• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej vänner!

Lelle, tycker så synd om dig men har tyvärr inte mer råd att ge än dem du redan har fått. Jag skulle också överväga akuten om det inte finns något annat.

Johjen och vsg, när det gäller maten: Victor har ätit morotspuré, bananpure och purjolökpure. Idag är det äppelkompott på menyn. Han äter 5-6 skedar, efteråt får han amma en stund om han är fortfarande hungrig.

Apropå vällingen, det tänker jag inte ge. Har aldrig sett det någon annanstans och förstår överhuvudtaget inte meningen att ge barn mjöl blandat med vatten. Det känns mer som något man ger för att fylla buken och få dem att sova längre. Det finns ingen näring i det. Tänker göra som i Frankrike, det blir mat, gröt kan jag tänka mig senare. Beroende på när jag slutar amma så kanske det blir en del ersättning också. Vi får se.

Men jag skulle aldrig äta mjöl blandat med vatten själv, så varför skulle jag ge det till mitt barn? Bara för att alla gör det? Nej tack! Det är bara en gammal grej bönderna gjorde för i tiden, som har stannat kvar. Men om man tänker på varför inser man att det är en märklig "tradition".

Alla gör så klart som de vill.

Kram!

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 10:08:05 följande:

Lovisa är så mkt bättre idag, sover bara lite mer än vanligt. Nästan helt frisk, bara trött. Nu är det maken istället som har en nära döden upplevelse smile5.gif Dvs har blivit förkyld. He, he!! Men han är på jobb iaf så inte jättedålig. Jag och storasyster är också lite förkylda fortfarande men det är nästan helt borta för oss, bara lite snuviga. Lovisa snorar inget och andas jättebra igen nu så vi fick t o m komma till Bvc och väga och mäta idag som planerat även om vi höll oss ifrån folk i väntrummet och jag hanterade Lovisa istället för Bvc-sköterskan.

Lovisa är 63 cm nu och väger 6,65 kg. Följer sin kurva då fint smile1.gif

Ha en bra dag alla!! Nu ska vi iväg och ta en fika med en kompis!

Kram

Stora tjejen! Vad skönt att hon är bättre men trist med din man...att det alltid ska vara något!

Kram
  • Irma01
    glader skrev 2015-02-18 15:55:47 följande:
    Jag har börjat ge lite smakprov men det känns lite hopplöst för ALLT kommer verkligen ut igen smile2.gif Någon som har något tips där? Eller börjar de svälja efter några veckor när man gett smakprov?
    Jag köpte en gröt som är från 4 månader (banangröt) men det kanske man inte ska ge då? Har även gett mosad banan men som sagt, hon bara petar ut allt med tungan smile5.gif
    Det gör Victor med men jag tar upp det med skeden och ger det igen . Tar lite tid men det fungerar!

Han älskar dock sin sked...
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-18 16:04:08 följande:

Det här med med välling har jag inte alls tänkt på men det låter ju logiskt att inte ge dem en massa mjöl blandat med vatten.. Jag har väl tänkt att amma kväll/natt och funkar inte det så finns det väl ersättning som man kan ge lite äldre bebisar? Eller

Visst finns det ersättning för äldre barn med.

Tror att jag tänker på det där med välling eftersom jag inte är van vid det!

Kram
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-02-18 16:08:23 följande:

Man vet ju f*n varken ut eller in. Allt beror på vem man frågar. Konstigt att man blir gråhårig...

Jag är absolut ingen expert men att det finns mer glutenintoleranta barn i Sverige relativt sett kan det ha med välling att göra? Det är ju bara i Sverige som man ger det som en självklarhet...

Annars tror jag på att faktiskt lyssna på sig själv och göra det man tycker känns sunt o logiskt. Annars blir man bara helt förvirrad!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 16:27:10 följande:
    Håller helt med ang vällingen men vågade inte skriva det rätt ut. He, he!! smile5.gif Bra du gjorde det! smile2.gif man rek ju amma el ersättning som huvudsaklig föda till de blir ett år. Mkt bättre ge ersättning isf istället för välling. Men som sagt. Funkade jättebra utan välling för storasyster. Hon åt gröt ibland men absolut inte som huvudsaklig föda som det blir för en del barn som både äter välling och gröt (välling är ju som flytande gröt). Hon gillade bröstmjölk och vanlig mat när hon började äta det. Ger man välling ska man nog iaf tänka på mängden så barnet lär sig äta riktig mat. Vet ettåringar som lever på välling bara och det tror iaf inte jag är speciellt nyttigt.

Här blev det avokado igen idag. Väldigt poppis smile1.gif

Kram
    Haha! Ja, du vet, jag får höra det mesta när jag uttrycker mina åsikter . Klart man ska ha rätt att tycka olika

Ibland gör man saker bara för att det alltid ha varit så utan att reflektera på varför.

Jag vill verkligen göra allt för att Victor ska tycka att det är kul med mat och resten blir amning alt ersättning om han får tänder tidigt (mamma är lite känslig av sig!).

Kul med avokado, ska testa det snart. Här blir det äppelkompott idag

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-19 05:55:56 följande:

Hej! Hur har ni sovit? Lovisa har ammat 19, 21.30, 03.30 och nu 5.40. Inte liks täppt heller så jättebra natt igen om man jämför. Hon somnade redan 19.30 smile1.gif Hoppas hon somnar om efter denna amning med. Hon ammade bara en kvart sist. Jag har iaf sovit bättre nu två nätter i rad vilket är så skönt!

Så skönt att veta att det inte var rs heller. Drömde hemsk dröm i natt däremot. Att jag åkte t-bana och glömde Lovisa kvar på tåget. Det var fruktansvärt smile4.gif Vaknade av att jag skrek som besatt i drömmen men i verkligheten lät det bara som ett litet gny. Måste vara hormoner och modersinstinkt som spökar.

Nu ska jag sova igen smile1.gif

Kram

Vilken fruktansvärd mardröm! Väldigt märkligt det där med dessa konstiga mardrömmar, har också haft en del, men nu var ett tag sedan. Maken har nästan haft flera än jag!

Jättebra natt här. Somnade kl 19, vaknade 02 och sedan 05.30. Känner mig utvilad o pigg idag

Så skönt att Lovisa mår mycket bättre, hoppas verkligen ni får vara friska allihopa nu ett bra tag! Ni har ju fått er beskärda del av eländet...

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-19 15:05:28 följande:

Irma, hur gick det att introducera sittdelen på vagnen? Gillade Victor den? Kram

Gick alldeles utmärkt! Han verkar nöjd

Kram!
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-02-19 10:33:52 följande:

Har ni läst på Aftonbladet angående ris?? Om inte så gör det bums....

Äsch, dessa "larm" kommer med jämna mellanrum...vem äter risflingor till frukost, ris till lunch/middag och tre riskakor samma dag? Krävs rätt stora mängder.

Klart bra att det märks och att producenter gör någonting men allvarligt talat, med tanke på hur mycket ris de äter i Japan, Kina osv så borde de få mycket fler cancerfall om detta verkligen stämde.

Brukar ta alla dessa larm med en nypa salt. Det visar bara igen att det bästa man kan göra är att äta en varierad kost

Kram!
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-02-19 16:40:13 följande:

Ett barn fyller kvoten snabbt... arsenik låter i mina öron jätte läbbigt. Men man väljer själv om man vill lyssna på det eller inte. Jag är inte riktigt glad för att ge mitt barn mat med arsenik i iaf. Inte när man vet om det. Där finns många som ger riskakor varje dag, enkelt snacks och då fylls kvoten snabbt Framförallt på små barn.

Klart man inte vill att de ska få i sig arsenik. Jag menar bara att det alltid ska vara överdrivet i media. Tror tyvärr inte att människor har slutat äta chips trots att det är proppat med akrylamider som är cancerframkallande... Hur många föräldrar ger chips som fredagsmys till sina barn t.e?

Själv tänkte jag inte ge riskakor innan jag hörde om det. Rice krispies ska vi inte ens prata om...men jag är kanske väldigt sträng när det gäller sådana grejer, och det är säkert en av anledningen till att jag tar det med en nypa salt.

Förstår att man blir orolig om man ger många riskakor per dag till sitt barn.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015