moonlight2015 skrev 2015-02-16 09:05:48 följande:
uote=74860350][quote-nick]Mira14 skrev 2015-02-15 15:14:25 följande:[/quote-nick]Idag var jag ute och sprang för första gången sedan jag plussade och det kändes riktigt skönt. Illamåendet la sig under löpturen! Jag trodde man skulle ta det lugnt med just löpning men på inskrivningen såg hon förvånat på mig och sa "ut och spring" och "det är väl klart du ska springa". Hon menade att kroppen alltid säger ifrån om det inte är bra vilket kändes skönt att höra. Jag bävade för att ta upp det när min sambo var med för han är lite nojig och gammaldags så det var skönt att barnmorskan var så avslappnad till träning
Dock vågar jag inte köra på med militärträningen.. Trots att hon tyckte det men nej, där går gränsen till vad jag klarar av just nu
Vill inte skrämmas... Men löpning nder första halvan av graviditeten kan öka risken för missfall med upp till fyra ggr. Tycker att alla gravida har rätt att veta detta. Ledsamt att barnmorskemottagningarna inte informerar om detta och istället hävdar att det är helt lugnt med högintensiv träning som tex löpning under tidiga graviditeten, när det är precis tvärtom.
" Kvinnor som utsätter sig för hård fysisk träning, såsom löpning, tennis eller squash, under tidiga delar av graviditeten ökar risken för missfall. Det visar en dansk studie presenterad i tidskriften BJOG: Journal of Obstetrics and Gynaecology. Forskarna har utgått från närmare 93 000 gravida kvinnor."
www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx[/quote]Tack fast det där var den löjligaste artikeln jag någonsin läst. 3,4% av 90000 slutade i missfall, det är ju
t.om låååångt under missfallssnittet på 15%. Rör man på sig mindre än 45 minuter per vecka så är man inte bara dum mot sig själv utan även barnet. Träning ökar syretillförseln till barnet och gör dessutom att moderkakan växer till sig fortare. Alla får vi göra olika men jag litar blint på att kroppen signalerar när den inte mår bra. Jag är glad att barnmorskorna litar på våra kroppar och inte på någon snedvriden undersökning och gör oss stillasittande.