• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-09-20 08:10:03 följande:

Vad mysigt det låter med din relation till din mans föräldrar men mindre mysigt med empatilös läkare. Min syster får alltid öroninflammation när hon blir förkyld och med tre småttingar blir det rätt många förkylningar. Hennes läkare sa att hon får väl isolera sig när familjen blir sjuk och det är ju så korkat uttryckt milt sagt.

Hoppas din stora tjej blir av med det onda snabbt.

Har faktiskt tänkt att prova vara ensam med barnen men kanske förvarna en kompis som isf får komma och bo här några dagar och avlasta lite grann. Ska försöka förbereda så gott det går.

Kram

Va bra med en kompis som kan vara back-up isf. Du är duktig du som tänker ta alla tre!! Jag har varit själv en vecka med båda våra i vintras då Lovisa var mindre men det var tufft. Svårt att räcka till.

Ja läkaren var helt knäpp. Överläkare och kunnig men hälsade inte ens på min dotter då vi träffades. Pratade bara med mig. Jag fick presentera henne för att han skulle säga hej. Vad är det för fel på vissa människor alltså...

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-09-20 10:03:07 följande:

Villsågärna, vissa läkare blir man inte klok på...och vissa verkar helt enkelt sakna empati!

Hoppas verkligen att storasystern blir snabbt frisk.

Låter verkligen underbart när du skriver inser fina relation du har med dina svärisar. Kände likadant, så när svärmor gick bort förra året 5 veckor innan Victor föddes var det oerhört jobbigt. Nu försöker vi ta hand om svärfar så gott det går.

Önskar dig en härlig vecka på Österlen. Vi njuter av Paris som visar sin finaste sida (sol och blå himmel). Igår var det dop och en härlig stund med våra vänner och idag ska vi träffa brorsan med familj samt min bästa vännina innan det är dags att bege sig till flygplatsen. Victor är verkligen hur lätt som helst och anpassar sig fint oavsett vart vi är.

Undrar verkligen vad vi gjorde för att förtjäna detta mirakel <3.

Kram

Tack vännen! Med alvedon är hon helt ok dagtid iaf

Oh va härligt ni verkar ha det! Njut!! Låter så mysigt! Ni är så värda er lille gullige guldklimp

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-09-20 11:05:42 följande:

Tror inte det är öroninflammation, så dålig är han inte och bättre nu på dagen. Han somnar ju efter alvedon och tutte även om han bökar en stund. Tror det är en hederlig förkylning. Men blev lite orolig över det du skrev att trummhinnorna skulle kunna spricka? Han har knappt någon feber, något förhöjd temp. Vår närakut ligger en timmes bilresa bort men givetvis åker vi dit om det skulle behövas. Får ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem. Shit nu blev jag orolig!

Man behöver inte ha hög feber för att ha öroninflammation. Gnällighet på natten är vanligaste tecknet dvs det gör ont då de ligger ner och sen att somna på alvedon är också helt normalt isf. Piggare på dagen helt normalt. Det går inte att säga om han har det utan att titta i örat. Tyvärr! Vill inte vara domedagsprofet men jag hade inte chansat. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-09-20 11:07:24 följande:

Precis så har vi resonerat sambon och jag att vi ska göra men blev nu orolig av det som Villsågärna skrev...

Kram

Så hade jag resonerat med förkylning utan feber. Min äldsta har flugit utan problem då hon varit förkyld. Men förkyld med feber kan ju vara något annat. Jag har själv haft öroninflammation som vuxen en gång. Var hemskt

När storasyster fick öroninflammation denna gång så var det igår jätterött i ena örat och även rött i det andra även om det inte var lika illa där. Hon har ju därför gått med detta i några dagar. Enda symtomet har varit lite gnällighet och att hon vaknat kl 05 på morgonen och inte kunnat somna om. Ingen feber alls. Vi har bara varit med om jättehög feber en gång och då sprack hennes ena trumhinna en natt då hon bara grät hela tiden trots alvedon.

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-20 19:21:26 följande:

Jag tänker att jag provar. Äldsta dottern är 13 år, går i sjuan och om det krisar nu så accepterar Douglas att vara i hennes knä en stund om han t ex är gnällig. Mellandottern är 9 år och går i trean. Hon går till och från skolan själv så det är ingen lämning eller hämtning. Det som kan bli problem är kvällstid med läxläsning och middag. Kvällarna är lite känsliga, nattar Douglas 18.30 och är klar 19.30 och hon går och lägger sig 20.00 men ibland vaknar Douglas om han inte ligger på min arm och jag är så att säga fast i sovrummet och kan inte natta henne. Tänker att det blir jobbigt med att inte få avlastning samt att Douglas är mitt i relationsfasen då. Döttrarna kan ju klara sig själva men svårare för dig då din största ändå är en liten flicka.

Kram

Ja med två små (2,5 år emellan) så får man vara flexibel. Idag funkar det bra att natta båda. Lovisa lägger vi vid 19 och hon somnar på en kvart. Då kollar storasyster film i soffan utanför och sen lägger hon sig 19.30. Vi läser saga i tio/15 minuter och sen somnar hon själv. Men tidigare då Lovisa var nyfödd så brukade hon amma då vi läste saga och sen nattade jag ibland båda samtidigt. Ofta i dubbelsängen när Lovisa var liten. Det är ju väldigt stor skillnad på att vara 3,5 år och 2,5 år. Om jag nattade i dubbelsängen så brukade vi somna allihop. Var väldigt mysigt på sittsätt. Nattammande ju då och behövde ändå lägga mig tidigt för att orka.

Storasyster fick frångå sin rutin på kvällen då jag var ensam. Vi gjorde det till ett äventyr och nåt mysigt så det gick oftast bra. Förutom de tre veckorna Lovisa hade kolik. Då var det katastrof. Blossade ju upp då maken var i London. Fy säger jag bara Ett tag så liggammade jag även Lovisa i dubbelsängen med mörkt rum och så låg storasyster i sängen bredvid och kollade på paddan med neraläckt ljus och hörlurar. Hon ville inte vara ensam utan fick vara med och natta. Det var på den tiden nattningsrna tog rätt lång tid för Lovisa. Men det funkade det med. Vi gjorde det till nåt spännande!

Du har ju så stora tjejer så det måste bli väldigt annorlunda men kanske ni också kan göra nåt mysigt av detta att ni är ensamma? Att de nattar varandra? Sover över i varandras rum? Brainstormar lite. Det viktiga tror jag iaf är att göra nåt mysigt av att man är ensamma och att det är annorlunda den veckan Så det inte blir nåt som är jobbigt i onödan även om det är olikt den snöiga rutinen. Kommer säkert att gå jättebra!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-20 20:48:37 följande:

Åhhhh neeeej, vilken sabla otur inför er resa och allt. Bvc sa att man lägger de ner på tex skötbordet på ryggen och de skriker då, brukar vara ett tecken på öroninflammation. Vsg - vet du om man kan testa på det viset?

Alice har varit jättegnällig idag och inte ätit alls. Gnuggat mycket i ögonen. Såg att hon var röd när man tittar in i örat, kan det vara öroninflammation?

Johjen, hoppas att Adam blir frisk snabbt! Önskar er underbar resa!

Kram

Ja det klassiska är att de skriker eller gäller då de ligger ner. På skötbordet eller på natten. Sent de även förkylda såklart och har ofta feber. Men vet nu att det även beror på hur stort barnet är hur de reagerar och även hur långt öroninflammationen har gått.

Det kan även vara förkylning och allmän gnällighet och inte direkt nån feber, kanske bara lite förhöjt (ska ju vara 38 för att vara feber). Sen kan de ju skrika av andra anledningar på skötbordet så der är ingen garanti. Man kan inte se trumhinnan med blotta ögat. Måste kollas av läkare. Gå till vårdcebtralen imorgon om du misstänker öroninflammation och ge alvedon i natt.

Kram
  • villsågärna38

Lelle - det har inte med mössa att göra det är en förkylning som sätter sig i örat. Näst vanligast efter förkylningar när det gäller barnsjukdomar. Tyvärr!! Kolla 1177. Står jättebra där. Alvedon och nässpray är bra om de har ont, blir värre om det är täppt och de ligger ner, de får var i örat, men barn under ett år ska alltid får antibiotika. Samma om trumhinnan spricker eller om man får på båda öronen. Är hon inte förkyld så är det nog inte öronen. Kram

• villsågärna38

Hur mår ni alla idag? Storasyster piggare här men blev åksjuk och kräktes då vi skulle åka och fika Vi hoppas iaf att det var åksjuka pga amimoxen. Annars är det magsjuka på g. Nu ber jag verkligen till Gud här av desperation!! Orkar inte med magsjuka också Men hon fick medicinen precis innan vi åkte och verkar inte må illa alls nu när vi är hemma så tror inte det är det. Håll tummarna!! Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-21 12:25:29 följande:

Funderar på att skaffa abonnemang till barnen där men känner ingen som vart där.

Det ska vara bra där men är ju dyrt. Alva Barnklinik och vårdcentral ska också vara bra även om de inte har någon akut där. De har avtal med landstinget. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015