• Nykär15

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Håller tummarna för er! <3

Längtar tills vi kan försöka igen...just nu känns det som jag är fast i ett vakuum.

happylife skrev 2016-09-02 13:15:32 följande:

Ja så otroligt ansvarslöst! Förstår inte att dom inte lär sig!!

Jag förstår din stress, den är jobbig!

Man får ta en dag i taget... Jag är nu på 3e försöket och hoppas innerligt det tagit sig... Bim om ca 10 dagar. Kram

• Nykär15

Fått ett missfall i v 4+3, var precis som vanlig mens men sparsammare faktiskt, inga klumpar. Vid vanlig mens jan jag ha rikligt och med mycket slem o klumpar. Det kan ligga och samlas i livmodern ex om man sover eller sitter länge och då hinna koagulera innan det kommer ut och sen är det ju en slemhinna som lossat.

Ett ev befruktat ägg har ju inte hunnit få någon hinnsäck av storlek så det är omöjligt se något så tidigt. Så har du inte fått plus så hade iaf inte jag trott att det var ett missfall.

Anonym (L) skrev 2016-09-05 19:57:14 följande:

Hej!

Hoppas allt är bra med er. Jag har en fråga och tänkte se om någon av er kan göra mig lite klokare. Har ni någon gång vetat utan att ha gjort gravtest (kanske bekräftat med gravetst senare) att ni fått tidigt missfall som kommer ut vid mens? jag fick min mens idag och när jag var på toaletten så kom det ut torkat blod som sitter ihop som förgreningar, det ser liksom "sprött" ut. Jättesvårt att förklara vad jag menar men jag tänker att ni som fått missfall kanske förstår vad jag menar.

Jag blir lite fundersam eftersom jag bara varit med om detta en gång tidigare och det var vid mitt ma. Nu vet jag att det inte finns någon chans i världen att det går att se ett missfall så tidigt men jag tänker om ni upplevt ert blod annorlunda om ni fått supertidigt missfall vid mens?

Ursäkta alla dumma frågor

• Nykär15

Tillägg, är ju nu precis efter ett MA, gödde den lilla som vi såg samt moderkakan, efter det blött MÄNGDER, ska ju in på min andra op på fredag. Så jag vet även hur riktiga missfallsrester ser ut när man är längre gången :/

• Nykär15

Blä för onödiga kommentarer :/

Choklad förtjänar man när man har mens, helt rätt!

Jag närmar ju mig 40...sambon har inga barn så känner mig väldigt nervös...helst som vi inte ens kan försöka ännu igen. Operation i övermorgon...

Anonym (L) skrev 2016-09-06 17:46:38 följande:

Tack för svar. Beklagar att du vet hur ett missfall, lågt gången ser ut. Mens än en gång här. Har ätit choklad i två dagar haha.

Fick en kommentar i fredags också. "Det är dags att skaffa barn nu. Kanske dags innan ni är för gamla". Orkar inte snart. Är lite deppig nu..

• Nykär15

Åhhh underbart ! Så glad för er skull efter allt kämpande <3

halfmoon skrev 2016-09-07 16:24:04 följande:

Allt gick bra men det var en envis liten bebis som vägrade flytta på sig, men barnmorskan sa att hon under undersökningen inte såg nån snopp så mest troligt är det en liten tjej men inte helt säkert. Så vi får vänta och se, men det gör inget bara den lilla mår bra.

Så overkligt att vara i detta läget nu efter flera inseminationer, två missfall och en vända ivf. <3

• Nykär15

Tack snälla <3

Nu är jag hemma igen.

Det tog bort resterna, men det var ett skadat parti pga det fått sitta så länge, ska tillbaka om 4 veckor och se hur det läkt. Blir det sammanväxningar måste de op igen. Men känns iaf som en jättebra läkare och skönt få uppföljning denna gången. Fått mediciner som ska förhindra sammanväxningar, så bara vänta 4 veckor till och se. Hade hoppats de skulle säga att nu är det bra! vill ju bara börja om. Men får absolut inte bli gravid innan jag fått ok sa läkaren.

Tänk om de lyssnat på mig direkt och min oro över att resterna fick sitta så länge när op blev så lång fram...

angelikkaj skrev 2016-09-09 07:03:57 följande:

En KRAM till dig idag!! <3

• Nykär15

Tack alla <3

Hoppas medicinering räcker för slemhinnan...vill verkligen inte behöva genomgå en op till. Men fördelen är att jag till slut hamnat hos en riktigt bra läkare som kommer se till att lösa detta. Så får vara tacksam för det. Men känns kört att hinna bli gravid igen i år..,

• Nykär15

Glömde svara...ja jag har varit sjukskriven och är fortfarande, men börjar jobba i slutet av veckan igen.

Anonym (L) skrev 2016-09-09 18:49:51 följande:

Jag är glad över att det gick bra i alla fall! Är du sjukskriven nu eller? Håller verkligen tummarna för att ni får klartecken om 4 veckor. Kram på dig!

• Nykär15
    Anonym (Gnu) skrev 2016-09-20 18:03:39 följande:

Hej alla. Förlåt om jag hoppar in här lite snabbt men måste fråga.

Fick missfall i vecka tolv men fostret hade stannat av i vecka fem redan.

Blödde åtta dagar innan missfallet sattes igång och två veckor senare skulle jag på gyn undersökning för att se så allt kommit ut och ser bra ut.

Men jag gick inte dit, mår inte så bra och tänkte att jag lika väl kan gå privat..

Men hur stor chans är det att man måste skrapas? Känns verkligen som allt kom ut!

Har inte läst mycket i tråden men hoppas få komma in i gemenskapen .. Vågar inte börja försöka igen dock om man inte vet att allt är okej där ner.

Beklagar ditt missfall...

Du borde gå på ett återbesök! Om du läser bakåt kan det bli en massa komplikationer om det finns rester kvar. Och du kan ha plus på grav.tester i många veckor efter missfall om det inte kommer ut som det ska. 

Jag födde ut vårt barn den 26/7 efter konstaterat MA dagen innan (fostret dog i v 12+1 enligt mätningar). Allt kom ut foster, moderkaka osv på sjukhuset där jag fick starta igång det. Två veckor senare börjar jag störtblöda..åker in och det finns rester kvar, en omgång Cytotec till skrivs ut, blöder mycket av dem under ett dygn. Sen lugnar det sig men ytterligare en vecka senare så störtblöder jag igen och får åka in, fortfarande rester, skickar på akut skrapning. Får problem med stora blödningar efter op då livmodern ej drar ihop sig som den ska, sjukskriven två veckor för blodbrist efter op...börjar jobba och får störtblödningar ännu en gång, åker in och det finns fortfarande rester trots skrapning...sjukskriven i väntan på op som blir två veckor efter, en s k hysteroskopi där de går in med kamera. Sjukskriven för återhämtning en vecka efter den op. 

Nu först "känns" det ok men efter op såg hon risk/påbörjad sammanväxning i livmodern som kan komma av första skrapningen eller att resterna fått sitta så länge...så vi får INTE bli gravida förrän vi får ett ok. Ska på återbesök om 1,5 vecka och hoppas något innerligt på ett ok att köra...under tiden får jag Femanest för att hjälpa slemhinnan att försöka laga det skadade området...

Många läkare har under denna tiden kollat med UL och sagt att det löser sig av sig själv trots min oro och alla problem med stora blödningar, vilket det ju inte gjort...

Och då menar jag blödningar som rinner så fort och mycket att det samlats i skorna och runnit över golv trots stor binda. Har gått med binda på mig konstant i 7 veckor...känt mig som en fånge i mitt eget hem med rädsla över att det blir blodbad om jag går ut osv....fy fan! 

Så det är superviktigt att kolla så alla kommit ut! Det är inte bra att försöka bli gravid med rester kvar....

Jag är glad att efter alla läkare jag träffat på under denna tiden äntligen ha hamnat hos en som är riktigt kunnig och som jag vet kommer göra det som behövs för att jag ska bli bra och kunna få ett ok att köra igen! Så även om det är segt att vänta så vill jag ha bästa möjliga förutsättningar innan vi börjar om. Närmar mig 40 med stormsteg så stressen och oron är ju väldigt påtaglig just därför och hela tiden tappar vi veckor...skulle ju vart halvvägs nu....

• Nykär15
    FlikkanM skrev 2016-09-21 20:26:50 följande:
    Jag fick konstaterat MA i v 11, fick cytotec och blödde ofantliga mängder under 12 h, trodde som du att allt måste väl ha kommit ut, men vid återbesöket en vecka senare såg man fortfarande lite rester. Det var lite för mycket rester för att låta kroppen ta hand om det själv (vilket det antagligen inte hade gjort) utan fick välja mellan skrapning eller mer cytotec.

Valde skrapning som genomfördes igår, blödde minimalt efter och ingenting idag.

Jag skulle nog gå och kolla om jag var du, hur det än är så kanske alltid ovissheten hos dig kommer finna om du inte kollar.

Jag kände sån lättnad efter skrapningen, antingen ett avslut och jag kan blicka framåt.

Bad till och med läkaren att göra rent och snyggt där inne så en ny liten kan bosätta sig :)

Själv kommer jag vara livrädd för en ev skrapning i framtiden. De tittar ju inte när de skrapar, de gör det liksom på känn och sen kollar de med UL efter så allt är borta..men samtidigt kan slemhinnan skadas (vilket förmodligen hänt mig nu) och då blir det andra problem, svårare att behålla en ny graviditet i framtiden om man får sammanväxningar på skadade områden. 

Det är tydligen därför de gör allt för att man ska slippa skrapas, jag fick ju två behandlingar med Cytotec under tre veckor men det hjälpte inte...sen blev det skrapning, sen en hysteroskopi 4 veckor efter skrapningen. 

Nu är det ju väldigt sällan man får såna problem som jag har fått. Men kommer ha väldigt svårt på att lita på att allt kommer ut vid en ev skrapning...

Men för guds skull alla, begär återbesök och kontroll!

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?