• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

emeliearcen skrev 2015-08-04 11:44:46 följande:

Hej på er alla.
    Vår Kasper, 6 veckor gammal, kommer inte till ro på rygg eller sida, endast på mage. Han flaxar en massa och har ryckningar som gör att han blir rädd och inte lyckas somna. Är det fler som haft det såhär, och vad gjorde ni åt saken? Tacksam för era tips ??

Hej,

Ser att du redan har fått bra tips! Kan verkligen rekommendera babynestet, vi har använt det väldigt mycket, bästa köpet!
    Lycka till!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-03 22:27:11 följande:
    Tack Irma, det är verkligen tufft men det kan bara bli bättre har jag hört :)

Har pratat med min bvc och hon råder också till att sluta amma helt om det inte funkar att delamma och jag har verkligen inget problem med att sluta, är sååå reeedo att sluta. Tyvärr så äter hon dåligt fortfarande (men rätt så bra idag) och har fortfarande minst en elak tand på väg, känns inte bra att sluta just nu men så fort tanden är framme så blir det stopp på natten. Har bara en fundering kring det.. Alice brukar "sova" 19-7:00. Men om jag inte ammar henne när hon vaknar på morgonkvisten mellan 4:00-6:00 så skulle hon vakna och vilja gå upp vilket känns lite jobbigt då jag vet att jag med hjälp av tutte kan få henne att sova till 7:00, ett litet dilemma. Hon sover väldigt ytligt på morgonkvisten. Samma sak på dagen. Hon sover bara djupt de första 30 min om hon inte får tutte efter 30 min så vaknar hon, kan inte somna om, blir gnällig, äter sämre. Såå svåårt att veta hur man ska göra.. Ta fighten gissar jag också löser sig allt sen.

Jo Alice är 8 mån. Dricker tyvärr bara vatten från flaska. Välling "provsmakar" hon men dricker inte direkt. Ersättning verkar hon tycka är äckligt, det vill hon bara inte ha, prövat många sorter, även nyligen).

Har ett nytt möte med bvc för följa upp om hon äter bättre (och då kommer troligtvis sömnen att lösa sig bättre också).

Tack fina för din omtanke, det värmer så!

Kram
    Hej,

Ja, det låter onekligen som att det krävs ett slut på amningen för att lösa detta. Krasst är det väl så att hon vet att hon får den, så hon behöver inte äta annat...
    Vi märker på Victor att han tycker mycket bättre om hemlagat än burkar nu för tiden. En stor favorit är torsk mosad med broccoli alt haricots verts och potatis. Köttfärs kokt i buljong och mosat med rotfrukter är också en hit.
    Jag vet ju att alla barn har olika smak men det kanske är värt att prova? Ett annat tips är att blanda fruktpure med turkisk yoghurt. Victor älskar det fullkomligt!
    Kanske ni skulle testa att ha 4 måltider i stället, då Alice kanske skulle äta bättre om det dröjde mer mellan måltiderna? Typ kl 8, kl 12, kl 16 och kl 19?
    Som sagt, jag förstår att du måste vara trött på alla olika råd, men det mesta känns värt att prova om det kan hjälpa er att få bättre sömn...
    Annars tror jag att det är väldigt viktigt att du tar dig tid att prata med någon om hur du mår. Ingen människa kan bära detta så länge utan hjälp. Alice behöver en frisk och pigg mamma, så att du tar tid för dig själv är så viktigt.
    Stor kram!!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-05 08:29:32 följande:

Douglas har sedan två veckor tillbaka börjat amma varannan timme på natten. Min gissning är att mjölken inte mättar lika bra längre eftersom han blivit större. Han blir 4 mån på måndag och är 7 kg tung.
    Jag har köpt havregröt till honom som jag tänkte testa att ge. Han tar inte flaskan så ersättning är uteslutet.
    Känner mig trött och sliten och går runt och är sur på dagarna och en sådan person vill jag inte vara

Hej Bell,

Det behöver inte betyda att mjölken inte mättar. Det kan helt enkelt vara så att Douglas har kommit in en utvecklingsfas alternativt att han ökar mjölkproduktionen, då behöver de amma oftare än "vanligt". Hur många nätter har det varit så?
    Titta på Wonder weeks appen, den är väldigt bra när det gäller att pricka i de största utvecklingsfaser.

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-05 11:00:59 följande:
    Han är i eventfasen nu och i boken växa och upptäcka världen står det att matvägran är vanligt eller att de äter mycket mindre.

Jag tycker att han har ätit så här varannan timme ca 10 nätter. Han äter inte så på dagen utan snarare mindre mot tidigare.
    Då skulle jag gissa på att det är eventfasen som spökar. De sover mycket sämre i vissa utvecklingsfaser, och så vitt jag kommer ihåg var Event fasen den jobbigaste. Så jag tror mer på det än att det skulle vara något med mjölken. Han behöver mer närhet, mycket som händer i hjärnan just nu. Fasen håller på i sisådär tre veckor, så 10 dagar är inget konstigt. även om det känns som en evighet...

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-05 13:24:48 följande:
    Gulle du, jag blir aldrig trött på råd utan är så tacksam för all hjälp jag kan få. Ibland får man så små och enkla tips som är jättebra för det är inte alltid man tänkt på det själv.

Tänderna är framme äntligen och Alice äter nu som vanligt igen. Brukar mosa banan och rysk yogurt, det äter hon. Men det är svårt att se vad hon gillar för mat tyvärr. Vi prövade med egen också när hon matvägrade men hon smakade inte ens. Inatt har jag tuttvägrat och stackars liten var vaken över en timme o vart alldeles ledsen och förtvivlad men efter det sov hon fyra timmar :)

Jag ser fram emot en lösning snart, vi har nog en au pair på väg också

Kram
    Men vad skönt att hon äter bättre lilltjejen. Tror verkligen på att när du slutar amma så ska du sluta helt. Det kan ju ha varit att flera tänder kom på en gång och att då gör det ju verkligen ont på de små tyvärr.

Jag tror absolut att du ska prova igen den maten hon vägrade när hon inte ville äta då det var säkert inte relaterad till själva maten, men till att hon hade ont. Tips är att lägga i lite smör, olja och örter i maten för att ge mer smak. Burkmat smakar ju egentligen ingenting...

Skönt med hjälp på vägen vännen.
    Styrkekramar!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-08-05 23:20:20 följande:
    Har man ett barn på 4,5 månad så vet man nog inte allt om barn. Speciellt inte om andras barn och om lite äldre bebisar. Och hon verkar ju def inte veta mycket om övertrötta och överstimulerade barn. Det är min enda kommentar smile5.gif

Lovisa sover ca 20-07. Plus ca 2-2,5 tim på dan. Alla experter menar att rutiner är bra för barn och att då de får dygnsrytm är det bra att följa den biologiska klockan och lägga sig runt 19/20 på kvällen. Jag håller med dem snarare än din väninna. Då min äldsta tjej var 4,5 månad sov hon också jättelätt när som helst men inte en månad senare smile5.gif

Gör det du vill och tror är bäst för Alice! Lyssna inte för mycket på andra.

Kram
    Kunde inte ha sagt det bättre! Håller helt med dig vsg.

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-06 11:09:47 följande:
    Oerhört stort tack för kryddtips smile1.gif
    Maten slank ner fort som attan idag, vet ej om det var en slump eller den delikata kryddningen smile1.gif

Kram
    Härligt att läsa , oavsett anledning!
    Skönt om kryddningen hjälper då det är så enkelt

Jag var lite nyfiken och provsmakade några burkar och tyckte att det mesta smakade ganska likadant, därför började jag använda örter...
    Igår fick Victor hemlagat, kokade torsk i buljong och mosade det tillsammans med broccoli, potatis och morötter. Han åt så mycket av det att han inte ville ha efterrätten

Fick Alice flera tänder på en gång kan det verkligen förklara matvägran.

Kram vännen!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-06 15:57:08 följande:
    Den här fasen är inte som de tidigare vi gått igenom. Han är mer krävande nu liksom dygnet runt och sover som du säger mycket sämre. Känner att jag är lite sliten och hoppas på bättre sömn när eventfasen är över smile1.gif
    Om det kan vara en tröst så var det den värsta fasen. Väldigt jobbigt men det går över även on det inte känns så när man är mitt i den .

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-08-06 16:13:10 följande:
    Håller helt med!! Vi kör också smör, örter och lite flingsalt om Lovisa ska äta burk. Då kan det funka till nöds smile5.gif Hon är väldigt matglad men burkar och pulvergröt är inte poppis direkt. Hon äter mest vanlig mat numera. Jag lagar lättsaltat och utan starka kryddor sen äter hon det som är mjukt som små bitar eller så mosar vi direkt på tallriken med lite smör. Gott ska det va för den lilla prinsessan smile1.gif Hon okar inte heller alltid efterrätt men vattenmelon slinker iofs alltid ner. Det är det bästa hon vet smile1.gif

Ha det bra med din matglade lille prins!

Kram
    Tack vännen detsamma till er!
    Verkar som vi har fått små gourmets du och jag . Kul att se att de från en så tidig ålder har smak, ser verkligen fram emot när man kan involvera honom lite i själva matlagningen...det lär komma snabbare än man föreställer sig, tycker att tiden går alldeles för fort!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-08-07 19:26:16 följande:
    Skönt att åka till sommarstället snart! Hoppas ni får det härligt där och att du får lite tid för vila och återhämtning. Har faktiskt hunnit läsa några böcker i sommar och även kollat på en serie på Netflix ihop med maken på kvällarna vilket varit mysigt smile1.gif

Här har dagen varit gnällig från båda tjejerna. Lovisa sov bara 2x45 min och har varit trött och gnällig i em och storasyster också trött såklart. Middagen var kaotisk med en ljudnivå så jag och maken hade lust att fly fältet smile5.gif men nu sover de båda redan så vi pustar ut!! Själv fick jag tre lediga timmar i em och en sväng på dan plus ansiktsbehandling så jag klagar inte. Varit en bra dag iaf smile1.gif Sånna här dagar har vi lärt oss att dela på "elände". Maken fick ett par lediga tim i förmiddags med. Ska man umgås hela dagen allihopa med jättetrötta barn så blir det bara jobbigt och man får ingen återhämtning alls och därmed sämre tålamod. Man lär sig av sina misstag smile5.gif

Ha en skön kväll och hoppas på en lugn natt!! Nu ska jag gå och pussa på min man smile1.gif

Kram
    Hoppas tjejerna sover längre i natt så ni får en "normal" dag. Skönt att ni vet hur dela upp det på bästa sätt!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015