• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-08-26 14:13:01 följande:

Vad tycker ni om att de små får titta på padda när de äter? Kan det vara skadligt, ngn som vet?

Hej,

Vi försöker undvika det så länge som möjligt. Har hört att upp till tre år så kan det faktiskt skada deras syn (tar det med en nypa salt och självklart beroende på hur länge de tittar på skärmen), jag vet inte om det stämmer men jag tror att det finns många andra saker man kan till än just paddan. 

Får jag fråga varför ni vill göra så? Har ni bekymmer när hon äter? Personligen vill vi att Victor äter med oss, då jag vill från start att iaf middagen ska tas tillsammans och vara en mysig familjstund. När han äter frukost, lunch o mellis så hinner han inte med annat än just äta då. Annars pratar jag med honom, sjunger ibland osv. 

Överhuvudtaget ska de små undvika alla typ av skärmar, men det är klart att alla har tittat på mobilen, dator eller TV. Victor får se filmer av sig själv och bilder ibland på telefon, då blir han helt exalterad men det är inte varje dag och verkligen bara korta stunder. Jag tittar inte på TV på dagen, iaf inte innan maken kommer hem så då tar han honom. Jag är ganska bestämd när det gäller allt sånt, jag vill absolut inte skapa ett beroende för tidigt, det lär komma tillräckligt snabbt ändå...

Hur mår ni annars?

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-26 22:11:00 följande:
    Vill verkligen inte att Alice ska få kolla på TV/video. Redan tidigt upptäckte vi att hon bara åt om hon var distraherad av ngt annat. Även om vi alltid äter tillsammans. Det jag upptäckte var att varje gång jag åt ute så slank maten lättare ner då hon hade folk runtomkring att titta på, ännu bättre när barn var i närheten. När pappa matade vid ett tillfälle hemma och hon inte ville äta så gjorde jag tittut en massa gånger och då åt hon, men slutade äta om jag slutade. På semestern fick svärisarna showa och de sjöng och gjorde imse vimse vid varje måltid för att hon skulle äta. När jag kom hem och var själv så insåg jag att jag inte kunde mata och showa samtidigt så tog till paddan och är nu fast i paddträsket och vet inte hur jag ska ta mig ur. Jag är ju så galet angelägen om att hon ska äta så att hon sover bättre på nätterna.

Inget vidare här tyvärr, bakslag igen. Ngn märklig nästäppa som infunnit sig igen. Som om att det fastnat ngt i näsan som inte vill ut. Hon gnuggar näsan och är irriterad sedan ett par dagar och givetvis stör det nattsömnen. Ska ringa VC imorgon.

Kram
    Då förstår jag... Jag skulle dock långsamt försöka ta bort underhållningen...musik är ett väldigt bra tips, samt att du själv kan sjunga lite, det tycker Victor är jättekul när jag gör, typ trumma lite på bordet osv... Vi tar ibland mini pauser när han känns för upptagen av annat för att äta. Ofta ger vi honom huvudrätt, sedan blir det paus då vi äter och sedan får han sin efterrätt. Så han ser att vi äter.
    Förstår helt o hållet att du vill främst att sömnen fungerar, därför menar jag att du kan bara försöka byta ut paddan till annat i långsamt takt!

Hoppas nästäppan försvinner snabbt.

Kram!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-26 21:15:54 följande:
    Douglas och hans pappa har vid några tillfällen tittat på bananer i pyjamas t ex när han varit lite gnällig och visat tecken på trötthet och hunger och jag kanske duschat, varit och handlat eller nåt annat ärende.
    Hoppas inte det är skadligt.
    Jag tror som sagt att man ska ta allt med en nypa salt. Några ggr är inte skadligt, men man ska nog undvika att det blir tv varje dag...

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-27 13:16:57 följande:

Idag har vi varit på BVC 69,5 cm lång och 7160 g tung.
    500 g upp och 5 cm längre på 6 veckor. Hon sa också att helamning rekommenderas i 6 mån och att jag kan ge smaksensationer dvs att han får känna olika smaker på tungan. Ingen stress med maten med andra ord smile1.gif han fick sina vaccinationer också så vi får se hur kvällen blir. Sist fick han feber och skrek nån timme, förväntar mig samma idag.

Stora killen!! Hoppas att han slipper febern efter vaccinationen.
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-27 19:01:21 följande:
    Tycker att det var typ igår jag födde honom och han vägde 3700 g vi tar det lugnt med maten, han sitter ibland med oss i sin matstol när vi äter och är inte ett dugg intresserad av våra tallrikar. Han ska dock få smaka lite på tungan några ggr i veckan.

Tror vi slipper febern han hade 37.2 när jag kollade för en stund sedan för jag tyckte han kändes varm och nu ammar jag för natten. Han gallskrek nån timme förra gången men inget sådant den här gången heller.
    Kram
    Skönt att ni slapp febern

Ja, visst går tiden alldeles för fort...Victor fyller snart 1 år, kan knappt förstår det!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-08-28 17:06:37 följande:
    Vi mår bra tack, hur mår ni?

Sitter på sambons företag och väntar på att han ska stänga butiken, sen ska vi åka och köpa en bilbarnstol till Adam. Hög tid för det! Sista dagen sambon har öppet sin butik så lite vemodigt men ändå rätt på något sätt..

Imorgon ska jag till frissan och kolla in om det finns några sommarkläder på rean till Adam. Han har inte så mycket sådant och om en månad åker vi till Spanien. Annars tycker jag det händer mycket här nu! Adam kryper inte men hasar sig runt i väldigt fart!! Han drar sig upp mot möbler och står där och vinglar. Han kan sätta sig upp själv från liggande och väldigt intresserad av andra människor. smile1.gif

Kram
    Tack, vi mår bara fint! Satt o tittade på bilbarnstol idag, vi tänkte köpa en helt ny Maxi Cosi Pearl med familyfixbas samt en begagnad Brita Maxway, då vi kommer att behöva en stol i varje bil.
    Vi byter bil rätt ofta så det blir skönt med en fixbaserad stol.
    Dessutom har den fått bra recension och tar inte en massa plats.

Här är det också full fart, nu ställer sig Victor upp helt själv, håller sig vid lekhagens kant eller möbler. Han kan stå själv en till två sekund helt själv också. Kryper och vill få med hjälp mycket!
    Man är rätt slut på kvällen

Förstår att det måste kännas vemodigt, speciellt för din sambo.
    Hoppas du hittar fina kläder på rean, kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-08-28 19:59:04 följande:

Hej Irma och johjen!

Låter som det är fullt ös på era små med smile1.gif Busfrön!!

Förstår att det är vemodigt Johjen men också skönt. Så härligt med Spanien! Vi har fortfarande babyskydd. Lovisa sover så bra i det och gillar de fortfarande så finns ingen anledning att byta ännu. Hon är ju bara 71 cm lång än så länge också.

Irma - Vi har Maxi Cosi Mobi till stora tjejen och är jättenöjda med den. Den går att fälla i ryggen viket är toppen och är rätt nätt. Ska kika på Pearl också. Kanske den är snäppet ännu bättre? Är den ny? De ska ju helst sitta bakåtvända tills de är 4 så vi behöver dubbla barnstolar ett tag framöver. Har klarat oss med bilstol bara i ena bilen än så länge. Bor väldigt nära förskolan så går ju bra att gå med vagn med. Får se hur det blir sen då Lovisa börjar. Har ni fått förskoleplats ännu förresten?

Lovisas senaste trick är att öppna kylskåpsdörren och klättra in. Suck! smile5.gif Sen klättrar hon upp i soffan och ställer sig sen i soffan utan att hålla i sig. Skrattar och tycker det är jättekul. Fullkomligt livsfarlig med andra ord smile2.gif ...men hon är nästan alltid glad och charmig så hon kommer undan med sina bus smile5.gif Behöver dock bevakas 24/7... Har nu under sista utvecklingsfasen fått ett jäkla humör då hon inte får som hon vill men det går över snabbt som tur är. Men vi brukar inte vara så mycket hemma om dagarna. Roligare att vara iväg och träffa folk. Min ena syster är här några dar nu också. Jätteskönt med lite extra hjälp!

Ha en skön kväll och trevlig helg!

Kramar

Det där med ett visst humör känner jag igen . Men samma här, det går snabbt över och Victor är mest pigg o glad så han kommer också undan med det mesta!

Ja, Maxi Cosi Pearl är ny och det finns en speciell Easyfix bas till den. Bakåtvänd och går att fälla under färd i 5 olika lägen har jag för mig. Tar tydligen inte så stor plats heller, och går att använda tills de är 4 år. Den finns hos Bigbaby i Häggvik, 5 198 för stolen och basen (stolen fungerar bara med basen) eller också på Familytorget i Orminge (måste dock beställas) för 4 998 totalt.
    Eftersom vi byter ena bilen ofta så känns det bättre med en stol som bara klickas in på en bas... Den andra köper vi nog på Blocket, den kommer bara att användas de 500 m från dagis. Dock är dagis på väg till jobbet, så vi kommer inte att hinna promenera. Ska också lämna båda vovvarna på deras dagis direkt efter så det blir för krångligt tyvärr! Just nu fungerar babyskyddet fortfarande men det blir nog knappt om en eller två månader...

Ja, vi har fått plats på den förskolan vi ville ha, inskolningen tar maken i början på mars. Han ska vara hemma två månader.

Måste också köpa en paraplyvagn, tittar på McLaren Globetrotter, lätt och enkel verkar det som. Blir mycket enklare att ta med sig till Paris och till Florida. Han är så pass stor nu så vi behöver inte ta Bugaboon med på resa känner vi.

Kul med syskonbesök, hoppas ni får en härlig helg!

Kram
  • Irma01
    linnea83 skrev 2015-08-28 21:29:39 följande:
    Vi bytte stol ganska prick på 6-månaders dagen..Blev Maxi Cosi,men vad modellen heter det kom jag inte ihåg..Körde ju även Maxi Cosi på babyskyddet så det blev det naturliga valet.Supernöjda förutom att passagerarsätet måste vara längst fram så man har inte mycket plats ;).Visst är det superkul nu när det händer så mycket :)?C är det också full fart på nu haha :).
    Kram
    Tack, gillar också Maxi Cosi och just att det bara är att klicka stolen i basen...

Ja, verkligen roligt med alla nya grejer de hittar på varje dag! Hur sover C?
    Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-28 21:37:28 följande:
    Blev kallad när jag var gravid men gick inte då, ska ringa på måndag för ny tid. Kan det vara mjölkstockning, tror nog det då knölen är ännu större nu? Kan ju inte vara cancer som växer så fort..

Kram
    Har inte heller fått knölar, och fick aldrig mjölkstockning heller, så vet inte hur det känns.

Skulle absolut göra en mammografi mest för att känna mig lugn.
    Det behöver inte vara något farligt, förmodligen något inflammerat i mjölkkanalen men "better safe than sorry " som man säger.
    Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015