• Nykär15

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Khaleesi85 skrev 2016-12-14 20:44:13 följande:

Vet inte om jag haft äl öht. Födde dottern 5/10 och fick första mensen 5/11, men sen ingenting.

Men börjat med rosenrot och bidrottninggele, läste det kan hjälpa få ordning på kroppen, så hoppas det stämmer.

Det funkade för mig båda ggr jag blev gravid i år, de cykler jag inte tog dem hände inget. Värt ett försök! Men ät den inte för nära inpå äl, jag tog 2/dag och sen tre dgr före äl trappade jag ner till en och slutade dagen innan
  • Nykär15
    Khaleesi85 skrev 2016-12-16 15:28:00 följande:

Tack för tipset :) vet inte om jag har äl alls, men kör med ältest, nu är det i princip helt blankt, men sen när jag ser det är på G bli stegring, så ska jag sluta med tabletterna då.

Ja precis!
  • Nykär15
    Starlights skrev 2016-12-16 19:30:53 följande:

Hej.

Hur lång tid har det tagit för er att få igång normal menscykel efter missfall?

Vet egentligen inte riktigt när vi fick vårt missfall, hade ingen jätteblödning eller så. Men det kanske är 3-4 veckor sedan. Har tagit blodprover som visat att hcg fortfarande inte ligger på 0. Tycker det är jobbigt att vänta. Vill ju bara att det ska vara över så man kan påbörja ny bebisverkstad.

Skulle fått mens i måndags enligt "normal" menscykel, men inga tecken på det än i alla fall. Blir svårt att beräkna äl när man inte vet hur hur cykeln ser ut nu..

Första MF i v 5 kom igång direkt efter två veckor med äl, men efter MA i v 13 tog det tre månader... hcg måste under 5 innan du får äl.
  • Nykär15
    Anonym (L) skrev 2016-12-29 02:33:45 följande:

Hej!

Jag var aktiv i tråden för några månader sedan men har inte skrivit på länge på grund av att jag inte orkat. Fortfarande ingen graviditet. Försökt sedan juni 2015 med ett ma i mars. Inne på försök 8 efter ma nu och det verkar inte ha tagit sig.

Nu har vi i alla fall fått löfte om att få komma till en privat klinik för fertilitetsundersökning. Ser faktiskt fram emot detta. Har varit orolig för att allt inte är som det ska med mig efter skrapningen jag fick göra. Den som lever får se..

Hur går det för er?

Tråkigt att det inte tagit sig igen, men skönt få en utredning. Vi startade upp en nu i höst privat efter vårt MA i juli och det är en lättnad få hjälp och att gå igenom alla prover. Har för högt TSH vilket är en stor missfallsrisk och kan vara det som gjorde vi förlorade vår lilla. Så äter nu Levaxin och har fått hjälp med stimulering med Letrozol, är på andra omgången nu. Vi har även tagit kontakt med klinik för IVF med start i mars om det inte tar sig på denna eller nästa omgång Letrozol. Känns skönt ha en plan. Jag hade massa strul efter vårt MA, fick göra skrapning två veckor efter fostret föddes, sen blev det ändå inte bra så fick göra en hysteroskopi 4 veckor efter det och sen en HSS efter 3,5 vecka efter sista operationen. Var skönt få den sista undersökningen så man såg att livmodern var hel utan sammanväxningar som det kan bli efter en skrapning, sök på Aschermans syndrom. Och även att se att äggledare osv såg fina ut. 

Men ändå är vi inte gravida än..dock bara hunnit med två riktiga försök efter allt strul...

• Nykär15
    anonymis3ns skrev 2016-12-29 12:30:00 följande:
    Hej! Får jag fråga vad du hade för värden på TSH? Jag låg också lite högt och har fått levaxin nu. Testade detta så fort jag blev gravid igen, då jag hade för mig att jag låg på gränsen förut när jag gjorde liknande prov.

4,9 låg mitt på och läkaren vill ha ner det under 2. 

Har aldrig kollat TSH innan så vet ju inte om jag lyckats bära de första barnen trots detta..men det tror jag inte.

Vad låg ditt på? Ska ta nya provet 9/1 för att se om vi måste reglera dosen Levaxin.

• Nykär15
    anonymis3ns skrev 2016-12-29 13:21:12 följande:
    Mitt låg på 3,9, inom referensvärdet, men eftersom jag är gravid så vill man ju få ner det vad jag förstått. Så började med levaxin för en vecka sen, hoppas det inte var/är försent.

Ja det är ju inom gränsvärdet för icke-gravida men inte om man vill bli/är gravid enligt fertilitetskliniker. Men i vanliga vården så tycker de ju inte att det är högt. VIlken dos får du? Kommer du få ta prov tätt? Om jag blir gravid ska jag ta med 4 veckors mellanrum sa min läkare. 

• Nykär15
    anonymis3ns skrev 2016-12-29 15:01:49 följande:
    Precis! Det var läkaren på vc som skrev ut dem, men nu kommer det vara upp till Mvc att följa upp - har inskrivning nästa vecka, men jag kommer nog kräva att de följer upp det bra.

50 mg om dagen, du då?

Ja kräv uppföljning!

Jag har 25 /dag, eftersom jag inte ätit det innan så ska man börja där sa min läkare. Men ska ta nya prover den 9/1 (precis efter nästa ÄL) och om det inte sjunkt tillräckligt bra så gissar jag att hon höjer dosen, men ville väl se hur jag reagerar på medicinen först. 

• Nykär15
    Emmie79 skrev 2017-01-07 17:30:56 följande:

Nu kom mensen med besked så jag får avvakta och börja på ny kula om några veckor och hoppas på nästa bim i februari.

Alltid lika tråkigt :( kram!
  • Nykär15
    Starlights skrev 2017-01-09 20:06:38 följande:

Alltså.. vad räknas egentligen som mödravård? 

Tycker det är lite fult att jag nu fått betala totalt 1000 kr för alla besök och provtagningar hit och dit, när det tex. var barnmorskan som själv sa att jag var tvungen att åka till jouren för att ta nya blodprov på en lördag. Och så får man hem en räkning för jourbesök.. All mödravård ska vara gratis.. Men det räknas inte om man "råkar få missfall" då eller? Sorry att jag tog upp er tid med mina dyra besök liksom.... 

Nä jag var på totalt 22 besök och låg inne 2 dagar, inkl 2 operationer...fet räkning men kom ju upp i frikort. Så fick tillbaka lite...men känns pissigt mitt i all sorg, men tyvärr är det så...
  • Nykär15
    Freya18 skrev 2017-01-13 00:28:29 följande:

Var på VUL i tisdags och läkaren misstänkte Missed Abortion. Vi har sett ett tickande hjärta i vecka 7 och nu i vecka 10 så såg man i princip ingenting. I ena hörnet var det någonting "grynigt".
    Hemsk upplevelse, men jag hade en stark känsla att någonting var mycket tokigt, så på nåt sätt var jag förberedd. Jag är iallafall lyckligt vetande över att jag KAN bli gravid. Första gången som man fick uppleva det och jag njöt varenda minut.

Nu har jag några frågor som jag undrar över:

-Vi ska på nytt UL 2 veckor framåt från den senaste.
    Är det normalt att behöva vänta så länge innan man går vidare med mediciner eller skrapning?? Hur gjorde ni?

-När började ni blöda efter ett bekräftat MA?
    Jag har endast blödigt några droppar då och då innan vecka 7, men ingenting sedan dess. Nu väntar jag på att kroppen ska hantera detta själv.

Beklagar verkligen Gråter det är skit med MA. 

Jag blödde ingenting, mitt MA upptäcktes på KUB i v 13 och fostret hade dött bara några dagar tidigare, mättes till 12+2 så fick starta upp och föda på sjukhuset dagen efter då jag var så långt gången. Det fick bekräftas med UL av två andra läkare innan det startades igång. 

Jag tror eftersom de bara såg nåt litet att de vill ge det två veckor just OM du är kortare gången än du tror. Det är för din skull så de inte startar upp något där fostret faktiskt lever. Förstår det känns jättejobbigt men jag tror det är rutin vid så tidiga och små foster. På vårt gick det ju se jättebra då det var så stort redan. 

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?