• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-10-05 08:12:15 följande:

Hej tjejer!

Hur har ni det allihopa? Haft en bra helg? Vår helg har varit jättebra. I lördags var vi hos vänner som har större barn i åldrarna 3-9 och de tog hand om Adam hela tiden, givetvis med ett vakande öga från oss vuxna. Den äldsta tjejen i familjen är så duktig med småbarn då hon har två småsyskon och Adam så nöjd och glad att de pysslade om honom! Jag kunde tom ta ett glas vin vid matbordet och vi hade väldigt trevligt. Igår var jag ute och red långritt på 3 timmar på förmiddagen, så mysigt, och på eftermiddagen kom svärmor hit och vi gick en skogspromenad allihopa. Så härligt nu när Adam är så nyfiken och vi tittar på kottar, stenar och träd mm under turen.

Angående amning har jag bestämt mig för att forsätta ett tag till. Adam fyller ett år på fredag och det funkar så bra så tänker att det blir naturlig nertrappning när jag börjar jobba. Tänker forsätta amma kvällstid när jag jobbar sen med, så länge det funkar!

Ni som bor i Stockholm. Vad ska man göra med em ettåring? Är han för liten för alla barnaktiviteter?

Kram

Oh va härligt vi har också haft det bra i Skåne Låtee väl som eb bra plan med amningen. Amma så länge det känns bra. Man ska ju inte sluta pga nån duc ide om datum. Funkade ju jättebra för mig att amma 16 mån sist. Kal sakna det ibland fort. Bara mys på

Ja beror ju lite på hur rörlig han är och vad han gillar. Lovisa gillar ju lekplatser och lekland. Klättra och rutschkana osv. Badhus. Och Skansen eller 4H. Älskar djur just nu!! Titta på och härma kor pch hästar, får mm. Men det har ni säkert till vardags hemma Annars gillar hon en sväng på stan med. Shoppa och gå på cafe. Mammas tjej I den här åldern är ju det mesta kul ihop med mamma pch pappa och gärna även andra barn!!

Hoppas ni får det bra!

Kram
  • villsågärna38

Bell - det är sökert ingen fara. Barn är ju olika. Ni får säkert bara en ny tid igen. Mina barn har klarat det motoriska men äldsta tjejen var lite sen med talet ist. Inte konstigt sen men i senare spannet. Har valt att inte oros mig och det lossnade sen sommaren då hon fyllt två. Pratar på in och utandning nu men inte alltid rent men der utvecklas hela tiden och är inger konstigt säger experterna

Sen är det ju inte fel att magträna. Enda sättet att lära sig är ju att öva upp musklerna och vissa barn behöver ju lite hjälp

Kram

Ps. Jobbigt med svärisarna. Hoppas det går bra!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-05 14:07:33 följande:

Tack för att du tog dig tid att komma med tips vad vi kan göra i Stockholm!

Kram

Vill ni ha tips på lekland så finns det bra bla i Barkaby och Täby men om vädret är fint är det ju trist. Mysig 4H med cafe/restaurang är Stora Skuggan. Kolla nätet! Och så Skansen och hela stan

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-05 15:30:46 följande:

Min systers svärmor driver BVC i Axelsberg här i Sthlm och hon sa att de inte längre hetsar om magläge och att de flesta barn utvecklas helt normalt ändå.

Douglas ligger på mage ibland men gillar det inte speciellt mycket.

Jag har bestämt mig att inte ha problem men jag har tänkt på läkarbesöket rätt mycket sedan jag läste om vad de kollar och förstår ju att jag säkert kommer att få bakläxa.

Kram

Det finns ju mellanting. Du behöver ju ikte hetsa lyssna på musik och ge honom massage samtidigt kanske? Ligga på fårskinn eller naken på mjukt draglakan? När han blur lite starkare kommer han ju inte protestera längre. Börja med korta stunder inga timmar Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-10-05 18:04:15 följande:

Hej på er!

Bell, håller helt med vsg o Johjen, det är ju bara en kontroll, ingen test och barn utvecklas i olika takter. Så ta allt med en nypa salt!

Johjen, bra tips du har fått, Skansen är absolut ett måste, speciellt om vädret håller sig så fint

Har ingen bättre tips på Hotell än de du har fått.

Annars är bara att promenera i stan härligt! Wiener caféet på Biblioteksgatan är ett trevligt ställe.

I Mood galleria finns det café Egoiste, perfekt när man har barnvagn.

Kram på er,

Bra förslag Hoppas du haft det bra med dina föräldrar! Kram
  • villsågärna38

Va bra Bell Ja visst är den länken bra. Där ser man att det är stora variationer också. Viktigt att komma ihåg. Jobbigt med förkylning. Hoppas han snart blir bättre!! Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015