• Mira14

Oktoberbebisar 2015

Mmaja1990 skrev 2015-02-10 10:30:52 följande:

Ser att det kommit massa nya! Vad kul :) och grattis till alla plus!

Jag har ett problem! På dagarna fryser jag helt galet mycket, på nätterna är det tvärtom och jag sover dåligt och tycker det är varmt. Vad händer?! Jag är jätte trött men vaknar ändå flera gånger per natt, något jag aldrig gör annars.

Är dessutom sjukt hungrig och hatar jeans. Känner mig redan som en hubbabubba, trots att jag inte gått upp något i vikt. Är ju bara i vecka 7. Kan ju inte köpa nya jeans nu liksom.

Jag håller med, jag känner mig också gigantisk. Har kanske gått upp lite i vikt, kanske 0,5 kg men kan inte träna så intensivt jag gjort innan vilket är psykiskt jobbigt då det i princip är mitt enda intresse.. Jeansen är tajta i midjan redan och min mage är svullen och ganska stor.

Det känns inte som att det växer ett barn inom mig så jag längtar efter att få se h*n på ultraljudet så det blir mer verkligt!
  • Mira14

Är det någon här som kommer att köpa en Stokke säng? Jag är lite kluven, en säng man kan förflytta mellan rum som Stokke eller Troll Royal.. Båda är fina men frågan är vad som är bäst. Vi har åtminstone en tanke om att lära h*n att sova i egen säng på en gång, men vi får väl se hur det blir

Det är lång tid kvar men jag kan inte låta bli att planera! Är det bara jag som är så knäpp?

• Mira14

Idag var jag ute och sprang för första gången sedan jag plussade och det kändes riktigt skönt. Illamåendet la sig under löpturen! Jag trodde man skulle ta det lugnt med just löpning men på inskrivningen såg hon förvånat på mig och sa "ut och spring" och "det är väl klart du ska springa". Hon menade att kroppen alltid säger ifrån om det inte är bra vilket kändes skönt att höra. Jag bävade för att ta upp det när min sambo var med för han är lite nojig och gammaldags så det var skönt att barnmorskan var så avslappnad till träning

Dock vågar jag inte köra på med militärträningen.. Trots att hon tyckte det men nej, där går gränsen till vad jag klarar av just nu

• Mira14
    moonlight2015 skrev 2015-02-16 09:05:48 följande:

uote=74860350][quote-nick]Mira14 skrev 2015-02-15 15:14:25 följande:[/quote-nick]Idag var jag ute och sprang för första gången sedan jag plussade och det kändes riktigt skönt. Illamåendet la sig under löpturen! Jag trodde man skulle ta det lugnt med just löpning men på inskrivningen såg hon förvånat på mig och sa "ut och spring" och "det är väl klart du ska springa". Hon menade att kroppen alltid säger ifrån om det inte är bra vilket kändes skönt att höra. Jag bävade för att ta upp det när min sambo var med för han är lite nojig och gammaldags så det var skönt att barnmorskan var så avslappnad till träning

Dock vågar jag inte köra på med militärträningen.. Trots att hon tyckte det men nej, där går gränsen till vad jag klarar av just nu

Vill inte skrämmas... Men löpning nder första halvan av graviditeten kan öka risken för missfall med upp till fyra ggr. Tycker att alla gravida har rätt att veta detta. Ledsamt att barnmorskemottagningarna inte informerar om detta och istället hävdar att det är helt lugnt med högintensiv träning som tex löpning under tidiga graviditeten, när det är precis tvärtom.

" Kvinnor som utsätter sig för hård fysisk träning, såsom löpning, tennis eller squash, under tidiga delar av graviditeten ökar risken för missfall. Det visar en dansk studie presenterad i tidskriften BJOG: Journal of Obstetrics and Gynaecology. Forskarna har utgått från närmare 93 000 gravida kvinnor."

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx[/quote]Tack fast det där var den löjligaste artikeln jag någonsin läst. 3,4% av 90000 slutade i missfall, det är ju t.om låååångt under missfallssnittet på 15%. Rör man på sig mindre än 45 minuter per vecka så är man inte bara dum mot sig själv utan även barnet. Träning ökar syretillförseln till barnet och gör dessutom att moderkakan växer till sig fortare. Alla får vi göra olika men jag litar blint på att kroppen signalerar när den inte mår bra. Jag är glad att barnmorskorna litar på våra kroppar och inte på någon snedvriden undersökning och gör oss stillasittande.
  • Mira14

Jag ser att många är oroliga över att ni har så lite symptom, för någon vecka var jag precis lika orolig men mitt illamående kom som ett brev på posten v. 6+4, är nu i v. 8+1 och tycker jag mått illa i en evighet. Tack och lov så har jag inte behövt kräkas men jag är illamående hela dagarna och allra mest när jag är hungrig vilket jag är hela tiden. Jag hoppas det går över snart!

Så njut över att ni knappt har symptom, antingen är ni lyckligt lottade eller så kommer illamåendet som en blixt från klar himmel snart

• Mira14

Jag behöver fråga er om råd! Vi ska fira en sak på jobbet med bubbel och de vet inget än, är det ok att ta en liten liten klunk och skåla? Självklart inte hela glaset, det verkar väl konstigt om barnet skulle fara illa av det?! Eller? Jag dricker otroligt sällan i vanliga fall men jag vill inte väcka misstankar..

• Mira14
    Tramses skrev 2015-03-15 07:26:47 följande:

Jag har blivit lite smått besatt av stark mat. Vräker i mig ostfyllda chilifrukter, jalapenos och kryddar det mesta med chili.

Vaknar upp på morgonen med världens magknip och tänker att ja, då var det kört nu då. Måste vara mf. Men nej, hittills har magknipet gått över efter en stund på toa. Och jag har hittat ett sätt att bota min tröga mage smile1.gif

Du får alldeles säkert ont i magen av den starka maten
  • Mira14
    sk0skav skrev 2015-03-20 12:50:13 följande:

Ni som mår illa och kräks, hur ofta kräks ni?

Jag har lite fobi för att kräkas :/ . Vet att det är olika från person till person, men om man vet lite hur det varit för andra så vet man ju på ett ca mellan såhär och såhär :)

Jag mådde väldigt illa v.7-v.8 ungefär. Nu mår jag bara illa ibland, oftast efter att jag borstat tänderna, jag får kväljningar av det Men än så länge har jag inte spytt trots illamående så det är nog väldigt olika!
  • Mira14

Är det någon här som väntar sitt första barn och redan fått mage? Jag gick in i v.13 idag och min mage har vuxit till rejält, den börjar bli svår att dölja och putar ut precis under naveln :-/ Jag som gärna ville vänta några veckor till med att berätta på jobbet..

Men jag är ju glad ändå förstås

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015