• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Här har vi kört hem till Stockholm idag. Lång resa men det gick bra även denna gång Jag och tjejerna är ett sånt team nu efter sista veckans resa och roadtrips!! Snart träffar vi maken med. Längtar!! Blir familjemys här ikväll! Kram

• villsågärna38

Hur mår ni idag vänner?

Bra här men lite trött. Som vanligt Fast inget lite kaffe kan bota Lovisa har energi som få som vanligt och snart ska vi hämta energiknippe nr 2 som iofs brukar vara rätt trött efter förskolan. Blir promenad och sen hem och mysa med lite mellis och film Alla är friska just nu iaf så njuter av det!!

Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-08 12:07:44 följande:

Hej hopp!

Allt bra här men lite stressigt! Adam fyller ju ett år imorgon och blir kalas i dagarna två. Stockholm blir det nästa vecka hoppas vi men lite problem med hundvakt just nu. Får se hur vi löser detta!

Hinner inte skriva mer just nu men hoppas alla fina mammor och barn mår bra och krya på er ni som är lite sjuka.

Kram!

Oh grattis i förskott lille Adam. Förstår precis Lovisa fyller ju på söndag Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-08 16:05:54 följande:

Du har rätt. Ingen ide att oroa sig över småsaker.

En grej som jag däremot tänkt på idag i bilen var att han somnade hem från Ikea i sitt babyskydd och huvudet föll framåt så han liksom hängde med huvudet framåt och neråt. Förut har han sovit med huvudet bakåt i stolen. Vad händer om vi krockar tänker att det kan bli en rejäl smäll och hans nacke tar största smällen. Jag stannade till och försökte vinkla stolen bakåt så mycket det gick men det hjälpte inte. Han väger ca 7800 g och ska ju byta stol tidigast vid 9 kg. Har beställt en ny stol, maxicosi pearl och den kommer om 3 v tidigast.

Blev lite konfunderad i bilen och tänkte att det ser ju inte bra ut att han hänger så där med huvudet.

Men va konstigt mer huvudet. Ett babyskydd lutar ju mycket mer bakåt än en bilbárnstol så tror inte det löser problemet däremot. Där sitter man ju ännu mer upprätt. Därför vi inte bytt förrän då Lovisa var 11 månader. Nu är hon iofs ganska kort och vägde drygt 10 kg då. Har öven sovit så grymt bra i vårt babyskydd så därför bytte vi inte förrän för ett par veckor sen inför Skåneresan. Kan du sätta en halsduk eller nåt på ena sidan för att stödja? Ändra bältena? Kanske sitter han fel i skyddet om ni t ex inte justerat dem efter hans längd? Bara några funderingar. Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-08 18:58:32 följande:

När jag justerade upp bältena så gick det inte att spänna fast honom längre. Han är 70 cm lång ca och ca 10 cm kvar till kanten med huvudet.

Han sitter inte bra i babyskyddet därför köpte vi maxicosi pearl, köpte den mycket för att den har tre lägen och han är ju rätt liten ännu bara 6 månader. Vi kommer så klart vänta till 9 kg, han väger 7800 g ca idag.

Vår bil är på service idag och jag hade en bil från min sambos jobb idag, en polo men det ska ju inte bli så där för att det är en annan bil ju.

Känns osäkert att köra nu.

Men då måste det vara nåt fel på babyskyddet. Lovisa var ju 74 cm och vägde över 10 kg då vi slutade använda det och hon satt fort bra men ville kunna se ut. Gick bra att spänna. Nåt som blivit fel med bältet? Fastnat? Fabrikationsfel? Kolla upp det tycker jag. Så ska det ju inte vara. Det är ju inte förrän man överskrider maxvikten (brukar vara 13 kg) eller huvudet är över kanten man måste byta.

Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-10-08 22:58:09 följande:

Hej

Kikar in i er tråd mellan varven, ni är så otroligt aktiva så jag missar nog sådär 85% av innehållet ....... haha.

gällande bilbarnstol kan man med fördel vända sig med frågor till Ntf Väst. Enligt dem är stolarna betydligt säkrare än babyskyddet och dem rekommenderade att byta så snart som barnet kan sitta upp själv. Min skrutta är nu 9 månader och det var längesen vi la babyskyddet åt sidan. Vi kollade med ntf så att just vår stor lämpade sig för ett så litet barn innan vi började.

Kram alla grymma mammor!

Visst är det så. Minst 6 mån och sitta själv utan stöd är ju gränsen men vår skrutta satt inte bra i bilbarnstol då och kunde inte sova bra heller. Jag som mest kör här i villakvarteren prioriterade komforten

Hoppas det är bra med er! Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-09 08:00:23 följande:

Nej han sitter inte bra själv utan stöd.

Kram

Oj förlåt! Missförstod dig ang att du talade om att byta till bilstol. Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-10-09 09:57:39 följande:

Med stora tjejen la vi också av med babyskyddet tidigt, 3-4 månaders ålder nånting. Vi hade en representant från NTF som kom till föräldragruppen och sa det som du skriver. Jag blev väldigt förvånad när jag läste här hur länge ni andra har kvar babyskyddet.

Oj, Gud va tidig hon var med att sitta själv!! Lovisa satt inte bra och helt stabilt utan stöd förrän hon var 7 månader (började krypa samtidigt, lite udda kanske, hon fokuserade mer på att ta sig fram än att sitta still ) - men det var ju tidigast då vi hade kunnat byta om vi velat. Har också träffat en representant från NTF i mammagrupp. Byte tidigast vid 6 månader om man sitter bra då utan stöd var den info vi fick. Och som senast då huvudet går över kanten eller man går över viktgränsen som brukar ligga runt 13 kg. Mina barn är ju inte så stora (storasyster som är 3 väger 14 kg nu ) så därför har det funkat längre för oss. Men barn är ju såklart olika. Lovisa har t ex en kompis som är betydligt större än henne redan och han är tre månader yngre så självklart kommer han att byta tidigare än vad hon gjorde. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015