• Mira14

Oktoberbebisar 2015

Skogisen skrev 2015-04-07 19:21:45 följande:
    Vi har inte heller haft några mängder sex dom senaste två månaderna, tre gånger totalt tror jag, är alldeles för trött, känner mig svullen o sjukt osexig. Tror det är rätt normalt, karln har två barn sedan tidigare o han har inte reagerat på det som något konstigt iaf :)
    Och vi har inte haft en enda gång... Sambon börjar tjata nu och jag mår ju bra som allra oftast men lusten finns inte där :-/
  • Mira14
    Lemon skrev 2015-04-07 20:34:41 följande:

Hej allihopa! Hur tidigt gjorde ni ert första ultraljud och i vilken vecka/ hur tidigt kan man se vilket kön barnet har? :)

Vi gjorde KUB i vecka 13 men då var det för tidigt att se kön. Nästa besök blir RUL i början av maj och oj så vi längtar
  • Mira14

Är det någon här som börjat kika på vagn? Det kliar i fingrarna på mig och jag känner att det kan vara bra att köpa lite då och då istället för allt på en gång och eftersom vagnen är det dyraste inköpet tänkte jag börja med det.

• Mira14

Ni som gjort UL redan vid KUB tex, hur är eran moderkaka placerad? Min är placerad i framvägg. Jag vet inte riktigt vad det innebär förutom att jag förmodligen kommer känna sparkar senare. Kan man få större/mindre mage pga detta? Är det något man bör känna till?

• Mira14
    mammalovis skrev 2015-04-09 20:13:35 följande:
    Med första barnet visste jag inte var moderkakan var placerad, men jag gissar i bakvägg. Med andra hade jag i framvägg. Det var inget speciellt med det mer än att man får känna sparkarna mer på sidorna, så därför kan det dröja längre.

Jag vet inte om moderkakans placering hade någon betydelse, men jag hade mycket mer sammandragningar med andra barnet, så jag visste ju indirekt att det var livat där inne.

Jag hade ganska liten mage, tyckte andra, båda gångerna, så jag tror inte placeringen av moderkakan spelar någon roll, utan mer hur barnet ligger och om man är lång eller kort i överkroppen.

Tack för ditt svar, då är det säkert inte så stor skillnad på framvägg och bakväg ändå. Sammandragningar kan man väl få tidigare med andra barnet har jag för mig att jag läst så det kanske berott på det?! Aja, det är bara att vänta och se

Heter du Lovis föresten? Är det en flicka vi väntar så ska hon heta Lovis, det är även vårt interna namn på skrutten så stackars kille om det är en sån jag har i magen
  • Mira14
    Marialia skrev 2015-04-13 06:52:02 följande:

Tyvärr hände det värsta som kunde hända, inatt fick jag missfall så det blir ingen oktoberbebis :(

Nej fy, jag beklagar verkligen! Hoppas det blir er tur snart igen och att det då går hela vägen. Styrkekramar!
  • Mira14

Är det någon här som börjat fundera över föräldraledigheten?

Det är mitt första barn och jag tycker detta är lite krångligt..

Hur många dagar i veckan söker man ersättning för?

Hur långt innan BF går man? Tar ni föräldraledighet då eller hur löser ni det?

Hur länge har ni tänkt att vara hemma?

• Mira14
    mammalovis skrev 2015-04-15 20:58:43 följande:
    Allt beror ju på hur ansträngande jobb du har. Jag har jobbat inom förskolan båda mina tidigare graviditeter. Båda gångerna har jag hunnit vara hemma fem dagar innan födseln. Första föddes bf-4 och andra på bf. Den här gången arbetar jag som lärare och överväger att gå hem två veckor innan om graviditeten blir relativt komplikationsfri. Andra graviditeten hade jag mycket sammandragningar vid rörelse andra halvan av graviditeten. Magen har varit ganska liten, enligt andra, men visst har jag suttit mer på slutet, tack och lov har barnantalet minskat på slutet då jag fått barn vid loven. Första gången hade jag semesterdagar, andra tog jag ut fp. Den här gången är jag totalt sett tröttare och slöare redan nu, men jag hoppas det vänder om hb förbättras. Däremot är jag skeptisk till att jobba inom äldreomsorgen den andra semesterperioden, då jag bara har ferielön halva sommaren. Jag får ta kub först och se vad jag får för bf där.

Jag har varit hemma ca ett år, pappan till första barnet hade sommarmånaderna när tösen var 6-8 månader, men det gör jag inte om, då det var tufft att jobba samtidigt med mycket nattamning. Med andra barnet var sambon sjukskriven nästan ett halvår så då fick vi mycket tid ändå. För oss har sgi-dagarna räckt ett år, sambon har många dagar kvar nu. Lägstadagarna har jag använt då jag sällan haft en heltidstjänst, men velat skydda min sgi.

Sedan får man ju räkna på sin ekonomi. Med första barnet tog jag 7 dagar i veckan när vi hade hus, med andra 5 dagar i veckan och sambon fick skjuta över ca 2000 kr extra.

Med detta barn är vi nog hemma till januari 2017. Det blir svårare att få barnomsorgsplats ju närmare sommaren man kommer. Mest optimalt är ju att få plats i augusti. Sambon har svårt att vara hemma längre perioder då han är ende heltidsanställde och arbetet är säsongsbetonat, kanske kan han ta några dagar vintertid.

Tack för ditt svar! Jag har tänkt att vara hemma ett år och sedan skola in på förskola, min sambo har nystartat företag som dessutom är provisionsbaserat så han har svårt att vara föräldraledig mer än max en dag/vecka. Jag tycker det verkar vara så vanligt att folk är hemma minst 1,5 år. Hur får de pengarna att räcka till?! Jag gjorde den där "kollen" man kan göra på F-kassans hemsida och insåg att jag behöver ta minst 6 dagar/vecka, kanske till och med 7 men då tar ju de "höga" dagarna slut så fort. Svårt..

Jag har ett kontorsjobb så mår jag bra så vill jag nog jobba till en vecka före BF, dock vill jag ju inte slösa FP innan barnet är fött men har nog semester så att det räcker för att täcka fram till BF iaf, bara att hoppas att jag inte går över
  • Mira14

Idag var vi på RUL och det jag hela tiden trott var en flicka visade sig vara en pojke. Och han ville väldigt gärna visa det också Sen satte han igång med volter, ena sekunden var huvudet nedåt, i nästa låg han på mage för att helt plötsligt ligga på rygg så det verkar vara en livlig rackare Så vi fick inte alls fina bilder som ni andra utan våra är jättesuddiga.

Jag har moderkakan i framvägg och den är placerad lite för långt ner så vi måste tillbaks och göra ett nytt ultraljud om 4 veckor. Men jag tror det löser sig när magen börjar växa för den är ganska liten än så länge, ingen kula direkt.

Eftersom jag har moderkakan i framvägg så har jag börjat känna allt buffande och bökande den senaste veckan. Så mysigt!

• Mira14

Hej på er,

Hur mycket har ni gått upp i vikt?

Vågen pekar ständigt uppåt för mig och jag börjar bli smått stressad.. Går in i vecka 22 i morgon och har redan gått upp 8 kg. Är det normalt? Jag var helt normalviktig innan jag blev gravid, tränade intensivt cirka 6 gånger i veckan, nu cirka 4 fast mindre intensiva pass. Jag äter som innan jag blev gravid så inga speciella cravings alls. Magen har precis börjat puta så jag fattar inte riktigt vart alla kilon sitter. Låren har iof blivit lite större, och brösten mycket större så visst lite sitter ju där...

Jag har lyckats läsa mig till att jag ska få upp totalt 15 kg under graviditeten men det känns ju som jag kommer passera..

Någon som vet i vilka veckor man går upp mest i vikt?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015