Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Oktoberbebisar 2015

Ambivalent, grinig och börjar stortjuta om jag så bara sätter henne på golvet en minut för att jag behöver kissa.

• Rulltrappa

Kan inte riktigt se något som behövs här. Vinterkängor typ. Leksaker uppskattas inte riktigt när en kan demolera inredningen istället. Men bilar är ju kul en liten stund.

• Rulltrappa

Jag har inte jättetätt mellan mina barn, de är födda med 27-månadersintervall. Det som har varit jobbigt har varit att ha mer än ett blöjbarn då mina barn inte har varit supersnabba med blöjavvänjningen, annars har jag tyckt att det åldersintervallet har varit rätt lagom.

• Rulltrappa

Nora äter 2 gånger per natt. Hon äter väldigt bra dagtid så det är konstigt att hon får i sig mer men viktkurvan planar ut lite så hon är nog hungrig på riktigt nattetid också.

LadyViolet skrev 2016-09-20 09:16:20 följande:

Alltså nu börjar jag bli rätt less på nätterna. Han får en flaska vid 23-tiden när han vaknar men sen vaknar han typ 10 ggr efter det och vill snutta tutte för att somna om. Så nu är det dags att sluta amma. Tänker att han får klara sig fram till 05 sen kan han få en flaska till. Där emellan endast vatten. Jag hoppas att sömnen blir bättre på sikt i alla fall. Hur har ni det med sömnen och nattmålen?

• Rulltrappa
    Simone skrev 2016-10-09 20:37:32 följande:

Då var Julia kalas avklarat! Kan inte förstå att hon redan är 1 år! En mycket nöjd tjej som fick stå i centrum hela dagen haha :)

Wihooo! Här gillar vi inte folk alls utan skriker så fort någon tittar.
  • Rulltrappa

Jag blir trött bara av att läsa..

mammalovis skrev 2016-10-10 16:33:17 följande:

Ja, här firade Viktor ettårsdag med kalas i dagarna två med 39,5 graders feber. Första dagen när mina föräldrar kom hängde han mest som en trasa på oss. Igår hade han korta stunder då han kunde leka på golvet. Att sitta i matstolen ledde bara till skrikfest, så inte ens någon tårtaätning blev det för honom, däremot gick korven och biffen hem. Så nu är vi rätt lättade att det är över för planeringen spricker lite grann när inte båda kan fixa med en nöjd kille runt benen, så visst avkall på städningen fick göras då han var förkyld och närhetstörstande hela veckan. Idag har han bara gnällt så fort jag satt ner honom och på förmiddagen var han bara nöjd i selen under förutsättningen att jag gick omkring, satte jag mig ner blev han vansinnig. Nu i eftermiddag har det varit lite bättre. Tempen är nere på 37,6 så vi får se om skiten ska gå över nu, då han har inskolning på onsdag, så jag kan börja jobba 50 % nästa vecka. Så vaccineringen som sköts på en vecka har jag nu bett att få skjuta på igen. Vi orkar inte en feberomgång till, så akut är ju inte vaccineringen.

Sedan avslutades andra kalaset med att en kusin kräktes och väl hemma åkte hans föräldrar på det, så nu avvaktar vi och ser om vi också får magsjuka i natt/imorgon. Annars var kalaset lite lagom med 2 paket från varje familj, även om det tog tid innan Viktor gillade papperet.

• Rulltrappa
    Mira14 skrev 2016-10-13 09:34:07 följande:

Jag måste bara fråga, är det någon av er som har stora problem med att få ert barn att äta mat?

Min kille blev ett år för en vecka sedan men äter egentligen enbart gröt och majs. Allt annat ratas. Provat plockmat, purémat, vår mat men allt ratas. Han får tom kväljningar ibland. Till råga på allt är han smal som en sticka, väger 9 kilo och är väl runt 80 lång. Jag håller på att gå sönder av oro. Han äter inte frukt heller, men smoothie går bra..

Om två veckor börjar han på förskola och jag har hört så många berättelser om förskolelärare som säger "idag åt hen varken lunch eller mellanmål".. Han har absolut inget fett att ta av så jag är så orolig.

Hur har ni andra det? Han äter inte välling heller men tillskottsnäring runt sextiden på morgonen går bra.

Nora har älskat mat från första smakportionen och kan få i sig imponerande mängder men är ändå åt det tunnare hållet med ca 7 kg till 75 cm. Däremot kan hon få hemska utbrott vid måltiderna om hon inte får som hon vill och då är det inte alltid maten går ner.

Jag har dock haft matkrånglande barn tidigare och förstår din oro. Fråga personalen på förskolan om de kan tänka sig att ni tar med ett paket gröt som står där som nödlösning ifall han matvägrar.
  • Rulltrappa

Vi har ett tvångsmässigt litet barn. Försöker fel förälder mata på natten är ersättningen blä. Kan krypa men blir helst buren. Sover i knäet eller bredvid någon annan. I vagnen i undantagsfall. Kommer nog bli den största utmaningen i barnomsorgen då den förskolan bara har inomhussovning på madrasser numera. Hoppas att gången väntar till efter årsskiftet, tvivlar på att hon har tillräckligt med omdöme för att gå nu. Talet funkar utmärkt, ordförrådet är stort och orden sätts ihop till enkla meningar.

• Rulltrappa
    Iowhannah skrev 2016-12-11 08:19:11 följande:

Hur har ni andra upplevt tandsprickningen när det har varit kind-/hörntänder på väg? I över en och en halv månad har Nils tandkött svullnat emellanåt och han visar samtliga tecken på tandsprickning (gnällig, vägrar äta, sover dåligt, ökat närhetsbehov osv osv), men det blir liksom inte mer än så. Det har fortfarande inte dykt upp någon tand, vi har bara sett en liten antydan i överkäken. Allt detta krångel är extremt påfrestande för hela familjen, jag vill bara att det ska få ett slut!

Nora har precis fått ut 3 kindtänder men trots att hon hade feber igår och har varit lite lös i magen så verkar hon obrydd. Peppar peppar. Febern kan ju ha att göra med att hon går i förskola, har en massa syskon och båda sina föräldrar inom omsorgssektorn också.
  • Rulltrappa

Eftersom julen infann sig på min jobbhelg har jag inte så mycket att komma med men enligt källor var det roligt med både julmat och paket. :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015