• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-09-23 20:37:46 följande:
    Jag har läst den och även alla andra böcker om sömn. Mitt råd till dig är att börja i tid, så fort som möjligt. Ju längre man väntar desto svårare blir det. Glader som var med i denna tråden tidigare hade ju samma problem med sömnen men så plötsligt en dag så löste det sig och hennes bebis sov hela natten. Jag gick väl och väntade på den dagen men den har fortfarande inte kommit. Bvc tror att de mammor som "vill för mycket " får barn som får problem med mat och sömn. Och ja Alice har ju både och nu så det beror ju säkert på mig då, men vet ju inte vad jag ska göra åt saken. Just nu är det riktigt förfärligt illa med både mat och sömn, känner mig alldeles uppgiven. Hade ni sett all mat som erbjöds ikväll så hade ni skrattat, typ ett julbord fullt med godsaker, bland annat hemmagjorda avlånga "köttbullar" så hon kunde hålla själv. Der var inte mycket hon fick i sig tyvärr. Mellisen som var yogurt med jordgubbspure började hon först att sluka i sig med god aptit men sen plötsligt så ville hon inte ha mer. Ser inget mönster i hennes beteende och det känns bara helt omöjligt att förstå. Kanske så enkelt att en tand stör henne och dessutom är hon väldigt trött.

Vi har också märkt att hon blir väldigt röd om kinderna innan hon ska sova, ngn som vet varför?

Kram
    Lelle, jag är benägen att hålla med BVC i viss mån, men det är också så att vissa barn är "svårare" än andra. Jag är inte i dina skor och förstår att du gör allt du kan för att Alice ska vara mätt och sova. Men jag tror att ni skjuter er själva i foten om ni börjar erbjuda henne en buffé vid varje måltid.
    Har ni provat att ta en paus när hon inte vill äta? Bryta, göra något helt annat, ta bort tallriken, utan att göra en stor grej av det? Sedan provar ni igen en stund senare?

Det har hänt hos oss att Victor inte äter alls mycket på kvällen, t.e om han är trött, då låter vi det vara, han kompenserar på frukosten i stället. De mår inte dåligt att inte äta en måltid...
    Men eftersom det betyder katastrofal sömn för er tror jag att ni lägger så mycket vikt vid maten att hon känner det helt enkelt och reagerar på det. Jag vet att det är lätt att stå bakom datorn och skriva detta, men när man mitt i det så ser man inte det själv...

Det låter säkert hemskt men jag tror inte att ni kommer att kunna lösa Alices sömn utan gråt. Det har blivit en ond cirkel och det går inte att bryta utan protester. Som jag har skrivit tidigare så tror jag att när du väl bestämmer dig för att sluta amma så måste du vara 100% säker och hålla det. Vsg hade ett väldigt bra tips med att åka iväg en helg även om du skrev att ni inte vill göra saker utan varandra. I vissa fall fungerar det helt enkelt inte när barnet vet att mamma är hemma, men det löser sig när de inser att det finns inget annat alternativ. Så var det för min vännina t.e.
    Jag hoppas att du förstår att jag inte skriver detta för att vara elak på något sätt, jag tycker bara så synd om er ned alla sömn och matproblem och ger er bara min syn på saker. Jag är ingen expert, och är som sagt inte i er sits men skriver bara vad jag skulle göra baserat på den information du har gett oss.

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-09-23 22:48:07 följande:
    Jag är mycket tacksam för dina synpunkter och jag tror faktiskt att du och bvc har helt rätt. Jag har börjat "slappna av" lite när det gäller maten men nu är det pappa som är stressad vid middag då han sover med henne, då han inte kan mata henne på natten. Därav buffen ikväll, men ville också testa vad hon gillar osv. Tror att hon vill ha väldigt varierad mat just nu. Häromdagen vart hon hel tokig när blodpudding serverades och stoppade hela munnen full, yes tänkte jag. Prövat med det varje dag nu, men hon smakar lite och spottar ut sen. Lilla skruttan är så svår att förstå sig på

Åka bort är tyvärr inte möjligt, även av andra anledningar. Men det skulle behövas. Hon gnäller innan hon ska somna på promenaden när hon är med mig (gnäller efter tutte). Idag gick jag och au pairen tillsammans och hon gnällde. Jag vinkade hej då, pluttan vinkade hej då tillbaka (så gulligt) och slutade sedan att gnälla då hon trodde att jag var borta.. Har trappat ner amningen nu och ammar bara 2-3 ggr per dygn. Tidig morgon och vid läggning. Om två veckor är tanken att jag ska sluta helt. Huga, då kommer mensen och pms tillbaka..

Kram
    Hej igen,

Tack för ditt svar, är alltid svårt via nätet då man inte kan nyansera på samma sätt som i en IRL diskussion...Om det inte fungerar för dig att åka bort, kanske ni kan om du känner att det behövs (det verkar så med tanke på att Alice slutar gnälla efter bröstet när hon tror att du är borta) låtsås som om du inte är där? Det kanske skulle hjälpa mycket?

Sedan när det gäller variation, det tror jag inte riktigt på. Jag ger Victor olika protein vid lunch och middag, ibland är en vegetarisk t.e (typ linser) men jag har märkt att det spelar ingen roll vad det är för mat om han är trött så ratar han allt, det jag vet att han älskar på samma sätt som något han bara är Ok med. Dock ser jag till att krydda ordentligt med timjan, rosmarin, dragon, dill eller persilja samt smör. Dessutom kan det lätt vara så i den åldern att något man trodde de tyckte om en kväll vill de inte ha dagen efter...så visst är det svåra att förstå sig på.

Angående det där med varför jag tror en del på BVC teori så är det att jag ser oerhört många likheter med att vara hundägare. Jag som tränar mina hundar mycket och ser många andra som tränar har märkt att samma person har ofta samma problem (t.e att hunden inte går fot, inte lämnar i hand, inte stannar på signal osv) med olika hundar....dvs att det är inte fel på hunden, det är att ägaren förmedlar något som gör att just det momentet inte fungerar. Det kan vara lite på det sättet: hunden är ute och hämtar en apport och är på väg in, då står ägaren och tänker tyst "han kommer inte att lämna i hand, han kommer inte att löna i hand" och hela psyke och kroppsspråket visar tydligt den negativa tanken, vilket gör att problemet dyker upp. 

Lite samma sak är det tror jag med barn. Ska man gå lägga dem och tänker "det kommer inte att gå, det kommer inte att gå" så framkallar man problemet. Sedan är det så klart inte så enkelt, och som jag skrev tidigare finns det barn som är absolut svårare än andra. men jag ville bara förklara varifrån jag grundar mina tankar. Och eftersom jag har "förstört" två hundar med den typ av tänk (med förstört menar jag att jag kunde inte tävla i högre klasser bara, de funkade alldeles utmärkt hemma!) så vet jag vad jag pratar om i just detta fall Kan säga att jag gör inte så med den tredje och än så länge märker jag vilken skillnad det blir!

Hoppas ni hade en bra dag idag vännen. Du är verkligen en kämpe ska du veta, och en fantastisk mamma!

Kram!
  • Irma01
    Sira skrev 2015-09-24 16:04:24 följande:

Är det någon av er andra här som också gått igenom ett kejsarsnitt? Hur upplevde ni att återhämtningen var? Jag har ju bara min förra förlossning att jämföra med och  jag tycker återhämtningen tar väldigt mycket längre tid den här gången. Nu går det ju inte riktigt att jämföra en vaginal förlossning med ett kejsarsnitt men det är ju svårt att låta bli... Det har gått en månad nu och jag har fortfarande bara ett enda par av mina vanliga byxor, förutom mysbyxor, som passar. Hatar att behöva använda mammabyxor så här lång tid efter och att jag fortfarande ser gravid ut.  
    Jag köpte en maggördel och den är jätteskön att ha på. Tycker det känns så obehagligt mot huden på magen annars, den är superkänslig. T o m mjuka t-shirtar känns obehagligt mot huden.

Jag har aldrig velat göra kejsarsnitt och nu i efterhand skulle jag heller aldrig välja det. (Mitt kejsarsnitt var ju inte ett normalt kejsarsnitt så det är bara med tanke på återhämtningen jag pratar om här, inte själva snittupplevelsen...)

kan tyvärr inte ge hjälpa dig dräm har inte gått igenom det... Antar att det tar längre tid, speciellt ett akutsnitt. Hoppas också att du har fått hjälp med den mentala biten. 

Ja, det var andra gången vi såg U2, sist såg vi de i Amsterdam, och nu var vi på parkett, dvs bara 3 meter ifrån bandet....det var rätt mäktigt, speciellt då de avslutade med min favorit One, så jag hade ingen röst kvar efter det Valde rätt dag också, tur vi inte hade biljetter för söndagens konsert!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-24 20:32:21 följande:

Så coolt med U2 Irma!! Hoppas allt är bra annars. Tror också mycket på det du skrev om förväntningar. Barn är ju oerhört intuitiva redan som bebisar. Handlar mycket om att tro på det man gör i många sammanhang. Både på jobbet och privat. Ledarskap!! Har lärt mig att man också kommer väldigt långt med att vara lugn och bestämd Och att visualisera det man vill. Som i idrott. Ska man göra en förändring så måste man verkligen vara redo och tro på den själv. Men sen är såklart barn också väldigt olika. På tal om intuitiva så har vi här även en treåring som känner på stämningar och läser av en som en bok. Ingen vits att ljuga om hur man mår. Bäst att vara ärlig och autentisk. Då hon var arg sist sa hon till mig - Jag är inte arg mamma. Bara trött och stressad. Ooops! Där hörde jag mig själv.

Stora kramar till dig!

Hoppas ni har det bra trots förkylning Johjen! Kram

Kramar till alla er andra med

Nu ska jag kolla lite film och slappa efter läggning här. Har varit dåligt med egentid sista vecka pga sjuk dotter och även sjuk man som jobbat ändå (han är inte den veka typen direkt, skönt på ett sätt men jobbigt på ett annat ) och därför varit däckad på kvällarna. Han har fått antibiotika nu iaf. Han har hostat så illa sista veckan att vi inte kunnat sova på samma våning Tur ibland att man bor i villa!! Alla är på bättringsvägen nu iaf. Så skönt!

Kram

Tack, ja, det var verkligen ett minne för livet
    Här är allt bra, Victor är lite täppt men förutom det är det lugnt. Just hemkommen från dagens promenad med vagn och två hundar, som skötte sig så fint så. 

Visst är det fascinerande hur mycket de snappar upp, och hur de verkligen gör som vi gör...Som du skriver, det bästa är verkligen att vara sig själv!
    Jag har lärt mig mycket om detta under mina år med hund, hur de genomskådar en direkt. Nu för tiden hoppar ja hellre över träningen än att träna när jag är inte i balans...

Vissa människor reagerar negativt när man jämför just barn och djur, men det finns mycket större likheter än man tror

Skönt med fredag, maken var borta onsdag-torsdag, och det blir så klart intensivare. Vi tar det lugnt i helgen, svärfar kommer på söndagsmiddag och vi har babysim men annars är det rent i kalendern, vilket behövs ibland...

Önskar er en trevlig helg, kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-24 21:54:59 följande:

Irma och Villsågärna, håller helt med er i ert resonemang gällande föräldraskap även om jag också tror att det finns mer eller mindre svårare barn. Tror både på arv och miljö, att man föds med en viss personlighet men hur den utvecklas beror väldigt mycket på hur man bemöts och hur omgivningen är. Kan likställa ditt resonemang om hundar med hästar Irma, som jag hållt på med hela mitt liv. I stallet där jag rider nu finns en häst som inte är helt säker i trafiken men det brukar gå bra när jag rider henne. Sist när jag red henne dock kände jag mig ur balans och inte på topp och hon blev orolig och höll på att sparka mot en bil som körde fort förbi. Mycket beroende på vilka känslor jag förmedlade och handlar mycket om ledarskap här också! Jag upplevs nog som en stabil person och lite som en ledare men att få barn var för mig så omvälvande och ett helt nytt område som jag inte behärskade så blev så osäker, rädd och litade inte på min egna förmåga och tycker det fortfarande svårt idag att vara en bra förälder. Visst är mer cool nu än vad jag var i början men tex nu på semestern har jag varit allt annat än cool.. Nervös inför flygresan så jag fick ta en Ipren för att slappna av, orolig att Adam inte äter ordentligt, sover dåligt, för varm, för kall i luftkonditioneringen, får för mycket sol på sig, ska vara gnällig när vi äter ute mm mm.. Försöker ta det lite mer som det kommer men är ju ett kontrollfreak och vill ju Adams bästa och att allt ska gå så smidigt som möjligt. Idag tex var vi ute och åkte med bilen i flera timmar och Adam sov först och sen vaknade han och efter en stund blev han gnällig. Inte så konstigt när han suttit i bilen i 3 timmar och säkert var hungrig! Då fokuserar jag på hur jobbigt det är att han är hungrig medan min sambo ser bara hur duktig han har varit under bilfärden.. Vet att det handlar om ledarskap eller det man sänder ut gällande barn också men får inte riktigt till det ännu såsom jag gör med hästarna och i viss mån arbetslivet. Tex sambon lägger Adam varje kväll och han somnar oftast med än gång. Om jag någon gång gör det tar det 30-60 min innan han somnar..

Oj vilket långt inlägg! Missförstå mig rätt, vi har det jättebra här i Spanien och jag försöker verkligen njuta men önskar att jag var lite mer relax och lugn och att jag inte påverka Adam med min oro och osäkerhet.

Kram på er!

Hej vännen,

Skönt att läsa att ni har det bra och njuter av eran semester. Ja, det var exakt det jag menade, och jag tror absolut att vi som håller på med djur märker detta ännu mer. Jag är egentligen också en kontrollfreak i många avseende, men just i mitt föräldrarskap har jag än så länge lyckats hålla den på avstånd. Kanske för att jag faktiskt genuint inte bryr mig speciellt om andras åsikter. Jag tar gärna råd och lyssnar gärna på de olika idéer som dyker upp, men jag gör inget som jag tror på. Precis som jag inte tränar min hund med bara positiva metoder, då jag inser att han inte har en chans att förstå vad som är rätt och fel om jag inte korrigerar felbeteendet, vilket kan bara betyda att säga "Nej" t.e.
    Jag gjorde misstaget att prova en metod jag egentligen inte trodde på och det blev bara katastrof...Så, nu följer jag mina instinkter. Som tur är är maken och jag på samma linje så det underlättar ju

Jag tror också att i våran situation, där vi alla har längtat länge och gått igenom ett helvete för att äntligen få hålla våra små i våra famn, så kanske vi är känsligare och lite mer rädda "att göra fel", och därför tvekar mer att följa våra instinkter.

Vi kommer ju alla att "gör fel", att säga fel sak, att bli argare än vad vi egentligen ville, och inget av det är någon stor fara, bara vi kan titta våra barn i ögonen, krama de och säga förlåt. Vi är bara människor, med våra fel och brister, som gör det bästa vi kan. Perfekta föräldrar existerar inte, och så tråkigt det skulle bli

Njut nu av semestern!
    Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-25 10:39:09 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv!! du är så klok Irma! Och nyckeln är verkligen att inte bry sig om vad andra tycker. Våga lita på sig själv. Största fördelen med att bli äldre

Jag har ju inte hund nu men är uppvuxen på landet med både hund och katt och granne med en bondgård med bl à hästar så håller helt med dig och Johjen ang både hund och häst.

Kram på dig och trevligt helg!!
    Tack

Det ska dock stå "jag gör inget jag inte tror på", gick lite fort...

Ja, det finns faktiskt en hel del fördelar med att bli äldre

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-26 10:30:25 följande:

Har ni läst Kitty Jutbrings krönika i expressen om att småbarnsåren pajar sexlivet? Nu tycker jag inte det stämmer på oss fullt ut men en det igenkännande helt klart! Försöker länka till artikeln men får inte till det.. Nåväl, nu blir det poolhäng en stund medan Adam sover!

Kram

Hej,

Ja, läste den och sedan ett väldigt väl skrivet svar om att det hon skriver är rätt mycket bullshit, vilket jag håller med om. Sedan var det en hel del ironi i det Kitty skrev ju. Men för det första kan hennes man köpa present till sin egen syster och planera julen med sin egen mamma. För det andra behöver Kitty inte göra hälften avser hon beskriver, för att imponera på människor hon knappt känner...

För det tredje tror jag att hennes barn blir lyckligare av att hon vårdar relationen med deras pappa än att hon är klassförälder eller instagrammar deras lekar och rum.
    Så det är väl ett val hon har gjort, att prioritera allt annat framför sin relation. Låter kanske hårt men så känner jag!

Kram och hoppas ni har det bra
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-26 07:59:43 följande:

Hej alla!

Ang blw så kan man ju göra som vi och hitta sin egen variant. Jag gillar ju teorier och att läsa och inspireras men sen kör jag på det sätt som passar oss bäst. Har väldigt svårt för om det måste vara svart eller vitt!

Här har vi blandat puréer och små bitar från ca 7 månader (enligt blw ska man ju inte ge puré också, nåt som inte tilltalade mig). Hon började med små smakisar vid 5 mån. Jag ammade parallellt till 9 månader, även nattetid, och kör fortfarande ersättning ett par ggr per dag. (Hon blir ju ett år 11/10). På fm innan hon ska sova och på kvällen.

Det som tilltalat oss med blw är Lovisas lust att utforska och äta själv och att hon snabbt tröttnade på puréer och ville ha nåt annat men vi har mer kört på små bitar än stavar och jag har även matat med puré och gröt (då hon gillade det) samtidigt. Inget emot hennes vilja utan vi har gett henne det hon gillar. Hon äter ihop med oss och mycket av vår mat. Man ska inte underskatta det där med att se andra äta. Det är ju det som får dem att äta det mesta på dagis. De gör ofta som andra barn!!

Lovisa fick ju första tanden redan vid 5 månader och har 9 tänder nu men annars så tuggar de ju med käkarna och har så mycket saliv att det inte är någon fara. Sen är ju allt mjukt med. Och i början plockade hon små, små bitar eller fick hålla nåt ätbart i handen medan jag matade. Då tyckte hon det var roligt med mat!! Ibland vill hon sen ett tag tillbaka äta med sked. Då får hon det med. Om vi är hemma

Gör det som känns rätt och funkar för er. Det viktiga är att hitta sitt sätt!! Nåt som funkar för både föräldrar och barn och såklart ska man ha gått första hjälpen så man vet vad man ska göra om barnet sätter i halsen men det gäller ju oavsett blw!

Kram

Precis...här fungerar det inte så bra med bitar ännu, men Victor fick tänder rätt sent. Bitar spottar han gärna ut, det som fungerar är små bitar av kex till exempel. Så vi tar det lugnt och stressar inte fram. Det kommer när det kommer

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-26 13:33:00 följande:
    Oj nu måste jag bara läsa den
    Svaret är Britta Svensson som har skrivit och heter "detta är total bullshit Kitty". Det finns också på Expressen.
  • Irma01
    Irma01 skrev 2015-09-26 13:29:05 följande:
    Hej,

Ja, läste den och sedan ett väldigt väl skrivet svar om att det hon skriver är rätt mycket bullshit, vilket jag håller med om. Sedan var det en hel del ironi i det Kitty skrev ju. Men för det första kan hennes man köpa present till sin egen syster och planera julen med sin egen mamma. För det andra behöver Kitty inte göra hälften avser hon beskriver, för att imponera på människor hon knappt känner...

För det tredje tror jag att hennes barn blir lyckligare av att hon vårdar relationen med deras pappa än att hon är klassförälder eller instagrammar deras lekar och rum.
    Så det är väl ett val hon har gjort, att prioritera allt annat framför sin relation. Låter kanske hårt men så känner jag!

Kram och hoppas ni har det bra
    Att man prioriterar sömn tycker jag bara låter vettigt, absolut. Dessutom vet jag inte hur det är med två små!! Men vad Kitty nämner är många saker som är inga måste, som hon tycker är viktiga för att det finns något slags krav, om det nu inte är 100% ironi. Det är nog den delen som Britta reagerar mot.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015