• Mira14

Oktoberbebisar 2015

Tack för era svar angående viktökningen! Jag vet att alla är väldigt olika men det är så läskigt när vågen stadigt går uppåt utan att jag känner mig det minsta tjockare egentligen. Min vikt har stått stilla oavsett vad jag ätit tidigare så det är lite ovant, men det är väl vad min kropp behöver just nu kanske. Det är möjligt att det stannar av lite snart också. Men jag bävar dessutom lite för bikinisäsongen som närmar sig eftersom alla verkar tycka det är fritt fram att kommentera en gravid kvinnas kropp..

• Mira14

Hur mår alla? Jag gick in i vecka 30 idag och mår toppen, hade jag inte fått mage och känt en kille som sparkar där inne så hade jag inte förstått att jag är gravid. Jag tränar ca 5 gångar i veckan, mest löpning och Bodypump. Någon annan som tränar på? Jag tycker jag får mycket blickar men jag mår ju så bra och får aldrig ont så jag tar det ju inte heller speciellt lugnt. Är det dumt tro? Jag tänker att kroppen borde säga ifrån om den inte gillar vad jag gör?! Trots träning och att jag inte äter mer än vanligt så har jag gått upp 10 kg vilket känns mycket.. Min barnmorska sa att man ska gå upp mellan 10-15 och eftersom jag passerat 10 nu så kommer jag ju fortsätta gå upp.. Så minst 15 räknar jag med.

• Mira14
    Mijjan skrev 2015-07-19 16:13:27 följande:
    Jag har väl mått bättre :-P är också i vecka trettio men fick en rejäl propp för två veckor sedan i ljumsken. Fram till dess tränade jag tre gånger i veckan men lugnare än innan jag blev gravid. Springa fick jag sluta med i vecka 10 pga foglossning som jag tack vare bra råd från sjukgymnast kunnat hålla i schack men som sagt löpningen dog där. Dock simning, spinning och styrketräning kunde jag fortsätta med till proppen kom. Sen tog jag mig inte ens upp för trappan... Efter två veckor behandling kan jag nu röra mig lite mer normalt men eftersom proppen inte helt lösts upp än kan jag fortfarande bara gå kortare sträckor. Jättefrustrerande när jag vanligtvis tränar ofta och går många mil i veckan med hunden... Men det blir lite bättre dag för dag men har inga stora ambitioner vad gäller träning för resten av graviditeten smile4.gif annars känns det som någon sparkat mig mellan benen och är öm. Dålig aptit. Mycket tröttare igen efter att under trimester två varit väldigt pigg! Börjar verkligen längta till förlossningen nu smile1.gif fullt ös i magen iaf. Sover lite sämre på nätterna för varje gång jag ska vända mig vaknar jag. Men i det stora hela mår jag väl ganska bra. Börjar vänja mig vid tanken på att jag måste ta sprutor två gånger om dagen nu i sex månader :-P men mår jag och bebis bättre av det så är det värt det!
    Jag har inte riktgt förstått vad en propp innebär men det låter ju inte bra det du beskriver, hoppas du blir bättre snart. Och visst längtar man till förlossningen, det ska bli så mysigt. Jag längtar mycket till att äta stora mängder lakrits, lufttorkad skinka och massa ostar också

Spinning har jag kört lite men jag upplevde att jag får mycket sammandragningar så det har jag slutat med. Jag antar att man ska göra det som känns bäst för sin egen kropp.

Lite häftigt att tänka att en fullgången graviditet räknas redan vid vecka 37 och det är ju inte långt kvar dit
  • Mira14
    Rulltrappa skrev 2015-07-19 16:47:43 följande:

Jag harvar på med min gamla gymträning, dock tar det emot lite då jag börjar svettas så fort jag kommer in i lokalen. :P

Har gått upp 18 kg än så länge men brukar gå upp minst 25 och det brukar försvinna inom 2 månader efteråt så det är nog lugnt.

Kul att läsa att så många tränar på I vilken vecka är du? Jag hoppas att mina kilon också rasar av mig så dom de gjort på dig (väntar mitt första barn).
  • Mira14

Hej hur mår alla? Det var ett tag sedan någon skrev något här i tråden

Jag har mått helt tipp topp tills i måndags.. Nu känner jag mig helt plötsligt gigantisk, har lite molvärk, lite ryggont och är trött. Får en hel del sammandragningar vilket jag fått sedan vecka 20 typ men nu gör de lite ont.

Lillkillen i magen bökade som tusan i magen i söndags så han har säkert sjunkit ner och fixerat sig och det är därför jag plötsligt mår såhär?! Han har vid alla kontroller legat med huvudet nedåt men varit rörlig.

Imorgon har jag barnmorskebesök så ska höra med henne då.

Jag är så van att kunna springa några mil i veckan och träna styrka men nu får jag sammandragningar av att bara gå. Sprang sista gången i måndags.

Vad tror ni, går det över eller kommer det fortsätta såhär? Är i vecka 33. Eftersom jag mått så himla bra hela tiden så känner jag mig helt plötsligt lite knäckt :-/

• Mira14

Vad kul att det blev lite aktivitet här inne igen

Skönt att höra att jag inte är ensam om att känna mig tung. Efter den här veckan har jag 5 veckors arbete kvar, sen tar jag semester 2 veckor fram till jag är beräknad 4/10. Jag har en känsla av att han kommer att komma innan beräknat, jag gissar på 27/9 men vi får väl se om jag har rätt eller går över tiden..

Det är först denna vecka som kollegor kommit fram till mig på jobbet och frågat om jag är gravid så det har synts sent på mig. Jag träffade en bekants föräldrar för en vecka sedan och hon är också gravid och beräknad 6 veckor före mig och de frågade om jag hade börjat känna sparkar än, haha. De trodde nog jag var kortare gången än vad jag var men jag orkade inte tala om det för dom.

Har ni hämtat ut sånna där gratis babyboxar man kan få? Tips på ställen?

• Mira14
    Sommarsolen skrev 2015-08-12 22:10:52 följande:

Någon som vet hur barnmorskan gör när de ska kolla hur barnet ligger i magen? Känner de med händerna eller gör man ultraljud..?

Min barnmorska känner alltid på min mage efter barnets huvud när jag ligger ner, innan hon lyssnar på hjärtat. Min kille har legat med huvudet neråt varje gång och det gjorde han även idag när jag gjorde ett extra ultraljud pga. moderkaka i framvägg som legat för långt ner men idag visade ultraljudet att den flyttat sig uppåt och att jag kan föda vaginalt.
  • Mira14

Min lilla killes profil från dagens ultraljud. Som jag längtar tills jag får träffa honom!

• Mira14
    emeloi skrev 2015-08-13 10:09:16 följande:

Jag har hämtat boxar på apoteket hjärtat, apoteksgruppen, babyproffsen, kronans droghandel och liberos box. Kronans droghandel tyckte vi va bäst.

Jag har också hört att Kronans ska vara bra men den har alltid varit slut när jag varit in där :-/
  • Mira14

Ni som fått barn förut, hur har slemproppen sett ut? Har den kommit i en enda stor klump eller lite då och då?

Jag upptäckte precis något som jag inte sett förut. Ganska mycket, segt och ljusgult (ursäkta..).. Jag har förstått att det inte är ovanligt att det kan komma lite men att det då ombildas när det är så långt kvar. Verkar det osannolikt?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015