Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Oktoberbebisar 2015

Ja, jo, 2-3 timmar är väl standard här. Men då jag mer eller mindre haft sömnrubbningar sen 2006 när jag väntade första barnet är det inget ovanligt att jag ligger vaken och väntar på att få gå upp från ca 0300. "Praktiskt" antar jag. Åh jisses, jag vill också titta på hockey mitt i natten. Eller Kvinnofängelset.

mammalovis skrev 2016-03-20 22:22:37 följande:

Här är vi väl lite knäppa kanske, men sambon sover självmant kvar på soffan sedan förra barnet föddes. Jag höll på att gå under av trötthet då hon ammade och han klampade in och la sig en timma senare och sedan behövde upp på natten och tömma stomipåsen, då jag dessutom vaknar för minsta pip och ammade var 3-4 timme. Så han har ju knappast påverkats av bebis utan väljer fortfarande att se på hockey mitt i natten och så.

Så därför KAN han ju vara mycket piggare än mig som helt följer Lillemans matnycker. Han ger mig två bra nätter i följd emellanåt, så man hinner hoppas och tro att det vänt och sedan kommer kanske 10 dåliga med 2-3 timmar mellan amningarna eller värre. Så vissa dagar är jag rätt slut. Sedan är vi ju olika att klara sömnbristen. Så det gör väl era och våra förutsättningar olika. Sambon hade dessutom kunnat sova igenom bebisskrik.

Nej, jag slapp kommentarer då det var ett sommarjobb, annars hade jag nog tagit åt mig. Sedan är ju 6 månader inte så tidigt heller.

• Rulltrappa

Nora hade influensasymtom med hög feber och hosta rätt länge efter senaste vaccinationen och det var tydligen rätt vanligt. Men skönt att de vill följa upp det ordentligt.

mammalovis skrev 2016-03-20 22:14:29 följande:

Jag pratade med sjukvårdsupplysningen ikväll, då jag känner mig lugnare, då det känns som att han är mindre sur och grinig. Hon tyckte 39,3 var hög feber för en sådan liten och att det var influensaliknande symptom så det vore bra att ta ett stick i fingret så inte värdena sticker iväg samt lyssna på lungorna. Vi har inte tagit ner febern då han varit lugn. I natt var det väl bra att väcka honom runt 2 och 5-6 för att äta, men att jag inte behövde kolla febern. Så det känns skönt att fått reda på hur de tänker, så jag inte är för lugn som flerbarnsmamma. Det är ju rs och lunginflammation, jag tänker på mest och just kombinationen med feber och kanske inte orka protestera. Nu har vi en telefontid imorgon, så får vi se hur han mår då. Huvudsaken var att han äter och inte har slutat kissa.

• Rulltrappa

Vi ger välling vissa kvällar, när hon är lite för trött och ofokuserad för gröt eller smörgås. Annars föredrar jag väl om de äter något annat än välling till kvällsmat. Mina tre andra barn var ena riktiga vällingsnuttare till de var en 3-4 år.

ccjapp skrev 2016-03-21 21:07:12 följande:

Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.

Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.

Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.

Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?

När har ni tänkt börja med välling?

• Rulltrappa

Så har jag nog aldrig känt. Däremot kanske en del saker är mer självklara för mig som har fyra barn än för min man som har ett barn. Jag kunde inte riktigt låta bli att himla med ögonen och sucka när han stolt meddelade att han fått henne att äta blåbärspuré när hon redan var trög i magen, te x.

S

LadyViolet skrev 2016-03-21 21:14:52 följande:

Angående hur tidigt man väljer att börja jobba efter så hörde jag också på en del personers (främst äldre kvinnor) kommentarer att de tyckte att jag började jobba för tidigt efter min äldsta sons födelse. 8 månader var han när jag gick tillbaka till jobbet.

En grej har jag funderat på bara, och det är att jag själv tycker att jag en bättre intuition än pappan vad det gäller vår son och vad han vill/behöver. Samma sak kände jag med äldsta som har en annan pappa. Jag har vänner som upplevt samma sak. Kanske beror det på att man som föräldraledig kommer närmre sitt barn och blir mer lyhörd, jag vet inte. Skulle dock inte ha några problem med att gå och jobba nu ifall vi flaskmatade. Tror bara att vi kvinnor i högre utsträckning har vissa skills naturligt som män generellt behöver "lära in" för att bemästra just när det kommer till att ta hand om spädbarn. Dock så tycker jag inte att det är skäl till att kvinnan ska ta mer föräldraledigt eller nödvändigtvis vara hemma den första perioden.

• Rulltrappa

Du vill antagligen inte ha mitt svar. :) Mina fick sluta av sig själva. Det tog 8 månader, 18 månader och 15 månader, sen sov de hela nätter utan matuppehåll.

LadyViolet skrev 2016-03-22 14:35:44 följande:

Här går det uselt med matintroduktionen. Vill inte ha något annat utom tutte. Ja förutom att suga på ett äpple/päron utan skal, det gillar han. Han tar flaska så jag funderar på att testa välling snart. Kanske hälften välling och hälften ersättning/utpumpad bröstmjölk som start. Är trött på alla nattamningar

Ni som har äldre barn som snuttat hela nätterna, hur vande ni dem av med det? Min äldsta var också en snuttare av rang, men när han fick börja med välling så blev han mättare och efter ett tag var han inte så intresserad av tutten längre. Han drack en flaska välling till kvällen och ibland en till på natten, annars lite vatten bara. Har en känsla av att lillebror inte är lika lättlurad bara

• Rulltrappa

De sov mestadels i sina egna sängar faktiskt, men i samma sovrum som oss. Den här lilla har väl däremot sovit totalt 15 timmar i sin egen säng på 6 månader.

LadyViolet skrev 2016-03-22 20:01:33 följande:

Haha!

Samsov ni då? Det låter ändå bra att de slutade av sig själva. Skulle på ett sätt kännas befriande att bara låta det få ha sin gång. Tänker att bröstet ändå är ett praktiskt somna-om-trick, och bara för att jag skulle sluta amma betyder inte det att han skulle sova hela nätter hux flux.

• Rulltrappa

Jag har bara haft ett krypbarn. Äldsta åkte bara på magen och sköt sig fram med högerfoten till han började gå istället, nästa gjorde likadant fram till han var 9 månader då han gick över till att krypa. Tredje studsade på rumpan. Hon är 5 år och jag har fortfarande inte sett henne krypa.

Simone skrev 2016-03-22 21:12:02 följande:

Herregud vad tiden går fort! Snart 6 månader gammal. Hon brukade älska att sitta i mitt eller sambons knä och bara mysa, men Det duger inte nu... Nu ska hon stå i knät och hoppa eller ligga på golvet och öva på att krypa. Hon kommer upp på knäna, men hon förstår inte riktigt hur hon ska göra ned överkroppen ännu. Ni som har barn, när lärde sig era barn att krypa?

• Rulltrappa

Inte det minsta. Hon vill helst bli buren större delen av sin vakna tid dessutom.

Simone skrev 2016-03-23 08:48:09 följande:

Haha ja de brukar komma på sina egna roliga knep för att ta sig. Din lilla tjej nu då, verkar hon vara sugen på att krypa?

• Rulltrappa

Men fy vad otäckt! Inga tecken på UVI innan?

Fru Hermelin skrev 2016-03-23 11:29:16 följande:

Inatt har jag och Love hängt på barnakuten. Han vaknade med feber och kissade blod, så efter ett samtal till sjukvårdsupplysningen var det bara att hoppa i en taxi.

Urinvägsinfektion som eventuellt gått upp till njurarna. Så nu får han först någon bredspektrumantibiotika, så ska vi tillbaka imorgon för nya infektionsprover. Sen till ultraljud på njurmottagningen för att se så allt ser okej ut eller om man kan se någon orsak till infektionen där.

Usch stackars liten. Men han är vid rätt gott mod ändå och hyfsat pigg trots allt. Själv är jag ett vrak. Hade ju knappast några marginaler på sömnkontot direkt och så en helt vaken natt på det. Topp!

• Rulltrappa

Åh jävlar. Nora var ju lätt prematur (36+0) och vägde 2460 gram och var 45 cm men hon vägde bara 5,7 kg på 6-månaderskontrollen. :D

Silverguld skrev 2016-03-25 11:00:29 följande:

Vår lilla fågelunge vägde 2630g och var 46cm när han föddes, på 6månaderskontrollen vägde han 9460g och var 72cm.. Han gick snabbt upp i början och har legat kring +1.5 och +2 sedan han var ungefär en månad. Jag har helammat till ca 4.5/5 månader och nu delammar jag. 

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015