• Anonym (Nelle)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

• Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • Skogisen

Jag har fått välja själv om jag velat skrapa, ta tabletter eller låta kroppen ta hand om det själv, har provat alla modeller o kan säga att hamnar jag i den sitsen igen blir det skrapning då det blivit komplikationer både med tabletter o utan medicinsk åtgärd

• Anonym (37)

Ja då kom mensen prick på dagen. Suck! Då får vi köra på en februaribebis då. Ngt positivt i detta är dock att jag inom kort har två event med jobbet där det blir fest på annan ort och jag då inte behöver förklara varför jag väljer bort alkohol. Ja jag vet att man inte ska behöva. Men jag är ganska ensam tjej på företaget och det blir väldigt utmärkande om jag avstår helt.

• Anonym (småland)
    Anonym (37) skrev 2015-05-03 11:05:01 följande:

Ja då kom mensen prick på dagen. Suck! Då får vi köra på en februaribebis då. Ngt positivt i detta är dock att jag inom kort har två event med jobbet där det blir fest på annan ort och jag då inte behöver förklara varför jag väljer bort alkohol. Ja jag vet att man inte ska behöva. Men jag är ganska ensam tjej på företaget och det blir väldigt utmärkande om jag avstår helt.

Nej vad tråkigt. Hoppas att det blir positiva besked nästa månad.
  • hondendärtjejen

Slutat blöda nu, skönt! Tycker det är jobbigt att blöda och inte få använda tampong! Det är så mycket blod överallt när man har binda bara.

Är trött hela tiden men kan inte somna på kvällarna och är lättväckt när jag väl somnat..

• Anonym (Mia)
    Anonym (Viola) skrev 2015-05-02 23:39:57 följande:
    Vad jobbigt. Men tyvärr verkar det vanligt att det inte fungerar med de där tabletterna. Känner många som råkat ut för samma. Jag själv fick åka in akut med fruktansvärda smärtor två veckor efter att jag tagit tabletterna pga samma anledning - en del av moderkakan hade fastnat i livmorderhalsen. Trodde att jag skulle avlida av smärtan. Usch. Tror tyvärr att det är av ekonomiska skäl man skickar hem kvinnor med tabletter istället för att skrapa direkt.
    Åt mig sa dem att tabletter var bäst eftersom vi försökt bli gravida länge och det är bäst för livmodern om man inte går in. Hade jag fått välja då hade jag ändå valt skrapning pga tidigare komplicerat mf. Händer detta igen någon gång ska jag vägra ta cytotec. Så ont som jag hade igår har jag nog aldrig haft. Kändes som om knivstick, jag bara grät...

Nu väntar jag fortfarande (!) på akut-op, har varit fastande i över ett dygn + fortfarande ont, om än inte lika hemskt som igår. Förstår att annat går före, men jobbigt att inte fått äta eller dricka på 26 timmar.
  • Anonym (frågor)

Hur lång tid tog det för er att bli gravida första gången? När fick ni missfallet? Hur fick ni veta om det? Hur kom det ut? Har ni blivit gravida igen efter det? Hur gamla är ni?

• Anonym (småland)

Det var så många frågor så jag gör såhär:

Hur lång tid tog det för er att bli gravida första gången? Vi blev gravida på första försöket.

När fick ni missfallet? När jag var i v.9 (januari i år)

Hur fick ni veta om det? Jag började blöda och åkte in. Allt såg bra ut och bebishjärtat slog. Tre dagar senare blev det mörkare och mer blod och jag fick ont i magen. Åkte in igen, då var det dött på vul.

Hur kom det ut? Det kom ut av sig själv den kvällen.

Har ni blivit gravida igen efter det? Vi plussade 1 maj!

Hur gamla är ni? Vi är båda 34 år.

• Elyssa81

Jag hoppas få råd/stöd här. I lördags i v 11+6 konstaterades ett MA. Fostret hade varit dött i en månad. Fick cytotec som jag tog igår och som inneburit kraftig smärta och jättemycket blod inkl. stora klumpar. Det gör ont i dag också och kommer fortfarande jättemycket blod.

Kan man bli sjukskriven? Jag kan inte ens stå upp. Är vinglig och svag av blodförlusten och väldigt ledsen. Har även haft en del svettningar; känner att hormonerna ändras.

• Elyssa81
    Anonym (frågor) skrev 2015-05-03 22:05:52 följande:

Hur lång tid tog det för er att bli gravida första gången? När fick ni missfallet? Hur fick ni veta om det? Hur kom det ut? Har ni blivit gravida igen efter det? Hur gamla är ni?

Vi blev gravida på andra försöket med mina två barn, och på första med det som blev ett MA.

Fick missfallet i v 11+6.

Åkte in till Gynakuten pga smärtor och en liten blödning.

Kom ut genom cytotec.

Har inte försökt bli gravid ännu. Har bara gått två dagar.

Jag är 33 år och min man 35 år.

Jag har två barn på 8 år och 5 år vilket är en enorm tröst nu.
  • Anonym (Viola)
    Anonym (frågor) skrev 2015-05-03 22:05:52 följande:

1. Hur lång tid tid tog det att bli gravid första gången?

Har två barn sedan innan. Blev gravid på 6 månade med första, 4 med andra (om jag minns rätt) och efter 5 månader den här tredje gången sm slutade med MA.

2. När fick ni missfallet?
    I v.14, men utvecklingen hade antagligen stannat av några veckor tidigare.

3. Hur fick ni veta om det?
    Jag fick en liten blödning och åkte in till gynakuten.

4. Hur kom det ut?
    Fick cytotec som verkade direkt och en del kom ut. Det andra kom ut två veckor senare efter ingrepp på akuten.

5. Har ni blivit gravida efter det?
    Nej. Missfallet var för 5 veckor sedan.

6. Hur gamla är ni?
    39 år.
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?