lelle75 skrev 2015-09-27 22:10:17 följande:
Från 6 månader behöver man ge järnrika produkter. Är inte orolig eller stressad över detta. Jag ser det som en skyldighet att se till att mitt barn får tillräckligt med järn i sig. Detta behöver de flesta inte tänka på då de flesta barn äter gröt/välling/pure. Men i Alice fall så måste vi hitta ngt annat.
Kram
Lelle, jag vet att du skriver att det inte är en stress eller en oro, men det är det enda som genomsyrar dina inlägg vännen. Att du ens oroar dig över att Alice skulle kunna dö i näringsbrist visar ju att du är orolig angående detta! Jag är absolut ingen expert på något sätt, men jag tror att roten till många av era bekymmer ligger i att du förmedlar så mycket oro och stress utan att förmodligen vara medveten om det.
Får jag fråga dig om du själv tycker att det är roligt med mat? Gillar du att laga mat t.e eller ser du mest det som en nödvändigt ont?
För jag tror att det allra viktigaste är inte att checka varje kväll att idag har mitt barn fått i sig exakt de RDI av alla näringsämnen hon behöver, men att ge barnet matglädjen. Kära du, det finns inte många barn i Sverige eller i andra länder som får dina dagliga RDI intagen av alla näringsämnen varje dag! Från att inte äta exakt den mängden som "rekommenderas" (igen det är en rekommendation, inte någon exakt vetenskap) till att dö av näringsbrist finns det en gigantiskt steg!!!
Tänk t.e att människor som är födda runt medelhavet lider ofta av den lätta formen av Thalassemi, som är just järnbrist. Jag har den t.e, då min pappa är född i Algeriet och det är jättevanligt runt Medelhavet. Det är en genetisk förändring av hemoglobinet. I den svåra typen kan man faktiskt dö, men den är oerhörd sällsynt och igen den är GENETISK. Alltså finns det ingen chans om ingen av er härstammar från Medelhavets område att Alice skulle ha på något sätt fått den. Och som jag skrev, jag har den, den har aldrig gett mig några som helst symptom....det enda jag gör två gånger per år när jag känner mig lite tröttare än vanligt är att ta en kur Blütsaft, alltså inget som är speciellt betungande...Annars är det ingenting jag någonsin märker av...
Vad jag försöker säga är att du måste verkligen sluta oroa dig för allt. Om jag kommer ihåg väl var du också oerhört orolig för PSD, och jag förstår dig men jag tror att du drar det ett steg för långt och att du gör ditt och Alices liv mer komplicerade än det behöver vara. Barn känner av så mycket mer än man tror. Jag blir bara så ledsen när jag läser dina inlägg för det känns som den oro och onödig stress du skapar gör att du missar så många härliga stunder, som blir en pinna i stället. Förstår mig rätt, jag är bara en nybliven mamma som försöker göra sitt bästa, ingens expert eller någon som tror sig veta bättre, men jag blir väldigt berörd av eran situation och vill hjälpa till på mitt sätt. Och jag söver vad jag tycker. Du kanske inte alls håller med, men vi är uppenbarligen tre stycken som tycker att dina inlägg genomsyras av oro, stress och nästan panik. Vi må ha fel alla tre, men det kanske skulle vara värd att du stannar av, andas och tar lite avstånd från allt du läser. Igen, det är rekommendationer, inga vetenskapliga sanningar.
Som vsg skrev, så är välling en svensk påfund, och gröt finns det många länder som inte har...Inte dör deras barn av näringbrist.
Din första reaktion när jag nämnde bönor var att direkt se ett annat problem: klarar deras mage av det?
Det är det jag menar, du verkar fokusera på det sämsta som kan hända. Och tro mig, jag vet, min man brukar alltid säga till mig att jag är en negativ person, för att jag gärna vill veta vad är det sämsta som kan hända. Men för mig är det att vara realist. Så jag förstår hur du tänker, men av egen erfarenhet kan jag säga att livet blir så mycket enklare när man inte alltid tänker på vad är det sämsta som kan hända? Händer det så lyckas man lösa det på något sätt, men åtminstone har man inte tappat en massa energi på att funderas på vad gör jag om det händer...
Det kanske är min kultur som kommer upp, att jag är uppvuxen i ett land där man är van att ifrågasätta och ta det mesta med en nypa salt (på gott och ont). Och jag förstår också att när man som vi har kämpat så länge och hårt för att få våra efterlängtade barn så är det lätt att bli ängslig och nästan inte våga göra något av rädsla för att göra fel. Men då förlorar vi bara den underbara tiden med våra små.
Snälla, ta inte detta inlägg på fel sätt. Jag är bara genuint orolig över den press och stress du verkar lägga på dig själv. Var lite snäll mot dig själv. Du är en fantastisk mamma, du älskar din dotter och vill hennes bästa. Men du behöver inte lägga så mycket press på dig. Sunt förnuft räcker långt. Att barn, som är älskade och efterlängtade dör i näringsbrist i Sverige idag, det händer inte.
Stor kram