• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-28 06:32:08 följande:

Här har natten varit mycket bättre smile1.gif Ammade 19, 24, 04 och nu 06.15 och hon har sovit bra emellan. Inga gaser eller tandproblem. Hon som ammat så ofta på nätterna sista veckan.

Gjorde susen att pumpa ut innan jag ammade på kvällen då jag fått så mkt mjölk. Haft lagom med mjölk i natt och tror hon fått mycket mer fet mjölk. Om ni tror att ni har för mycket mjölk ni som ammar ofta på natten (typ varannan timme). Testa!! Artikel finns på Amningshjälpens hemsida. Jag pumpade ur 0,3 ur ena och 0,4 ur andra bröstet. Tror jag fick ur all tunn förmjölk. Sen fick hon amma hur mkt hon ville på båda innan hon somnade. Har sen ammat ett bröst åt gången i natt och ska fortsätta blockamma 3-4 tim per sida idag. Hoppas problemen lägger sig då. Verkar iaf lovande. Inte kul när de gråter och krånglar vid bröstet.

Ingen mer magsuka här heller!! Peppar, peppar!!

Hoppas ni får en bra dag!!

Kram

Skönt!! Känns som att ni har fått tillräckligt elände på ett tag iaf.

Här har natten varit OK, fortfarande ingen tand i sikte.

Önskar er en härlig helg!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-28 01:31:17 följande:

Vi har ju varit förskonade från nattliga pruttar och magont tidigare men nu har det börjat även på natten så nu har vi varit uppe en dryg timme för att trösta och vagga efter hennes mage krånglar. Borde det inte bli bättre när man uteslutit MP i snart två veckor??? Och att det ska börja på natten nu.. Fick i varje fall sova 2-3 timmar innan eländet startade, alltid nåt.. Nu sover hon igen och det verkar inte som om täppan har infunnit sig ännu så hoppas på ngn timmes sömn till.. Hoppas att ni alla sover gott och får en drömnatt! Kram

Usch...

Skickar styrkekramar!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 19:03:01 följande:
    Hade ni en bra dag? Lugn och mysig dag här. Har varit hemma. Inne och myst och ute på tomten och lekt. Storasyster fortfarande lite trött och ingen matlust men inte dålig längre, inget ßen i torsdags kväll. Gått 48 tim nu så imorgon kan vi träffa folk igen. Ingen mer sjuk heller. Skönt! smile1.gif

Stora kramar
    Tack, vi har haft en bra dag. Åkte en sväng till Fredells för att titta på tapet till Victors rum, och var hemma för att följa tre milen från soffan. Dessutom har vi bakat bullar och gått promenad med vovven. Victor har varit på gott humör och sover nu. Han har bjudit på många skratt idag <3.

En rätt lugn dag här med alltså! Skönt att storasystern är på bättringsvägen .

I morgon är jag bjuden på brunch, så lyxigt

Ha en härlig lördag kväll!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-28 21:05:21 följande:
    Låter ändå som ni haft en lugn och skön dag trots att storasyster inte varit helt i form. Skönt att det inte blev värre! Kram
    Irma01 skrev 2015-02-28 19:51:16 följande:

Tack, vi har haft en bra dag. Åkte en sväng till Fredells för att titta på tapet till Victors rum, och var hemma för att följa tre milen från soffan. Dessutom har vi bakat bullar och gått promenad med vovven. Victor har varit på gott humör och sover nu. Han har bjudit på många skratt idag <3.

En rätt lugn dag här med alltså! Skönt att storasystern är på bättringsvägen .

I morgon är jag bjuden på brunch, så lyxigt

Ha en härlig lördag kväll!

Kram

För att ha haft en lugn dag så verkar det ändå som ni hunnit med en hel del! Mysigt med brunch, blir det utan Victor då? Hoppas ni får trevligt. Kram

Vi har haft en bra dag med besök från Stockholm. Adam har varit lite gnällig idag med men gillar ju när det händer saker och att man håller på med honom så det gick ändå rätt bra. Min väninna som var här är van hon har själv tre barn, två i livet och ett i himlen, så hon är rätt härdad mot bebisgnäll. smile1.gif

Ikväll testar vi om Adams pappa kan natta honom. Jag ammade precis utanför sovrummet i en fåtölj och gick in och la honom i hans säng medan sambon låg i min säng strax bredvid och sjunger sakta för honom. Hör tyvärr gnäll från sovrummet nu så vi får väl se hur det går.. några tips hur man ska få den icke ammade partnern att kunna lägga bebisen?

Kram på er!
    Ja, brunchen är hos en granne men Victor ska iväg med sin pappa till stan och träffa farfar. Det brukar fungera fint att vara ifrån mig 4 timmar och nu när han äter puré också så ska det nog gå bra. Viktigt för pappan att få egen tid med Victor, och skönt för mig att kunna äta brunch utan små fingrar som greppar allt

Har inga bra tips, vi vände på rutinen, amning först, sedan upp och bada (varannan dag) och pyjamas som då maken tar hand om och det gick utan stora problem. Ni får ge det några dagar, det kan ta en stund för Adam att vänja sig. Håller tummarna!

När det gäller din mamma förstår jag verkligen hur du känner. När man berättar om jobbiga saker vill man gärna ha stöd, inte den typ av svar du fick...tyvärr kan man inte göra mycket åt saken, ibland behöver man distansera sig helt enkelt!

Hoppas att nattning gick ok, kram.
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-28 21:57:38 följande:
    Bvc tyckte inte att jag behövde pröva ens eftersom att Alice har sådan fin hy, inga utslag alls. Men jag har sagt att jag har börjat ändå och de sa inte emot, de förstår att jag vill det. Guu så segt att jag missade bean, känner mig så oerhört korkad.

Det värsta är att svärisarna kommer nästa helg och de är så inskränkta så de tror absolut inte att det beror på mjölk, de själva dricker mjölk flera ggr om dagen och skulle aldrig kunna vara utan. Däremot så tror de att det är äpplejos för det tål inte farmor själv, hur kan de vara så fruktansvärta inskränkta. Det brukar vara farmor som lagar mat, så det blir ju lite jobbigt då, pust..
    Inte förvånad över Svaret från bvc. Som jag skrev tidigare hade en tjej i min mammagrupp samma problem (och barnet hade mycket eksem o utslag) och till slut fick hon bra hjälpnödiga hon kom till Astrid Lindgrens barnsjukhus! Men fick kämpa själv i 4 månader...

När det gäller dina svärisar får du be din man att vara tydlig med sina föräldrar om vikten att utesluta MP för er dessa två veckor.

Och att du är inte intresserad att höra deras egna slutsatser. Att ni känner er bebis bäst. Att du är trött och behöver hjälp inte kritik.

Hoppas du får litenhet sömn under veckan, så du orkar med dem.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 05:54:12 följande:

Sömn! Underbart! smile1.gif Ammat 19.30, 23.30 och nu - 05.30!! Vi är tillbaka i våra gamla vanor igen. Som det var innan sista förkylningen och tanden. Hoppas det dröjer länge till nästa tand och att hon slipper förkylningar på ett bra tag.

Så glad att jag pumpade ur i förrgår kväll för stt komma ifrån ammandet varannan timme på natten. Inte kul med för mycket mjölk heller. Hoppas nu innerligt att detta håller i sig ett tag!

Hur har ni haft det i natt tjejer?

Kram

Härligt vsg! Håller tummarna att det håller ett bra tag

Helt ok natt, Victor var ju iväg med pappa, de var borta nästan 5 timmar och det gick jättebra. Men märkte att han var trött tidigt igår kväll, så kl 18 var det dags att somna för att inte bli övertrött. Han sov till 23, sedan vaknade halv halv tre och halv fem.

Nu är vi igång, först 6 månaderskontrollen på BVC och sedan gymmet idag .

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-02 07:46:41 följande:

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. smile4.gif Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

Usch! Vilken jobbig natt, det där med förkylningar är verkligen irriterande, men man jan inte göra så mycket mer än att ge koksalt och vänta tills det går över...om du inte hittar Physiomer kolla på apotea.se, kanske det går att hitta den där?

Skickar stora styrkekramar!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-02 06:14:48 följande:
    Åh, så skönt för dig! Du är bra på att lösa dina problem!

Alice äter inte lika ofta längre och mina bröst känns väldigt sprängfulla hela tiden. Om jag pumpar ur, ökar man inte produktionen då? Ngt tips på hur jag kan göra?

Inatt har det varit hyfsat, ingen ond mage och ingen täppa ännu (förutom vid läggdags som släppte).

Andra passet från ca 1:00-3:00 sover hon väldigt oroligt. Kan det vara att hon är hungrig? Hon äter inte så mycket mellan första och andra passet då hon somnar så fort. Eller kan det vara blöjan? Bvc sa att man inte behöver byta den på natten, hur gör ni andra? Problemet är ju att de vaknar till liv om man tar upp dem eller ger dem ett bröst till. Tyckte inte att hon sov så oroligt tidigare, fast då vaknade hon av nästäppan. Kan det vara så att hennes sömn blivit störd då hon var så van vid att vakna av täppan..? Eller så är det som du säger vsg, att de deras sömn bara är orolig helt enkelt, men är det samma med Lovisa redan från 1:00-3:00?

Kram

Kram
    Hej Lelle,

Jag tror verkligen att du ska läsa om de olika sömnfaser. Det är helt normalt för spädbarn att röra på sig och låta under natten. Jag vaknar också av det men somnar om direkt, och där är det ju en fördel att inte ligga jättenära bebisen. Du måste ju försöka släppa lite på oron, för du behöver verkligen sova! Speciellt med tanke på Alice magbekymmer och hennes täppa. Om du dessutom vaknar och inte kan somna om för minsta av hennes ljud eller rörelser så får du ju aldrig någon djup sömn. Sedan finns det inte alltid en anledning till just en viss typ av rörelse eller ljud, och man behöver inte alltid försöka hitta en förklaring. Jag tror att det kanske skulle göra livet lite lite enklare.

När det gäller blöjbyte så byter vi inte på natten om det inte har hänt en rejäl bajsblöja vilket händer nästan aldrig.

Hoppas verkligen täppan släpper snart nu.

Stora kramar!
  • Irma01
    glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er! Hjärta

Hej Glader!

Klart du får skriva vad du villl, ibland behöver man också höra att det kommer harmoni och att det går bra

När det gällt smakportioner då är Victor 6 månader på lördag, och han äter nu med glädje av de olika puré men det tar sin stund, speciellt när en ny smak introduceras. Men han älskar det och bara man tar sin tid (måste ta upp det som kommer ut och ge igen flera ggr) så äter han kanske 3-4 skedar per gång. Vi ger vid lunch och vid middag, och kompletterar naturligtvis med amning.

Var på 6 mpånaderskontroll idag, och BVC tyckte att ju tidigare man börjar, desto bättre, då det kan vara svårare ju längre man väntar, så jag skulle fortsätta som du gör, och ha tålamod! Som vsg skriver också, så är ju Hedda född tidigare så det kanske också spelar roll.

När det gäller ljud, så brukar Victor göra prutt ljud med munnen och göra bubblor...ser rätt komiskt ut. Ingen Darth Vader alltså, men en liten pruttkudde

Blöjbyte, jag tvättar när det är bajsblöja, annars bara med lite vatten.

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-02 10:58:49 följande:
    Ska läsa på lite mer. Men Alice gnäller tills hon får komma till bröstet. Har försökt att låta henne ligga kvar men det funkar inte. Det är ju ganska kallt i rummet eftersom att vi har öppet fönster, kanske vill hon ha min kroppsvärme också..
    Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.

Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.

Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.

Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.

Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.

Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland. 
    Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.

Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015