• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-09-16 07:27:31 följande:

Adam vaknade kl 06. Tog in honom till vår säng och ammade och försökte få honom att somna om. Kl 07 går vi upp och lägger honom på skötbordet för att byta blöja och då somnar han!! Jag är uppe och vaken. Vad göra? Äta frukost själv i lugn och ro? Försöka somna om? Tror det blir svårt.. Blir nog frukost och kaffe framför morgontv tills han vaknar!

Hoppas ni alla fått sova ok och får en fin dag!

Kram

Hahaha!! Förlåt vännen men jag ser honom framför mig och så förmodligen din min... .

Ja, det blir aldrig som man har tänkt sig, lilla gubben <3.

Hoppas frukosten smakade och att du känner dig bättre.

Kram på dig!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-16 16:08:54 följande:

Hur har ni det idag tjejer? Lovisa är piggare här men jag är lite matt. Äldsta dottern har vaknat 05 i veckan (nog det där med att sluta med napp som spökar) och maken är bortrest. Så även om Lovisa sover bättre nu och förkylningen håller på att ge sig så är det alltid nåt smile5.gif Typisiskt! Men bra annars. smile1.gif

Kram

Jo men tack det är bra! Victor somnade på vägen hem i bilen och eftersom vi har svårt att få honom att sova på eftermiddagarna så fick han ligga kvar i bilen. Har dörren öppen och bilfönstret är öppet så jag hör när han vaknar... Annars blir han väldigt övertrött och vill knappt äta middag. Idag var det hundträning på fm och lite shopping på em. I morgon är det mammaträning, mammalunch och öppna förskolan. På fredag åker vi till Paris. Fullt upp med andra ord!

Förstår att du är trött och matt om storasystern vaknar kl 05... Får hoppas på att det går snabbt över.
    Har ni några planer för helgen?

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-09-17 11:26:46 följande:
    Jag borde inte få ha bil. Är så gaaaaalet trött denna vecka, så att jag har skadat lacken på bilen 2 gånger på en och samma vecka. Har aldrig ngnsin hänt tidigare.. trånga garage dock..men ändå.. Havet stormar, känner mig sjösjuk och har börjat stamma, hittar inte orden, säger fel ofta.

Har ju försökt att sluta amma tidigare men så blev lillan täppt i näsan igen, sen förkyld, sen ny tand, då orkar man bara inte. Men nu är det hög tid. Har ni några tips inför nästa försök? Har ringt amningscentrum och pratat med bvc men det känns så oerhört svårt. Visst kan det vara så att hon fortfarande kommer att vakna trots att man slutar amma? Om man slutat amma kan man ge tutte till tröst ändå efter ngn vecka, om det blir svårt att få henne att sova? Många frågor o tankar nu. Är dessutom så stressad jämt då kalendern är fullbokad nu då man har barnvakt, då borde man ju bli mindre stressad.. Ja ja, alltid är det nått..

Jag hinner nästan läsa alla era inlägg och det kliar i fingrarna för vill gärna kommentera men det hinns inte med just nu.

Bell, Alice vaknade ofta av en liten kråka i näsan som var i vägen. Pröva koksalt innan sömn. Tips är att ligga bredvid nästa gång lyssna så kanske du kan märka varför han vaknar.

Vsg- gulle Lovisa som bär runt på bild på syrran. Man blir ju allt lite sugen på syskon, låter fint att storasyster kramar Lovisa först.

Kram på er!
    Men oj Lelle, håller med vsg, rensa kalendern och ta tid för att vila ordentligt!

När det gäller att sluta amma, med tanke på hur beroende av tutten Alice är skulle jag absolut INTE ge henne tutten som tröst, då kommer det bara att vara ännu jobbigare och ta längre tid. Ska du försöka igen så får du vara benhård och inte alls ge henne bröst alls. Om du känner att du inte orkar så skulle jag vänta i stället faktiskt. Men det är vad jag tror. Annars blir det bara otydlig för henne, då hon får ibland och ibland inte. Så väcker det förmodligen bara mer frustration.

Kram och ta hand om dig!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-17 20:26:40 följande:
    Det är väl inget fel med att amma morgon och kväll? Det gjorde jag i några veckor med Lovisa och sen ebbade det ut av sig själv. Mjölken minskar ju och jag fasade in ersättning istället. Med hennes storasyster som var mer "tuttig" och som jag ammade i 16 månader åkte jag bort en helg när jag slutade amma. Det fungerade det med även om det var jobbigare. Det var ju jag som ville sluta, inte hon.

Det viktigaste är att du är redo. Att du verkligen vill. Innan dess går det inte att sluta. Du kan inte sluta för att du borde. Eller att omgivningen tycker det. Det är helt fel anledning. Så länge som du och Alice vill ska du amma. Du kommer att veta när du inte vill längre och då är det inte jobbigt att sluta på samma sätt för då har du ju bestämt dig. Då är det bara att sluta helt enkelt. Stå på dig eller låt pappa ta det med dig hemma eller bortrest. Det går ingen nöd på henne om hon är med sin pappa. Hon kommer att känna om du inte bestämt dig. Sen kommer hon såklart att vakna på natten ändå ibland då du slutat amma men då får du hitta ett annat sätt att söva om.

Kram och lycka till!
    Jag baserar min åsikt bara från det Lelle har berättat. Pga det så tror jag inte att det kommer att fungera att ge bröst morgon o kväll. Jag gjorde som du gjorde med Lovisa, Victor fick bröstet på morgonen och efter en vecka slutade han själv. Men jag tror inte att vi har haft samma situation alls, och jag tror att Alice skulle bara bli förvirrad att få bröstet ibland och inland inte. Men det är som sagt bara min åsikt.

Sedan håller jag helt med dig om att man ska sluta amma för att man själv vill, och verkligen ha bestämt sig när man kör.

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-17 20:26:01 följande:
    Jag tror jag med får svårt att sluta amma. Är han ledsen är bröstet det enda han vill ha. Jag tycker det känns jobbigt att sluta, tycker just nu att det är så mysigt.
    Men det är väl ingen brådska alls med det, ganska naturligt att bröstet är en tröst vid 5 månader...
    Oroa dig inte för det i förväg!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-17 22:07:05 följande:
    Det fungerade under lång tid med min äldsta tjej att ge bröstet morgon, kväll och ibland en gång mitt på dan som mellis och hon var också väldigt tuttig ...så jag tror absolut att det kan gå. Om man själv vill det och har bestämt sig. Tror inte det behöver vara förvirrande för Alice mer än någon dag innan hon förstått förändringen. Men det kommer att vara förvirrande att sluta helt också. Tror inte alls att det behöver vara svart eller vitt här. Antingen så fortsätter de sedan att amma så så länge som Lelle vill eller så ebbar det ut. Det viktiga om hon vill sluta nattamma är att stå på sig och ha bestämt sig. Ett bra sätt är ju att t ex göra som Johjen gjorde och låta pappan sova med Alice under en period. Det är min erfarenhet från väldigt "tuttig" tjej som ju ammade i nästan 1,5 år

Kram

PS. Mitt inlägg var ingen kritik mot dig utan bara tankar utifrån mina erfarenheter.
    Hej du,

Tog absolut inte ditt inlägg som kritik vännen, ville vara vara tydlig med varför jag skrev så, då jag inte alls menar att det finns ett enda sätt att göra. Inte lätt att få fram nyanser på nätet!

Fungerade det för din äldsta tjej som var tuttig så är det fullt möjligt att Alice inte blir förvirrad som jag tror, jag har ju ingen egen erfarenhet då Victor aldrig var speciellt tuttig.

Vi är helt eniga om det viktiga, att man har bestämt sig när man väl börjar!

Kram på dig.
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-18 08:28:07 följande:
    Kommer ihåg att du skrev tidigare att det här med maten är ett steg framåt och två steg bakåt och det har vi blivit varse nu. Igår var det matvägran hela dagen all mat bara pruttades ut med munnen så det stänkte upp i fönstret när jag hade stoppat i samma sked med mat i 45 minuter gav jag upp.

Provar också att ge ersättning och det är samma sak där fast han försöker slå bort flaskan med handen.

Kram
    Ja, känner igen det där! Bara att acceptera och hoppas att morgondagen blir bättre .

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-09-18 21:34:37 följande:

Irma och Vsg, ni är båda så kloka och jag uppskattar verkligen era inputs angående hur jag ska göra med amningen, även om de är så olika.
    Irma säger som Bvc och Vsg som amningscentrum.
    För mig spelar amning ingen större roll nu, det viktigaste är att jag får sova. Så mina tankar snurrar kring det. Just nu sover pappa med Alice igen sedan ett par nätter fram till ca 3:00 men det blir tufft för honom att fortsätta med det (om hon fortsätter att vakna så ofta) då han måste vara någorlunda utvilad då han ska jobba. Själv hade jag aldrig ngnsin orkat sova med Alice och sedan jobba.

Jag sover som en kratta nu ändå trots pappas hjälp, då jag sover på madrass i ett minirum som är gräsligt varmt och dessutom är van vid att vakna en gång i timmen.

Tanken är att jag ska amma vid 3:00 inatt, imorgon natt vid 5:00, övermorgon 6:00. Och inget på dagen från och med imorgon. Söver henne på kvällen vid bröstet, annars blir det till att rulla vagnen på kvällen också, det har vi prövat och det funkar inte alltid heller.

Om jag slutar att amma helt så kommer Alice att vakna vid 5:00 (troligtvis) och då måste jag gå upp, är inte redo för det ännu känner jag. Efter 5:00 får jag sällan ngn sömn då hon vaknar ca var 10:e-15:e minut om hon inte har tutte i munnen. Men ändå skönt att ligga kvar i sängen och slumra till.

Vad svårt, vet fortfarande inte vad jag ska göra.. Önskar att ngn annan kunde bestämma åt mig.

Kram på er!

Kära du,

Viktigaste av allt är att du väljer det sättet som du känner passar dig mest. Om du väljer något du inte själv riktigt gillar eller tror på är risken stor att det inte kommer att fungera som du vill.

Jag har mest tänkt på att Alice verkar vara mycket lik en kompis dotter vars manna till slut blev tvungen att åka bort en helg, då det var enda sättet att få dottern att äta annan mat.
    Men det finns inga rätt eller fel sätt. Bara det som man känner man vill göra och tror på.

Stor kram vännen och bra tips igen du fick av vår kloka vsg!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-19 09:05:59 följande:

Och här verkar Adam bli förkyld lagom tills vi åker på måndag.. Jaja det ska nog funka ändå! Flyget tar knappt 4 timmar och vad jag förstår är start och landning jobbigast för de små? Har tänkt försöka amma då eller måste bebisen sitta i knät då, någon som vet? Frågan är om Adam vill amma då när det är så mycket annat runtomkring att titta på. Vi ammar nu bara morgon och kväll, mest på morgonen då han numera är så trött på kvällen att han nästan somnar när han ammar. Vi ammar ju direkt när han vaknar på morgonen vid 06, 06:30 och det ger mig en halvtimma till att slumra på. Antar att det bara är att kliva upp sen när man sluta amma. Jag tänker sluta efter Adam fyllt ett 9 oktober. Börjar ju jobba 1 november och blir svårt att hinna amma innan jag åker till jobbet och börjar känna att det är dags. Ni som slutat amma, ammade ni morgon och kväll innan ni slutade? Fasade ni in ersättning eller gav ni frukost direkt på morgonen?

Kram

Usch då. Physiomer är toppen, och håller med de tips du fick.

Som tröst, även om jag vet att alla barn är olika så kan jag berätta att Victor var förkyld när jag åkte hem från Paris i mars och han vaknade inte ens av att vi landade. Har flugit 5 ggr med honom och han har aldrig haft problem med öronen. Så det finns också de små som inte får bekymmer .

Hoppas ni får en underbar semester

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-20 09:17:08 följande:

Vilken natt.. Skrikig och febrig bebis som sovit dåligt och hållt resten av familjen vaken.. Vi var på middag hos några vänner, Adam somnade i bilen på vägen hem som planerat. Vi var uppe en stund och fixade med allt inför resan så la oss senare än vanligt. Kl 23:45 vaknade Adam och var otröstlig. Efter en halvtimme fick han bröstet och efter en stunds ammande tog sambon honom och genomförde samma samma rutiner som vi vanligtvis gör vid läggdags. Då somnade han men vaknade 02:30.. Fick alvedon och tutte i vår säng och låg och vände och vred på sig fram till 03:30 då han somnade och jag bar över honom till hans säng (han vaknade hela tiden när han låg i vår säng). 06 vaknade han igen och fick honom då att somna om med tutten till 07.. Helt slut nu och bävar inför morgondagens flygresa. Flyget går 11 på förmiddagen så ganska bra tid och det tar 4 timmar så får tänka att det inte är så lång tid. Bullat upp med diverse nässpray, alvedon, leksaker och saker att knapra på..

Men stackars Adam! Och så typiskt att det ska bli så just innan flygresan... Men som sagt, det kan ju gå bra ändå. Jag menar, ni har spray och nåt att äta inför start och landning om det skulle bli problem och resten av tiden kommer han att vara i en av er famn, och det brukar gå alldeles utmärkt just när de är förkylda då de gärna vill vara nära. Så försök bara hålla er lugna så att han inte märker av någon stress.
    Håller tummarna att allt går bra!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015