• Simone

Oktoberbebisar 2015

[quote=75874177][quote-nick]Iowhannah skrev 2015-10-14 07:30:31 följande:[/quote-nick]Här händer det grejer nu! Efter en helvetesnatt med influensaliknande symptom, extremt ont i magen och knappt nån sömn så fick jag en teckenblödning (blandat med nån vätska. Verkar dock inte vara fostervatten för det har inte kommit mer) och nu är värkarna igång! Äntligen!

Sambon är på helspänn och försöker distrahera sig själv med tevespel (för att inte få spö av mig, haha).

Jag har inte börjat klocka värkarna än, men de är skapligt regelbundna tycker jag. Spännande! Och overkligt. Och läskigt! Hoppas de har plats på förlossningen sen![/quote

Åh vad spännande :D mina börjar va inte alls regelbundna, men när jag kom in va jag redan öppen 6 cm iallafall så vänta inte för länge! Antar att du ska föda på vrinnevisjukhuset? Isåfall skulle jag ringa och säga till dom att det förmodligen är nägot på gång och se så dom har plats. När jag ringde och hade riktigt ont så Da hon att hon skulle se om dom hade ett rum ledigt för just nu hade dom väldigt mycket folk både på förlossningen och bb. Nu va ju det dock 5 dagar sen så vet inte hur dom har det nu, men kan ju vara skönt att veta så man får plats haha :)

• Simone
    Iowhannah skrev 2015-10-14 08:47:34 följande:

Ja jag ringde dem förut, då sa hon att det fanns plats iaf. Men man vet ju inte hur det ser ut när det är dags att åka in.

Det är så svårt att veta när man bör åka in! Just nu snittar värkarna på 44 sek i längd, med en intervall på 3 min 55 sek, och de blir mer och mer intensiva. Visst, vi har inte direkt långt till vrinnevi, men jag vill gärna vara inne i skaplig tid :P Vore ganska ofett att föda i bilen liksom.

Då har du tätare värkar än vad jag hade! Så jag skulle absolut ringa och säga att du har väldigt ont så får du säkert komma in på en undersökning. Bättre att vara ute i god tid än att man knappt hinner ta sig in, för det kan ju gå väldigt snabbt :)
  • Simone

Stort grattis till er som fått träffa era små bebisar och lycka till till er andra :D

• Simone
    Iowhannah skrev 2015-10-15 14:18:21 följande:

Stort grattis till alla som fått bebis de här dagarna!

Här kommer en lång (men ändå avkortad) berättelse:

Som ni vet så började mina värkar i går morse. Klockan 11:37 var vi inne på förlossningen och 12:30 skrevs vi in. Då var jag öppen 3 cm. Jag andades genom värkarna fram till 14:30, då jag tyckte att det blev jobbigt och fick börja med lustgas. Jag fick mycket beröm för hur jag andades och fick höra att som förstföderska hade jag gjort ett ypperligt värkarbete hemma (vi var ju bara hemma tre, fyra timmar med värkar).

16:40 sattes eda (och mitt liv kom tillbaka) och äntligen kunde jag slappna av igen! Jag kände inte av värkarna, men jag såg på skärmen att de kom. Det var fantastiskt skönt! Sambon blev glad också, då han fick chans att leka med lustgasen ett tag ;) Dock mattades värkarna av och 18:18 fick bm ta hål på fostersäcken samt sätta in värkförstärkande dropp, men det var fortfarande hanterbart.

Mot 21-tiden började det bli rejält jobbigt! Jag kände hur kroppen ville krysta, men jag fick inte ta i än och det var extremt frustrerande och jobbigt! Efter ett tag fick jag äntligen trycka på och krystvärkarna var banne mig mycket lättare än de tidigare värkarna! Under krystningsarbetet kände jag flera gånger att jag ville dö och jag hoppades på att nåt skulle gå fel så de skulle bli tvungna till ett akut snitt. Jag tror att jag sa det till dem ett par gånger också. Mot slutet fick jag lite feber, vilket stressade bebisen lite grann men inte så att det blev farligt.

23:35 kom så äntligen en rejäl gosse på 4125 gram ut :D Jag hade lite svårt att fatta att det var över och att det var vår bebis som låg på mitt bröst, så det var sambon som stod för tårarna ;)

Bebisen fick tyvärr problem att syresätta sig, så ganska snart så tog de ned honom (och pappa) till barnavdelningen. Jag syddes lite och fick kateter insatt och lämnades sedan för att vila. Det var hemskt! Aldrig förr har jag känt mig så ensam! Jag började storgråta och fick till slut ringa på en sköterska som i sin tur ringde upp min sambo och när han väl var där så lugnade jag mig ganska snart.

All in all en riktigt jobbig förlossning, men den resulterade iaf i en fantastiskt söt liten pojke! De har inte mätt honom än, men han är en liten bjässe :)

Jag vet att jag sa/skrek, emellan två krystvärkar, till sambon att "nästa unge adopterar vi!", haha!

Åh vad roligt för er, stort grattis :D tråkigt att förlossningen blev som det blev, men nu har du äntligen din lilla bebis :)
  • Simone
    Bf29okt skrev 2015-10-15 18:13:58 följande:

Kl 11:55 föddes vår son . 3550 och 50 lång:) helt perfekt

Grattis :)
  • Simone

Åh vad jag älskar livet med en nyfödd, kan inte sluta titta på min lilla skatt som fyller en vecka idag!

Hon är en sån snäll bebis, skriker bara till lite om hon vill ha mat eller om blöjan behöver bytas, annars sover hon mest eller ligger vaken och tittar runt. Sover hela nätter, måste väcka henbe för att hon ska äta, så sömn kan jag inte klaga på att vi inte får här hemma.

Känner mig förvånansvärt pigg efter förlossningen! Bara gått en vecka sen förlossningen, men redan hunnit med några promenader i det härliga vädret, bakat bullar och tårta inför sambons födelsedag. Känner mig verkligen lyckligt lottad över att ha haft en sån bra förlossning samt en bra tid efter!!

Hur mår alla ni andra som fött och hur sköter sig eran lilla bebis? :)

• Simone
    Mijjan skrev 2015-10-17 13:37:06 följande:

Wow vad härligt det låter. Var nåt sånt jag hade önskat mig också av första tiden... Födde i söndags och har varit en mardröm bebis som skrikit konstant, rasat i vikt och blivit typ uttorkad nästan. Jag tror nästan jag har en infektion i underlivet för så fort jag går/står så får jag sånt smärtsamt tryck att jag måste typ profylaxandas. Har tom igår sovit 20 timmar max på en vecka... var igår för andra gången till bvc och vi har fått en gödningsplan nu och varvar urpumpat/bröstet/ersättning så nu verkar bebisen ok men jag måste nog kolla upp mig snart inatt är första gången bebisen varit mätt (och tyst!) och första natten vi sovit så börjar ändå se ljuset i tunneln. Snart hoppas jag också vara i bakatagen

Mijjan skrev 2015-10-17 13:37:06 följande:

Wow vad härligt det låter. Var nåt sånt jag hade önskat mig också av första tiden... Födde i söndags och har varit en mardröm bebis som skrikit konstant, rasat i vikt och blivit typ uttorkad nästan. Jag tror nästan jag har en infektion i underlivet för så fort jag går/står så får jag sånt smärtsamt tryck att jag måste typ profylaxandas. Har tom igår sovit 20 timmar max på en vecka... var igår för andra gången till bvc och vi har fått en gödningsplan nu och varvar urpumpat/bröstet/ersättning så nu verkar bebisen ok men jag måste nog kolla upp mig snart inatt är första gången bebisen varit mätt (och tyst!) och första natten vi sovit så börjar ändå se ljuset i tunneln. Snart hoppas jag också vara i bakatagen

Låter inte som någon rolig start :( hoppas verkligen det vänder snart för er så att ni kan njuta lite mer :)
  • Simone
    emeloi skrev 2015-10-17 20:03:53 följande:

Stort grattis till alla som fått smått! Själv fick vi åka till förlossningen på natten 9/10 och vid lunch samma dygn är hon född, vår lilla prinsessa Molly. Allt gick bra och vi mådde båda bra efteråt.

Nu spenderas dagarna med amning, blöjbyten och lite mer amning

Åh, man blir så kär när man ser alla söta bebisar :) stort grattis till er!
  • Simone
    mammalovis skrev 2015-10-17 21:28:40 följande:

Stort grattis till sötnosen! Alla bebisar ser ju så fridfulla ut. Skönt att ni båda mår bra.

Här fascineras vi av alla små leenden som sker i halvvaket tillstånd.

Det är så himla gulligt när dom ler sådär mysigt :)
  • Simone
    mammalovis skrev 2015-10-17 21:38:06 följande:

Här njuter vi också större delen av dagarna av lilleman. Det är väl när man ska göra något eller man ska iväg som det krävs lite bättre planering. Här går dagarna i väldigt lugnt tempo. Sambon har verkligen kommit in i seg-läge. Han kan hjälpa lillasyster att tvätta sig, byta blöja och kläder efter frukosten, men tandborstning och håret glöms bort på båda. Om jag inte ifrågasätter kan vi hinna äta lunch innan det blir gjort, så det känns lite jobbigt att behöva hålla koll på alla bollarna i luften när man sitter fast och ammar. Sedan är det ju mysigt att låta Lilleman ligga kvar på amningskudden när han däckat efter maten. De äldre barnen vaknar vid 7-8 och sedan sätter sambon ofta på Barnkanalen och sover vidare framför teven. Jag och Lilleman drar oss ofta till framåt 10 innan det blir frukost, så sedan är familjen sällan klar med allt före 12 om man ska iväg, vilket är lätt frustrerande, då sambon gärna fastnar med mobilspel eller något på teven.

Ja, vår lille kille är också väldigt smidig i dagsläget. Visst han äter oftare i perioder under dagen, men det är skönt att vi hittat ett sätt att sova på. Om det inte fungerar att lägga ner honom bredvid mig när han slumrat vid bröstet, får jag söva honom på mig. Jag har börjat sjunga en vanlig kanin och trollmors vaggvisa, så kommer han oftast till ro och sover uppåt 3 timmar igen. Jag får också väcka honom ibland för mat. på natten, men på dagarna vaknar han oftast innan.

Är det fler som har riktiga fismaskiner? Här är det mer regel än undantag att det alltid är lite, lite bajs av minst en prutt i blöjan inför varje amning, så det är svårt att avgöra när det kommit mycket eller lite.

Ja planeringen är något man får jobba på, allt tar ju lite längre tid än vad man tror...

Haha ja jag har också en som fiser hela tiden. Som du säger, det är svårt ibland att avgöra hur mycket/lite som kommit..,
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015