så mycket kommer i blöjan. Idag gjorde han nummer 2 för första gången, wiho! Så smidigt om han skulle lära sig säga till varje gång för man behövde knappt torka efter.

Hur har ni det med maten? Min kille äter bara gröt, yoghurt, frukt och smoothie. Allt annat spottas ut :/ Han äter totalt 5 gånger om dagen.
  • Mira14
    mammalovis skrev 2016-05-23 22:48:18 följande:

Är det fler bebisar som inte vänder sig särskilt ofta?

Min kille vänder sig väldigt sällan. Han sträcker sig ofta efter saker som ligger ovanför huvudet och då håller han på att tippa runt men då parerar han för att inte göra det. Kan det vara så att dom helt enkelt inte har behov av att snurra runt?! Han vände sig ofta från mage till rygg redan vid en månad men allt eftersom han uppskattat att ligga mer och mer på mage har det blivit färre och färre vändningar.
  • Mira14
    Simone skrev 2016-06-20 09:25:14 följande:

Hur sover era barn under dagen/natten? Känns som att Julia sover väldigt mycket när jag lyssnat på andra. Hon vaknar runt 7.45 är vaken en timme sen sover hon två timmar somnar vid ca 13-13.30 i två timmar. Sen brukar hon vilja ta en liten lur mellan 17-17.30. Somnar för kvällen ca 20.30 pch sover hela natten utan uppvak. Hon är extremt aktiv när hon är vaken så kanske det som gör så att hon blir så trött haha.

Förövrigt har vi en tjej som älskar att gå själv när vi håller henne i händerna. Helst ska hon gå så hela dagarna (dock säger min rygg annat) hon börjar få in ordentliga steg nu och fort går det. När började era andra barn att gå helt själva?

Vad skönt att hon sover så mycket :)
    Min kille sover mellan ca 20:00-07:00, lite lek och mat i sängen och sen sover han mellan 07:30-09:30 ca. Sen under dagen blir det totalt 1 timme max, ibland en gång men oftast uppdelat på två gånger. Han är extremt aktiv hela dagen men är bra på att roa sig själv. Jag tycker det istället låter som att han sover lite lite men han kanske får tillräckligt på natten tänker jag.
  • Mira14

Ooh jag tror jag är gravid.. Förra gången tog det strax över ett år så vi trodde väl detsamma nu. Denna månad var vi inte extra försiktiga runt ägglossning och jag har haft väldig mensvärk, varit extra törstig, feberkänsla, frysen ovh idag har jag varit illamående hela dagen. Förra gången hade jag inte ett enda tecken förrän runt vecka 8. Mensen bör ha kommit nu i dagarna. Vågar inte testa mig, sjukt egentligen eftersom jag testade heeeela tiden när vi verkligen försökte men nu går jag och hoppas på att mensen ska komma. Fast kommer den kommer jag att bli besviken. På ett sätt skulle det vara skönt att snabbt få bebistiden överstökad men jag är inte en av dom som älskade att vara gravid. Dessutom älskar jag tung träning. Så himla svårt och läskigt.. :)

Ni som vill ha ett barn till hur tänker ni? Hur långt mellan barnen osv?

Missförstå mig inte, ett barn till skulle jag älska men det är lite skräckblandad förtjusning.. Har inte mensen kommit på måndag så testar jag mig.

• Mira14

Vaknade av hugg i magen i natt och sen kom det blod så tror på tidigt missfall. Som jag trodde blev jag ledsen men samtidigt var det nog "lika bra". Syskon kan gärna dröja lite lite till.

• Mira14

Jag måste bara fråga, är det någon av er som har stora problem med att få ert barn att äta mat?

Min kille blev ett år för en vecka sedan men äter egentligen enbart gröt och majs. Allt annat ratas. Provat plockmat, purémat, vår mat men allt ratas. Han får tom kväljningar ibland. Till råga på allt är han smal som en sticka, väger 9 kilo och är väl runt 80 lång. Jag håller på att gå sönder av oro. Han äter inte frukt heller, men smoothie går bra..

Om två veckor börjar han på förskola och jag har hört så många berättelser om förskolelärare som säger "idag åt hen varken lunch eller mellanmål".. Han har absolut inget fett att ta av så jag är så orolig.

Hur har ni andra det? Han äter inte välling heller men tillskottsnäring runt sextiden på morgonen går bra.

• Mira14
    Simone skrev 2016-10-13 11:35:41 följande:
    Julia vill bara ha barnmatsburkar... Vanlig mat jag lagar vägrar hon! Hon börjar också på förskola om två veckor och känner mig lite nervös över hur det ska gå med just maten. Har verkligen testat allt men just nu vägrar hon. Blir galen här hemma haha!
    Ja visst är det frustrerande? Jag längtar till den dagen det vänder, då ska jag köpa mig själv något riktigt fint ????!

Har Julia börjat gå? Även det stressar mig lite då jag tror att han kommer lära sig snabbt av de andra och att jag därmed missar de första stegen.. ????.
  • Mira14
    Mira14 skrev 2016-10-13 16:16:31 följande:
    Ja visst är det frustrerande? Jag längtar till den dagen det vänder, då ska jag köpa mig själv något riktigt fint ????!

Har Julia börjat gå? Även det stressar mig lite då jag tror att han kommer lära sig snabbt av de andra och att jag därmed missar de första stegen.. ????.
    Oj det blev massa frågetecken, skulle vara smileys
  • Mira14
    Rulltrappa skrev 2016-10-13 10:49:09 följande:
    Nora har älskat mat från första smakportionen och kan få i sig imponerande mängder men är ändå åt det tunnare hållet med ca 7 kg till 75 cm. Däremot kan hon få hemska utbrott vid måltiderna om hon inte får som hon vill och då är det inte alltid maten går ner.

Jag har dock haft matkrånglande barn tidigare och förstår din oro. Fråga personalen på förskolan om de kan tänka sig att ni tar med ett paket gröt som står där som nödlösning ifall han matvägrar.
    Ja smart med gröten, det måste jag se till!

Alltså herregud vilka utbrott dessa små krabater kan få. Jag blir helt chockad av att så små saker kan göra dom så arga :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015