Bell13 skrev 2015-09-20 19:21:26 följande:
Jag tänker att jag provar. Äldsta dottern är 13 år, går i sjuan och om det krisar nu så accepterar Douglas att vara i hennes knä en stund om han t ex är gnällig. Mellandottern är 9 år och går i trean. Hon går till och från skolan själv så det är ingen lämning eller hämtning. Det som kan bli problem är kvällstid med läxläsning och middag. Kvällarna är lite känsliga, nattar Douglas 18.30 och är klar 19.30 och hon går och lägger sig 20.00 men ibland vaknar Douglas om han inte ligger på min arm och jag är så att säga fast i sovrummet och kan inte natta henne. Tänker att det blir jobbigt med att inte få avlastning samt att Douglas är mitt i relationsfasen då. Döttrarna kan ju klara sig själva men svårare för dig då din största ändå är en liten flicka.
Kram
Ja med två små (2,5 år emellan) så får man vara flexibel. Idag funkar det bra att natta båda. Lovisa lägger vi vid 19 och hon somnar på en kvart. Då kollar storasyster film i soffan utanför och sen lägger hon sig 19.30. Vi läser saga i tio/15 minuter och sen somnar hon själv. Men tidigare då Lovisa var nyfödd så brukade hon amma då vi läste saga och sen nattade jag ibland båda samtidigt. Ofta i dubbelsängen när Lovisa var liten. Det är ju väldigt stor skillnad på att vara 3,5 år och 2,5 år. Om jag nattade i dubbelsängen så brukade vi somna allihop. Var väldigt mysigt på sittsätt. Nattammande ju då och behövde ändå lägga mig tidigt för att orka.
Storasyster fick frångå sin rutin på kvällen då jag var ensam. Vi gjorde det till ett äventyr och nåt mysigt så det gick oftast bra. Förutom de tre veckorna Lovisa hade kolik. Då var det katastrof. Blossade ju upp då maken var i London. Fy säger jag bara
Ett tag så liggammade jag även Lovisa i dubbelsängen med mörkt rum och så låg storasyster i sängen bredvid och kollade på paddan med neraläckt ljus och hörlurar. Hon ville inte vara ensam utan fick vara med och natta. Det var på den tiden nattningsrna tog rätt lång tid för Lovisa. Men det funkade det med. Vi gjorde det till nåt spännande!
Du har ju så stora tjejer så det måste bli väldigt annorlunda men kanske ni också kan göra nåt mysigt av detta att ni är ensamma? Att de nattar varandra? Sover över i varandras rum? Brainstormar lite. Det viktiga tror jag iaf är att göra nåt mysigt av att man är ensamma och att det är annorlunda den veckan
Så det inte blir nåt som är jobbigt i onödan även om det är olikt den snöiga rutinen. Kommer säkert att gå jättebra!
Kram