• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-09-07 09:00:37 följande:

Hej vänner!

Måste dryfta en sak med er..

Adam varit förkyld sedan förra helgen. Har har i och med detta vaknat tidigt varje morgon mellan 5-6. Han vill ju inte direkt gå upp då utan är mer missnöjd och ledsen. Han somnar runt kl 20 varje kväll och efter vi haft våra kvällsrutiner lägger vi honom i hans säng och han somnar utan gråt eller missnöje efter ca 5 minuter. Sover hela natten och innan han blev sjuk sov han till 06:30-07. Men 05 är alldeles för tidigt för oss alla! Nu är han frisk, lite snorig fortfarande, men vaknade ändå kl 05 i morse.. Försöker trösta honom i sängen först funkar ej, vaggar honom ibland funkar det, ammar ibland funkar det, lägger honom i vår säng ibland funkar det. Idag funkade inget! Han bara skrek och skrek trots att jag eller sambon håller om honom och ligger nära. 06:15 somnade han om utmattad och sov en timme till.. Några tips? Ni som har jämngamla barn runt 10-12 månader, sover de 1 eller 2 gånger per dag och hur länge? Adam äter väldigt bra och har alltid gjort det så tror inte han kan vara hungrig. Eller är detta bara en fas att härda ut? Vi har ju sådan tur att han somnar lätt och sover hela nätter men som sagt, lite för lite..

Kram!

Här kommer fortsättningen på svaret. Victor sover hela natten utan mat och det sedan april. Har ökat portionerna stegvis, visar sig när han är hungrigare!

Han sover numera i vanliga fall en kortis på fm, kan vara 30 mn på promenaden och sedan en längre pass, allt mellan 45 min och 1,5 timme på eftermiddagarna, men numera blir det mer och mer att han inte sover så mycket på fm och somnar kanske runt kl 13 eller 14.

Beror väldigt mycket på vad vi gör. Idag var vi på ÖF kl 9.30, tills kl 11, så fick han lunch när vi kom hem och sedan åkte jag för att luncha med några vänninor, han somnade i bilen och sov hela lunchen.

Nu kommer han inte att sova på em, men vi kommer att behöva ge honom middagen lite tidigare så han inte är för trött...Om han somnar blir det en kortis och inte förrän halv fem, fem...
    Men vi märker inte att de olika tiderna på dagen påverkar hans nattsömn alls.

Håller med vsg, är han inte helt frisk kan han vara hungrig också, eller så är det helt enkelt närhetsbehovet.

Att ta med på planet:

Någon leksak eller bok du vet att han gillar, mat beroende på tiden ni flyger, annars brukar vi inte ha några extra grejer. Kanske något i fall du tror att han kan få lock på öronen. Liten kudde är bra eller en tröja som du kan använda som kudde till honom, de vanliga flygbolag har men inte t.e Norwegian. En liten filt också isf.

Ta en väska som du kan ha under stolen så du slipper behöva gå upp och öppna luckan när du behöver något.

Tänk själv på att gå på toa innan, när de väl har somnat i hans famn rör man sig ju inte alls

Kram
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2015-09-06 19:53:38 följande:

johjen: Tack smile1.gif

Någon som har bra tips på resemål (2-3 veckor i januari)?
    Har försökt titta på allt som är varmt då men blir bara mer och mer förvirrad...

Vi ska till Florida i december, var där för två år sedan och älskade det . Speciellt västra sidan mot Mexikanska Gulfen.

Sydafrika är också ett alternativ, ingen tidsskillnad är det största plus!
    Men det är mer än solsemester så kanske inget om man bara vill ta det lugnt.
    Thailand är perfekt om man orkar med tidsskillnaden...

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-08 09:06:02 följande:
    Hej!

I morse vaknade Adam 05:40 och var ledsen nästan med än gång. Gjorde 240 ml ersättning och la honom i sängen och han klunkade i sig 100 ml ganska omgående. Så visst är han hungrig! Erbjöd han bröstet också och ammade och drack ersättning om vartannat. Dock inte trött efter detta utan piggare än han har varit tidigare vid denna tiden men beror troligen på att han hade fått mat och var mätt! Försökte få honom att somna om i en timme ca men funkade ej så vi gick upp. När vi sen skulle äta frukost så åt han mycket mindre än vad han brukar.. Så nu funderar jag på att amma honom när han vaknar tidigt och se gå upp och ge frukost istället för att ge ersättning. Han somnar ju inte ändå och bättre att han äter mat tänker jag. Och jag får helt enkelt lägga mig tidigt för att få min sömn, Adam sover ju ändå hela nätter, peppar, peppar. Nu sitter vi i bilen utanför öppen förskolan och givetvis somnade Adam i bilen på väg hit. Så hade vi varit hemma så hade jag kunnat lägga mig igen! smile1.gif Man får anpassa sig och tänka att allt är övergående. Förut hade jag blivit alldeles förstörd och tänkt att allt var så himla jobbigt men visst är jag trött och lite grinig men tar det ändå mer med ro.. Något har jag lärt mig på mitt snart ett år som mamma. smile2.gif

Kram och ha en fin dag!

Tack för tipset om flygresan förresten!
    Men vad bra, då vet du att det är mat han vill ha . När Victor vaknade så tidigt så var han sällan ledsen, mest "ska vi inte gå upp nu?" mod...så inte samma problem

Kloka vsg skrev så bra, inte mycket att tillägga. Märker verkligen också via mammagruppen hur otroligt olika varje barn är och det som fungerar för den ena gör inte alls det för den andra...

Låter klokt tycker jag att ge honom frukost tidigare, testa och se hur det fungerar.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-11 08:19:41 följande:

Hurra gånger två idag!!

Adam sov till 06:30!! Jag vaknade kl 05:15 och väntade på att han skulle vakna men slumrade nog till emellanåt.. Underbart! Han verkar helt frisk nu så det var förhoppningsvis förkylningen som ställde till det. Hurra!

Jag har gått ner 8 kg och 13 cm i midjan!! Har några kg kvar till jag ligger på samma vikt som innan graviditeten men har omformat kroppen så jag redan nu kan ha en del av mina gamla kläder. Hurra!

Hurra!

Hoppas ni alla får en fin helg!

Kram

Stort grattis vännen! Snyggt jobbat verkligen

Och så härligt att Adam sover som han ska igen! Ja, de påverkas rätt kraftigt att förkylningar... Victor är lite förkyld och igår vill han inte alls äta som han brukar men nu är det bättre igen. Han sov som vanligt men man hör att han är störd av täppan under natten. Annars är det full fart. Har inte haft tid att skriva, mycket tid går åt att sortera alla kläder jag har fått till insamlingen, men nästa vecka borde vara lugnare!

Kram
  • Irma01
    Sira skrev 2015-09-12 17:21:06 följande:

Hej allihopa!

Jag har varit med i systertråden "Vi som äntligen är gravida efter ivf/äd" och för tre veckor sedan föddes vår dotter efter en äd-behandling. Har under tiden följt den här tråden på lite avstånd... Ni verkar ju vara ett tight gäng redan och har vad jag förstått fått barn ungefär samtidigt men jag kollar ändå: Finns det plats för en till?

Stort grattis Sira och varmt välkommen!!

Självklart finns det plats
  • Irma01
    Sira skrev 2015-09-13 17:57:30 följande:

Tack för välkomnandet! smile1.gif

Vårt lilla mirakel heter Elsa. Hennes storasyster kom också till via äd, tänk att det har fungerat två gånger! smile1.gif

Det går bra tycker jag. Hon sover mycket vilket underlättar när man har ett barn till att ta hand om... Amningen funkar också. Igår var det ganska mycket skrik vid bröstet men jag tror det är att hon vill öka produktionen. Hon drog och slet och skrek om vart annat. Jobbigt men jag minns det från förra gången och att bvc-sköterskan förklarade det så. Hon ökar bra i vikt så jag är inte orolig att hon får för lite.

Med mig är det inte helt på topp. Lycklig och glad att allt gått bra även denna gång men jag fick svår havandeskapsförgiftning med organpåverkan och förlossningen slutade med katastrofsnitt. Jag har en hel del kvar att bearbeta... smile4.gif

Grattis igen till miraklet Elsa!

Vilken resa du verkar ha varit med om...fick du havandeskapsförgiftning förra gången med? Det är ju tydligen vanligare när man gör ÄD.
    Min son är ett år nu och kom också tack vare ÄD, som vi gjorde på KS.
    Jag mådde jättebra tills en vecka före förlossningen då jag började få havandeskapsförgiftning jag med. Slutade med att de behöll mig på BB och satt igång allting med det vill sig inte och de fick avbryta, jag fick åka hem (skulle tillbaka dagen efter) men fick blödning på kvällen och åkte in igen. Bricanyl och morfin för att sova, sedan ny försök med igångsättning! Under tiden samlade jag på mig alldeles för mycket vätska, då mina njurar fingerade inte. Blev igångsatt kl 10 på morgonen och Victor föddes kl 22. Fick ingen EDA pga mina njurar, läkaren kom flera ggr in, men trots att det tog ett bra tag innan jag fick börja krysta så gick det till slut. Tror att det kunde ha slutat mycket mer akut om det inte hade varit för den fantastiska personalen. En barnmorska som egentligen inte var i tjänst just då men som jag hade skapat en känslomässig relation till när jag låg där i tre dygn stannade hela vägen och var ett enorm stöd. Jag förstod bara efteråt att mitt tillstånd var allvarligt. Så jag har inga större psykologiska men efter det.

Hur länge hade du havandeskapsförgiftning och har du kunnat ventilera allting med din barnmorska efteråt eller bett om ett samtal?

Kram!
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2015-09-13 20:10:27 följande:
    Ingen förbättring än smile4.gif , han vaknar 5-6 gånger per natt o vill äta o sover dåligt på dagarna med så blir ingen vila till mig smile4.gif o förutom trötthet har jag huvudvärk också...
    Men din stackare! Somnar han om snabbt när han har fått mat eller? Sover han hos dig så du åtminstone slipper gå upp?
    Håller tummarna för att det blir snabbt bättre.

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-09-11 21:54:53 följande:
    Jo, vår au pair har kommit. Hon är för bra för att vara sann och det känns helt overkligt. Det är en fullkomlig lyx att få hjälp. Hon är bara 20 år men klok som en bok och väldigt smart, väldigt intressant att prata med, vi har blivit lite bästisar
    Idag unnade jag mig ett långt bad med skrubb och hela baletten, mitt på dagen, kändes konstigt men oj så skönt och välbehövligt. Jag tror att jag älskar min au pair, ha ha!
    Hej Lelle,

Jag blir så glad att att läsa detta! Du, om någon, verkligen förtjänar detta, efter alla bekymmer ni har haft... Njut!

Kram
  • Irma01

God morgon på er tjejer!

Hoppas ni alla mår bra. Här är det bra med Victor, lite lite snuvig, men ingen feber alls. Idag ska han vaccineras, så vi kommer säkert också att få väga och mäta, får se om han följer sina kurvor.

Själv mår jag så där, har sedan två-tre nätter problem med sömnen, vilket är helt galet då Victor sover hela natten. Vet inte riktigt vad det beror på, många tankar i huvudet. Jag har väl börjat få alldeles för många existensiella tankar pga allt som händer i världen...känns bara som att hjärnan inte vill sluta tänka. Nåväl, i kväll borde jag om inte annat somna av ren utmattning.

Victor är nog på väg att börja gå när som helst. Han går själv längs möblerna, ställer sig upp och sätter sig ner, kryper när hn har bråttom, och vill överhuvudtaget inte vara still

Den här veckan har vi fullt upp, lunch med mammorna i morgon, hundträning på onsdag samt besök hos en vännina på em, lunch och öppna förskolan på torsdag... och på fredag åker vi till Paris, då jag ska bli gudmor till min bästa kompis son. Ska bli roligt att träffa vännerna samt min bror och hans familj, även om det blir en kort sejour. 

När det gäller träningen så är jag verkligen imponerad av dig Johjen, vilken styrka och målmedvetenhet! Så kul att du ser resultat . Själv försöker jag hålla igång med löpning, igår sprang jag 6 km med en genomsnitt hastighet på 5.40, så det var jag nog rätt så nöjd med. Vore synd att tappa allt nu när man ändå sprang Midnattsloppet ju

En av våra mammor här i kvarteret ordnar träffar i vår lilla park och så tränar vi mammamage och annat varje becks, det är en väldigt trevlig stund och oerhört praktiskt, då jag har bara 100 meter att gå till träningsplatsen, lyxigt värre!

Önskar er alla en härlig dag!
    Kram

• Irma01
    Kelsson1 skrev 2015-09-14 10:17:49 följande:

Sira: Tack, gör det lite lättare att bära när man vet att andra också gått igenom samma.

Irma: Han sover mellan oss, vägrar ligga i egen säng. Jo han somnar fort om o vaknar han "bara" 2ggr för att äta så fungerar jag också bättre men när det kan bli 5ggr o inte får sova på dagen heller slutar jag att fungera.
    Idag har han lagt till med rejäla spyor också (2ggr), fortsätter det måste jag åka till akuten för kontroll så han inte torkar ut. Just nu sover han o har behållt det han åt i några minuter så hoppas han inte spyr mer...

Johjen: tack, hjälper att veta att det blir bättre sen o att andra överlevt det man går igenom nu. Städa går ändå inte när han vägrar ligga någon annanstans än famnen. Tyvärr har maken också begränsat med tid till städning då han har vår dotter, matlagning o allt annat att ta hand om... Tur att man inte dör av oreda smile1.gif

Men usch då stackars lillen! Förstår verkligen att du är helt slut... Har du ringt BVC angående hans kräkningar? De borde isf skicka dig direkt till en barnläkare, vore skönare än att behöva sitta i timmar på akuten

Kanske han är igen fas där han försöker öka mjölkproduktionen? Hur äter han under dagen?
    När han vaknar och äter på natten somnar han vid tutten? Kanske han får inte tillräckligt i sig och vaknar snart igen?
    Har han bra grepp? Ursäkta alla frågor, försöker bara brainstorma högt!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015