• Simone

Oktoberbebisar 2015

garin skrev 2016-04-12 22:11:39 följande:

Åh vilken glad och go tjej!!! Underbar!! Så härlig ålder nu, min grabb är mer nöjd nu efter en väldigt krävande gnällfas i flera veckor. Han charmar alla!!! Vet ej då han inte vägts och mätts på en månad, dags på fredag igen!

Skönt att den är över! det är faktiskt väldigt jobbigt och krävande när de kommer in insända perioder...
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-04-13 05:43:15 följande:

Ja visst har det hänt en del. Började på 2,46 kg och 45 cm och nu är det 6,15 kg och 68 cm.

Åh vad hon är söt :)
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-04-13 07:18:10 följande:

Nils var ju ganska stor när han föddes, så han har inte växt så extremt mycket. Han startade på 4125 gram och ca 55,5 cm och vid senaste bvc-besöket för tre veckor sedan var han uppe på 7061 gram och 66,5 cm.

Just nu är han inne i nån period där han inte sover så bra och den senaste tiden har han även börjat äta på nätterna igen. Förhoppningsvis tjockar han till sig samtidigt, jag tycker han är så smal för sin längd (men det är min bror med så det kanske kommer därifrån).

Gullungen :) vad jobbigt! Julia har också börjar vakna på nätterna igen, dock så vill hon inte äta utan hon vill ligga och busa istället... Det är man ju lagom sugen på när klockan är runt 03 haha
  • Simone

Här hemma är det en tjej som ÄLSKAR mat och nu total vägrar hon ersättning.. Pratade med bvc imorse och dom godkände att bara köra på mat nu så lä ge hon mår bra. Är det någon som kan rekommendera någon god maträtt som era barn gillar? Tänkte göra iordning lite och frysa in

• Simone
    Fru Hermelin skrev 2016-04-14 15:47:41 följande:

Här har vi det intensivt som bara den om dagarna! Misstänker att det kan ha med tänderna att göra då han fått en och har en till som håller på att bryta igenom, kanske också i kombination med utvecklingsfas som vi enligt Wonder Weeks ska vara inne i nu. Men åh, han är inte stilla och nöjd många minuter. Han vill ha underhållning HELA tiden och inte ens det räcker ibland. Han viftar och fäktar och sprattlar och ropar och pratar och härjar. Samtidigt går det ju inte att bli arg på honom för han är ju så jädra söt ;) Men nu måste vi börja styra upp lite rutiner snart, annars går jag under. Han skulle nog också må bra av det tänker jag.

Det kanske mest frustrerande är att han inte vill äta längre. Varken amma eller ta flaskan. Nån annan som känner igen det? Han tar några slurkar, sen vill han inte mer. 30-40 ml tar han, efter MYCKET lirkande får jag i honom 50-70 ml. Då har vi hållit på i nästan en timme. Idag var rekord då han åt 100 ml i samband med lunch! Ammar gör han bara ordentligt när han håller på att somna eller på natten. Nu har han ju lite att ta av, den lille tjocksmocken, men jag börjar nästan oroa mig för att han inte får i sig vätska. Men än verkar han ju kissa som han ska, så det är väl okej...

Min fundering är, hur snabbt kan man gå fram med mat? Han verkar betydligt mer intresserad av det nämligen. Nu får han gröt på kvällen och puré till lunch (ingen hel portion än dock). Kan man börja bygga upp frukost också, typ frukt och macka med lite dricka? Så får han tre mål mat/gröt och så får han väl amma på natten samt mellanmål om han vill. Funkar det redan tro? Han är 5,5 månad nu.

Herregud, precis allt det du skrev stämmer in på oss... Julia har vägrat att äta ersättning, max någon slurk som du skriver. Jag började ge henne mer mat och hennes mage verkar tåla det så nu får hon gröt plus lite fruktpure på morgonen, en halv barnmatsburk vid 12, någon form av mellanmål under dagen, andra halvan av burken vid 17-18 och sen gröt runt 20. Jag pratade med bvc gällande det här och hon tyckte att vi skulle fortsätta med det här. Det är alltså ingen fara att öka mängden mat sålänge deras magar hänger med. Det hon sa att man skulle tänka på om man drog ner på ersättningen var att försöka få i dom vatten/juice istället :)
  • Simone

Hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker ert barn på en dag ungefär?

• Simone

Ikväll var det en tjej som helt plötsligt satt själv. Roligt tyckte hon det var också, gapskratta hela tiden! Man blir ju stolt när de lär sig något nytt :) hur går det för era barn, har de lärt sig sitta ännu?
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-04-16 20:50:55 följande:

Stadigt!

Nora är en liten klängis, hon vill bara bli buren eller sitta i knät. Gåstol och gunga går bra korta stunder och vagnen funkar bra. Men eftersom hon aldrig vill ligga ner tränas inte motoriken särskilt mycket tyvärr.

Det där med att alltid behöva bära känner jag igen. Julia kunde ligga själv och leka flrut i säkert 30-40 min, men nu går det max 5 min sen vill hon bli buren.
  • Simone
    LadyViolet skrev 2016-04-21 11:12:47 följande:

Här har vi haft sämsta natten ever med minst 20 uppvak. Tokgnälligt på dagarna också, är helt slut. Går inte att lägga ner honom i ens 5 sekunder, han ska bara stå hela tiden.

Igår hade han lite feber, kanske är tänder som växer. Dom har ju pluppat upp men har för mig att dom växer i omgångar.

Ge mig styrka!!

Här är det också en tjej som gnäller nästan hela dagarna, förutom när man pratar/busar med henne. Fruktansvärt jobbigt faktiskt..
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-04-27 11:19:49 följande:

Hälsningar från MSC Armonia som just nu flyter in på maltesiskt vatten. Det är kul att åka båt och vara med både pappa och mamma samtidigt, tycker Nora. Även om mamma smiter iväg och solar och dricker drink ibland när Nora och pappa sover middag. Ibland får Nora smaka godsaker från bufféerna, även om det nog är lite salt och socker. Men bara lite. Det är också roligt. Särskilt frukostpannkakorna.

Klart hon ska smaka lite gott från buffén :D otroligt söt liten tjej
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015