• Nykär15

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 09:56:26 följande:
    Ok! Men du fick MA:t efter missfallet? Ingen graviditet emellan, eller har jag missuppfattat något?

Samma här! Jag tänker INTE gå runt en gång till i flera veckor och tro att allt är frid och fröjd. Det lär bli ul minst varannan vecka typ. Jag hoppas bara att jag kommer bli gravid igen, det som oroar mig mest nu!

Om läkaren säger så så har du inget att oroa dig över. Jag hoppas vi båda får glädjas åt lyckad graviditet snart. När har du nästa Bim?
    Nej båda barnen kom före mf och MA. De har jag ihop med mitt ex. Så nu med min nya kärlek har vi haft dubbel otur...Så nu sist var det MA:t. Och ja. BIM blir i mitten november om cykeln beter sig normalt nu, det vet jag ju inte ännu. 
  • Nykär15
    Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 10:31:13 följande:
    Dubbel otur helt klart, men den dubbla oturen är fortfarande rätt vanligt! Hoppas på en tredje gången gillt.

Nej, kroppen kan ju leva sitt egna liv ibland. Men förhoppningsvis mitten av november iaf. Det borde vara samma tidpunkt för min nästa bim också om jag nu inte är gravid nu(vilket jag inte tror) och om min mens inte blir försenad.

Kommer din mens har du nog nästa BIM nån vecka före mig nästa gång isf. Jag har ju inte mens nu, är ju snart en vecka efter ÄL. Ska ha mens nästa fredag Glad Min nästa BIM blir på första missfallets BF...kommer kännas tungt om man får minus då...dubbelt tungt liksom att det redan gått 9 månader från att vi blev så lyckliga för vårt plus....

Känns segt att behöva köra med kondom när man vill bli gravid..men snart snart så får vi köra och då hoppas jag att vårt guldägg kommer som blir en lite bäbis! Skulle jag bli gravid nästa cykel så blir den beräknad till samma datum som sonen Hjärta

• Nykär15
    Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 11:18:35 följande:
    Jag tror jag har bim 14 nov.

Åh, vad jobbigt! :( Hoppas det blir en lycklig dag istället! Jag fick precis reda på att en kompis till mig är gravid, vi skulle ha bf med typ 2 veckors mellanrum, så tråkigt att det inte blev så.

Ja, när man fortfarande använder kondom har man ju inte helt "lämnat mf". Hur länge till måste ni skydda er?

Denna veckan ut skyddar vi oss nog, just för att vara på säkra sidan att inte ägget ligger och lurar, men nu bör det ha dött eftersom de lever nåt dygn bara efter det släptt. På fredag är det ju en vecka sen ÄL. Sen så kör vi på och hoppas på det bästa Glad

Ja alltid jobbigt och lite svårt glädjas fullt ut för någons graviditet när man själv just är mitt i sorgen efter mf...men försöker ändå att vara glad för andra och tänka att det blir min tur framöver med, att jag har det mysiga kvar. 

• Nykär15
    Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 11:55:03 följande:
    Precis, och man vill inte vara missunsam! Är glad för henne! Och som du säger, man har myset framför sig. Hade bara varit så skönt med en garanti på att det faktiskt kommer bli en bebis så småningom. Oavsett om det inte finns någon anledning att inte tro det, så har jag det ändå i bakhuvud!

Jag förstår! Snart kan ni försöka igen på riktigt så att säga. Använder du äl-tester eller kör ni på varannan dag?

De flesta blir ju gravida inom ett år och de övriga inom iaf två så det finns ju ingen anledning att inte tro det blir bäbis. Ni var ju gravida på första försöket med så då vet ni ju att ni är kompatibla och sen hade ni bara otur. Nästa gång funkar det nog bättre ska du se :)

Jag kör med ÄL.-tester från dag 10, brukar ha ÄL på dag 12. Har starka känningar på ÄL så kan eg ta ett test exakt på dagen, nån månad har jag tagit på ÄL dagen och sen bara dagen efter för att se det är svagare så jag vet att den faktiskt varit.

Men eg behöver vi inga test alls, vi är som kåta kaniner med ett blomstrande sexliv och ligger faktiskt i stort sett varje dag. Så vi behöver inte känna nån prestationsångest att passa in nåt, vi vet liksom att vi inte missar ÄL ändå :) 

Testerna tar jag mest för att få bekräftat att ÄL funkar som det ska. 

• Nykär15
    Anonym (LB) skrev 2016-10-05 12:17:30 följande:

Jag känner mit lite stressad, har som sagt precis fått mf, och hade så gärna velat ha ett barn fram i vår, min man blir 41 i år och jag är 34, min yngsta son blir 3 fram i vår, så blir det inte nu snart tror jag vi nöjer oss med två.. Vill så gärna ha en liten teling till, känner mig så ledsen. Så typiskt att det ska hända oss liksom, känns som vi haft nog med otur nu..

Du är ju ung i sammanhanget, ni har väl gott om tid? Eller vill ni ha dem tätt? Min minsting är ju 5,5 år så detta blir en sladdis om det väl blir en vill säga. Men fyller ju 40 om några få månader så här känns ju tiden ännu mer knapp. 

Med ofantlig tur så har vi en liten lagom till minstingens 6-årsdag..men jag gissar vi får försöka längre än så...chansen att det tar sig på första försöket efter MA känns ju inte riktigt troligt...vi har ju inte precis haft tur sista tiden. Så gissar vi kommer få gå på privat IVF efter julen, men vi har ju iaf en plan B och det känns bra. 

• Nykär15
    Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 12:36:02 följande:
    Jo, det är väl så! Men sen har man ju hört om folk som blir gravida, men som inte får behålla. Tänker att jag är väl en av de! Jag har en tendens att oroa mig i förväg! Måste sluta med det!

Skönt för er! ;) När jag blev gravid förra gången hade vi sex typ samma dag som äl och dagen innan, denna gång blev det varann dag i och med MA:t eftersom jag visste inte om jag skulle lyckas hitta äl, så då blev det istället lite prestationsångest runt äl och inte lika "bra" utlösningar om man kan säga så?! Hihi!

Nej klart du inte kommer ha sån otur igen, de flesta får ju behålla. Är ändå rätt ovanligt med många missfall så försök hålla dig lugn eftersom ni precis har börjat :) 

Spermier lever ju upp till 5 dagar med så behöver ju inte ha sex jätteofta för att bli gravid. Sen styr efterfrågan tillgången, så har man normalt lite sex och sen helt plötsligt mycket vid ÄL så blir kvalitén sämre. Man producerar långsammare om man har sex sällan och producerar mer om man har sex ofta. Så jag tror det är bra att försöka ha ett jämt sexliv för bästa kvalité. 

• Nykär15
    Anonym (LB) skrev 2016-10-05 12:46:02 följande:
    Ja förlåt jag ska inte klaga, men vi har haft så många motgångar nu så dessa två missfall även om det händer alla och är helt normalt tar jag lite extra hårt. Vågar inte berätta för någon om mitt andra mf för kommer bara få så konstiga reaktioner. Saken är den att vi alltid haft det svårt när det gäller barn, mitt första barn var oplanerat jag och min pojkvänn hade bara varit tillsammans i ett år, sedan föddes barnet äver för tidigt i v 27, var dessutom svårt sjukt första året. Sedan när vi ville skaffa andra barnet blev jag plötsligt inte gravid, från att ha blivit gravid med kondom med första barnet, så trodde jag att det skulle vara en baggis med barn nr två men plötsligt hade jag inga ägglossningar mer och fick äta tabletter. Sen kom barn nr 2 men han fick opereras nästan direkt efter födelsen då han föddes med en medfödd tumör, han mår bra nu men vi måste ff gå på kontroller var 6 månad. Sedan nu 2 mf på det.. Vet att jag kanske låter klagande men blir så ledsen när folk tycker att jag har haft otur med mina barn, vet ju att jag haft otur men vill inte höra det från andra. Nu har jag ju två friska barn, och alla tycker säker jag är tokig som vill ha ett tredja, men varför skulle jag liksom inte få önska mig det bara för att det inte har gått så smidigt för mmig?? Så nu blev det långt, men skönt att skriva av sig lite. :)

Man får uppleva sorg oavsett om det varit ett mf, eller många...tidigt eller sent..man  behöver bearbeta det olika och man tar det olika hårt. Jag har knappt tagit in att vi förlorade vårt sista, är som att jag nästan aldrig var gravid, som att det är något som jag har drömt...tiden efter har varit hemsk med alla problem, sjukhusbesök, operaioner osv...så det känns nästan som att jag bara varit sjuk och aldrig gravid...läskigt. Men kommer fortfarande över mig och kan gråta floder då. 

Jag är tacksam och glad över mina barn..och att önska sig ett tredje är nog enligt många lite för mycket begärt och att jag är för gammal och inte borde ha fler...osv osv...men vi vill förena vår familj med ett barn, allas vår gemensamma knytpunkt, då kommer vi alla vara släkt med detta barn och på så vis blir vi kompletta känner vi..

Skriv av dig så mycket som du bara vill! Hjärta och jag hoppas inte du tycker att jag förringade din längtan och sorg, det var isf inte min mening. Jag vet precis hur du mår och det förtjänar ingen. 

• Nykär15
    Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 13:12:45 följande:
    Tack för peppande ord! :) bara så jobbigt när det ploppar upp bebisar och bebismagar överallt runt om en.

Det har du ju rätt i, så ett rätt så regelbundet sexliv, men kanske nån extragång runt äl är väl kanske att rekommendera då!
    Ja precis, men hellre börja öka frekvensen över lag eller hålla sig till varannan dag. Men blir bättre kvalité om de får den tid de brukar att fylla på sig, annars kommer det ju inte så många i varje tömning om man säger så. 
  • Nykär15
    Anonym (anonymis3ns) skrev 2016-10-05 14:10:38 följande:
    Nej det är väl så, samtidigt så kommer det ju så många ändå att någon borde nå fram till ägget kan man ju tycka!? Men antar att det är så mycket som ska spela in.
    Jo så är det väl. Men de behöver en viss tid på sig att mogna, och om man normalt sett inte tömmer lika ofta så är det inga i pipeline så att säga på rätt mognadsgrad. Men detta är bara nåt jag läst i alla googlingar jag gjort på vad som funkar bäst och varför. Jag är ju själv inte läkare så vet ju inte om det stämmer fullt ut men sett det på många ställen. 
  • Nykär15
    Anonym SE skrev 2016-10-05 22:56:33 följande:

När jag behandlades för ofostrig graviditet så stod det på infon jag fick med hem att man skulle testa ca 4 veckor efter och då testa negativit.

Vi väntade med att försöka bli gravida igen tills jag haft en mens IOM riskerna efter behandlingen med läkemedel.
    Verkar dock som alla inte upplyser om det

Enligt första läkaren efter att vårt MA kommit ut på sjukhuset så sa de att det var ok att testa och inte farligt bli gravid men att det kunde vara svårare efter behandlingen eftersom slemhinnan var så tunn och kanske lite skadad, så var bättre förutsättningar att vänta en cykel så den fick chans att byggas upp. Men skadligt för ett foster var det inte så kändes som man fick lite göra som man ville.

Jag fick med rådet att grav.testa 4 veckor efter och invänta en mens. Nu är jag ju snart 2,5 månad efter MA och haft min första ÄL och väntar på mens nästa vecka. Sen kör vi igen! 

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?