• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Tillbaka från BVC!

Victor väger nu 9,6 kg och är 75 cm lång, följer sina kurvor fint och såg så välmående ut enligt vår BVC sköterska .
    Så vi fortsätter med våra 4 mål om dagen och ska lägga lite extra fett för att försöka få en lite mindre gegga till bajs (tydligen vanligt). Hoppas det hjälper, inte helt lätt numera att rengöra honom vid blöjbyten...ursäkta detaljerna!

Kram

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-14 14:13:35 följande:
    Härligt smile1.gif Stora killen! Wow vad det händer saker och vad han växer!! Och känner igen det där med bajset smile5.gif Lite extra fett brukar göra susen.

Här är Lovisa förkyld igen. Hon passar på att ta alla förskoleförkylningar redan innan hon börjat smile5.gif Hon är ok på dagarna. Glad och busig men har sovit dåligt ett par nätter. Jag sov som en prinsessa i tio timmar på hotell i helgen iaf så känner att jag har ork igen smile1.gif

Och äldsta tjejen fick en kick av att vi var iväg i helgen. Hon blev inspirerad och slutade med nappen på eget bevåg. Vi har minskat ner och pratar om det i några veckor. Vill att hon slutar nu i höst men har velat ha med henne på tåget. Var samma sak med blöja. Hon bara sa en dag att nu slutar jag smile1.gif Barn har verkligen en större inneboende förmåga än man tror ibland. Är inte alltid det bästa att föräldrar bestämmer utan ibland funkar det jättebra att barnet själv är med ochvgarmonislt initiativ. Att det mognar fram och man väntar in. Man ser verkligen hur självkänslan boostas av det. Underbart smile1.gif Tiden går då fort. Tyckte hon precis var en bebis och nu är hon 3 är och 4 månader!!

Ang sömnen så kolla sköldkörteln kanske? Kan ju vara den som spökar. Eller hormoner? Tar du tillskott? Hoppas du får sova bra snart igen!

Kram
    Ja, växer så det knackar! Tack, ska verkligen öka på fettet så hoppas vi att det blir bättre. Mest jobbigt för oss, han lider inte av det direkt

Haha, vi får hoppas att Lovisa håller sig frisk som en nötkärna när hon börjar på dagis eftersom hon har ju varit "kompis" sjuk med storasystern!

Skämt åsido, hoppas det vänder, just när nätterna blir störda så brukar de bli lite gnälligare på dagen också...här vände det igår och idag har V varit sitt vanliga glada jag, tur för mig med tanke på natten.
    Tack för tipset, hade inte alls tänkt på sköldkörteln

Håller helt med apropå låta barn göra saker i sin egen takt. Tror att vi ofta pressar på för mycket bara för att någon har bestämt att det finns en viss norm. Alla barn är unika individer och de gör vissa saker när de känner sig redo.
    Klok mamma Lovisa o storasystern har

Kram vännen!
  • Irma01
    Sira skrev 2015-09-14 16:52:23 följande:
    Tack igen! smile1.gif

Jo, jag fick det även förra gången men då var det lätt/måttlig och jag fick egentligen inte reda på det förrän när jag läste journalen. Det var bara precis sista veckan som jag fick blodtryck upp mot 150/100 och på bf-dagen tror jag att jag hade +1 i urinen så min bm gjorde en hinnsvepning som satte igång det hela. Enda åtgärden de gjorde var att förlossningsläkaren var inne ett par gånger under förlossningen och kollade reflexerna och sen på BB kollade de mitt blodtryck så att det gick tillbaka till normalt. Jag behövde inte blodtryckssänkande och det hände egentligen aldrig något. Från den förlossningen har jag positiva minnen.

Den här gången började blodtrycket stiga tidigare och de började misstänka att det var på gång ett par veckor innan bf. Jag gick på ganska många extrakoller, sista veckorna var jag inne två ggr i veckan och kollade blodtrycket. Min bm gjorde hinnsvepning och skickade mig till läkare för att jag skulle bli igångsatt. Då var blodtrycket högt, +3 i urinen och dessutom lätt förhöjda levervärden så jag blev inlagd och skulle blivit igångsatt under dagen/kvällen. Dock hade de fullt på förlossningen samtidigt som medicin fick ner blodtrycket så jag skulle få vänta till morgonen. Vaknade på natten och hade skyhögt blodtryck samtidigt som jag skakade i hela kroppen så jag fick magnesium för att inte börja krampa. Mycket obehagligt! Magnesiumet gjorde att det kändes som om jag brann upp inifrån. De tog hål på hinnorna för att sätta igång förlossningen men tillsammans med fostervattnet kom det en massa blod och därför blev det katastrofsnitt. Jag var sövd under tiden. Det är först nu jag börjar förstå hur sjuk jag var. Jag tänkte att det var normalt att inte må sådär jättebra som höggravid och med ett barn till att ta hand om. Det kom ju så gradvis också, hade det varit från ena dagen till den andra hade jag ju känt mig jättesjuk...

Vad konstigt att de skickade hem dig med hf och när de dessutom höll på med en igångsättning. Hur lång tid tyckte du att det tog innan du kände dig återställd från havandeskapsförgiftningen? Jag ska på en koll igen snart för att se att blodtrycket håller sig bra men annars tycker jag att jag känner mig fysiskt ganska återställd eller på rätt väg åtminstone.
    Usch, förstår att du behöver bearbeta det hela. Min låter mer som din första men levern var påverkad och jag hade +3 när de satt igång det första gången. Eftersom inget hände så kom läkaren in i mitt rum och berättade att det fanns tre alternativ:
    Snitt, att fortsätta igångsättningen men de hade ju nästan gett mig maxdos så det trodde de inte på själva, eller åka hem och komma på kontroll dagen efter. Jag valde att åka hem, var inte redo för snitt och kände att jag vill ge kroppen en chans. Men när jag kom hem hade jag fortfarande värkar och vid sju på kvällen åkte vi in igen efter att jag ringde och berättade att jag hade fått en blödning. Ja, du vet hur det är med ÄD, man vill verkligen inte riskera minsta saken!

Dock släppte de mig inte bara så där, de hade stenkoll på mig.
    När jag väl var inne på lördag kväll fick min man en madrass för att stanna hos mig, och jag fick bricanyl och morfin för att sova och orka dagen efter.
    Jag kunde inte äta, var inte törstig och försökte jag kom det upp. Då insåg jag att njurarna mådde inte alls bra, men det kom ju igång och jag tänkte inte mer på njurarna..
    Men precis som för dig kom läkaren in flera ggr och jag märkte att det var en högre risk för komplikationer men BM och undersköterskan var helt fantastiska och lustgasen gjorde sitt. Så allt gott till slut, men jag fick en kateter efter förlossningen och på morgonen hade jag kissat mängder...

Jag kunde knappt sitta ner de tre första dagarna (men jag sprack inte, fick bara två stygn), men annars mådde jag bra. Det enda jag tyckte var läskigt var att jag gick ner 23 kg på 10 dagar utan att göra något. Det blev jag orolig över (har dåliga minnen av att tappa vikt fort...) men det stabiliserade sig.

Hoppas verkligen att du får tid och bra stöd att bearbeta alltihop.

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-14 16:59:15 följande:

Kan stolt berätta att Douglas verkar älska mangopuren idag har han ätit en halv burk (stor burk) fördelat på två ggr.

Har inte lika stor framgång gällande ersättningen men vi kämpar på. Han sover verkligen inte bra men funderar på om han kanske håller på att bli sjuk eller få en tand. Han är 5 mån och vissa barn är ju lite tidigare. Han är gnällig när han är vaken och mest missnöjd och vill amma ofta, är ju tröst också för honom.

Enligt wonderweeks är det ny fas om 4 dagar. Önskar jag visste vad som var fel och kunde rätta till det. Sjukt glad över mangon idag så jag tänkte mata med den den här veckan och byta smak sedan.

Vad bra . Victor tog aldrig flaska, så ersättning får han i gröten i stället.

Håller med Lelle, låter som tänder.
    När det gäller detta med maten så är det verkligen två steg framåt och tre steg tillbaka
    Bara att prova på och fortsätta erbjuda olika smaker, han är ju fortfarande liten ju!

Hoppas ni får lite bättre natt.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-15 11:59:06 följande:

En sak till... Är hemma idag med Lovisa. Hon är piggare och mkt bättre natt men fortfarande förkyld. Vi lyssnar på Spotify-topplistan och när avici kommer så dansar hon loss så jag viker mig av skratt smile2.gif Headbangar (ja det ser ut så iaf), böjer på knäna och viftar på armarna. Var bara tvungen att berätta. He, he! Vill ni pigga upp en lite regntrist dag. Lyssna på musik och rocka loss. Ibland får man lära sig av de yngsta. Nu ska vi ha disco här smile2.gif Kram

Underbart
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-15 09:12:48 följande:

Oj här skrivs det som bara den!

Villsågärna, ni verkar haft en mysig tjejhelg! Sluta med napp och allt, stora tjejen!

Irma, då är Victor och Adam nästan lika stora! Adam vägde 9,7 och var 78 cm lång i fredags när vi var på bvc!

Sira, absolut städhjälp är toppen och något vi haft de senaste åren faktiskt.. Trodde vi skulle sluta med det när vi fick barn men nu behöver man ju det ännu bättre! smile1.gif

Lelle, njut av au pair! Så underbart det låter! Skulle kunna tänka mig det också i alla fall en vecka i månaden under pms..

Bell, så härligt att Douglas verkar gilla puré!

Här har pms åter tagit mitt liv i besittning och jag undrar hur jag ska klara av denna vecka. Sambon stressad för att hinna med allt med företaget som ska vara nerlagt och klart senast i helgen då vi åker till Spanien nästa måndag. Adam som är gnällig och klängig, hunden som ska ha motion och stimulans, mat som ska köpas och lagas, planera vad som ska med till Spanien och se till att allt är tvättat.. Sen så ska det ju även tränas, vaxas och trimmas och fixas mm mm och egentligen vill jag bara lägga mig i sängen och dra täcket över huvudet! Men förhoppningsvis slipper jag pms eländet i Spanien!

Nu blir det öppna förskolan!

Kram

Usch, inte kul med PMS men skönt att du slipper eländet på semestern iaf.

Försök att andas och inte tänka på alla måsten, det lär lösa sig iaf!
    Ja, städhjälp ska vi börja med när V börjar på dagis, kanske 4 timmar varannan vecka. Känns som att det är väl investerade pengar!

Hoppas att Adam är lite gladare och att dagen har varit OK.

Kram!
  • Irma01
    Sira skrev 2015-09-15 15:00:19 följande:

Irma: Ja, jag upplevde nog min första förlossning lite som du upplevde din låter det som. Jag fattade inte ens att det verkligen hade utvecklats till hf förrän jag läste journalen och jag har som jag skrev innan positiva minnen från den förlossningen. Inget jag behövde bearbeta efteråt, jag blev mest förvånad när jag såg det.

Vad läskigt att du gick ner så mycket så snabbt! Hade det med njurarna att göra?Jag gick säkert upp 7-8 kg i vätska, jag blev väldigt svullen. Jag fick mäta urinen innan förlossningen och då drack jag nästan en liter och kissade inte ens en dl. Det löste sig efter förlossningen, med råge! Hade också kateter och behållaren blev så full att det svämmade över. Lätt pinsamt att ligga i sängen medan en av sköterskorna fick torka upp från golvet... Skäms

Haha, apropå katetern så hade jag helt glömt det på morgonen och när jag skulle upp förstod jag inte varför det kändes som att jag hade flera kilo att dra på ena sidan... Påsen var ju proppfull men hade inte läckt

Att jag samlade så mycket vätska hade nog med njurarna att göra (kissade ju nästan inget på tre-fyra dagar) så när det väl började fungera så vips var överflödet borta...
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-15 16:14:04 följande:

Idag har vi haft en riktigt dålig dag. Douglas sover så dåligt och blir så övertrött och skriker och vrålar så det är inte sant.

Hans pappa fick komma hem med bilen på lunchen så jag fick köra honom i den och han har sovit sedan 13.30 vaknade inte ens när jag lyfte över honom från bil till vagn.

Verkar som det blir så här när han inte sover en lång stund när han sover första gången. Imorgon ska jag prova att köra honom i bilen direkt. Dagarna blir verkligen helt förstörda när det blir på det här sättet. Är nästan säker att det beror på nästa fas men vi får se hur det utvecklar sig smile4.gif är helt slut och helt gråtfärdig.

Usch...låter jobbigt. Förstår att du gör det som fungerar, så bra att det går med bilen iaf just nu.
    Har glömt nu men vägrar han helt att sova i vagnen? Hur ofta vaknar han under natten nu?
    Kom ihåg att fasen efter Event (det är väl kategori har jag för mig) var lättare, iaf för oss om det kan vara en tröst.

Skickar styrkekramar!
  • Irma01
    Längtar12345 skrev 2015-09-16 08:05:10 följande:

Hej, denna tråd fortsätter att vara superaktiv. Kul! Kikar in då och då. Min lilla skrutta har hunnit bli 9 månader och vi har det hur fint som helst.

Har dock en fråga om någon av er har erfarenhet av förstoppning? Hon har inte haft problem med det tidigare men nu är det fyra nya tänder på g och samtidigt blev hon super hård i magen. Försöker ge fibrer, katrinplommon osv plus laktos men hon är fortfarande hård i magen. Någon som varit i liknande situation?

Kram

Hej!

Vi hade en period då Victor också var hård i magen, gav mer banan, katrinplommon och sånt, undvek äpple ett tag och det gick av sig själv. Men han själv mådde inte alls dåligt av det dock.

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-15 23:09:17 följande:
    Går jag ut med honom i vagnen sover han ofta bra, slutar den att rulla vaknar han direkt. Han vaknar ca 3 ggr på natten och vill ha mat. Somnar 19 och vill gå upp vid 06 så 11 h med avbrott för lite amning.

Hemma sover han inte bra längre, vet inte varför. Vaknar efter 20 min och då är han glad i 30 min och sedan vill han sova igen och det blir en ond spiral.

Måste prova allt och hoppas att det snart blir som vanligt igen.

Kram
    Ok, då är jag med. Vet inte om det kan vara en tröst men vi hade en kort period då Victor vaknade mer på nätterna och i efterhand visade det sig helt enkelt vara en period då mycket händer i hjärnan som gör att de somnar sämre.

När det gäller dagen så har jag alltid tyckt att det har varit svårt att få rätt timing med sovandet, men vid 5 månader så somnade han oftast själv i babysittern t.e. Har du testat att inte försöka lägga honom och se om han somnar av dig självt? Jobbigt när man har grejer planerade men kanske värt att prova? Victor kunde t.e somna i sitt babygym...

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015