• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Idag fyller vår älskade Lovisa ett år!! Gud va tiden går fort. Känns helt galet!! Var ett år sen jag vaknade av en värk kl 04 och 05.45 var hon född. Raketbebisen Hoppas ni också har en bra helg. Här har vi det toppen idag Firat med familjen idag och nästa helg blir det stort kalas! Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-11 21:15:49 följande:

Hipp hurra för Lovisa idag!! Stort grattis till henne och hela familjen! Kram

Tack
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-10-11 20:55:46 följande:

Oj hjälp vilken snabb förlossning! :-O Hann ni ens in? Grattis till Lovisa på ettårsdagen!

Tack Jo det gick snabbt men vi hann in. Kände med en gång att det var på riktigt så vi var där kvart i fem. Värkar varje minut då och öppen 10 cm. Hade lite svårt att gå ifrån bilen Men allt gick superbra! Behövde inte sy ett stygn Gick över fem dar men när hon väl bestämde sig gick det snabbt. Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-12 06:18:40 följande:

Grattis till Lovisa och grattis till dig som varit tvåbarnsmamma i ett helt år.

Kram

Tack
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-12 11:27:25 följande:

Hej hopp!

Hoppas det är bra med er alla och att höstförkylningarna börjar lägga sig!

Här har vi haft kalas fredag och lördag och så roligt att se att Adam är så intresserad av människor och går från famn till famn och inte så noga med sina föräldrar när vi har folk hemma. Vi hade även barnvakt för första gången i två timmar förra veckan och det gick bra. Dock har Adam sedan en period tillbaka börjat vakna på natten igen.. Först började han vakna tidigt, typ kl 5 i samband med förkylning och Spanien. Nu vaknar han kl 3-4 och i natt kl 2 och är otröstlig. Vill inte ge honom bröstet mitt i natten klockan för åtminstone vara 5 tänker jag. Han äter bra på dagen och inte sjuk. Fattar att det varit mycket i veckan med födelsedag mm och mycket som händer nu, står långa stunder utan stöd och går fort längs möbler, men jobbigt att inte få sova.. Hur fixar man detta när man börjar jobba igen? Adam har inga problem att somna, gör så kl 20 varje kväll. Jag har börjat lägga mig kl 21 så jag får några sammanhängande timmar. Han är ledsen när han vaknar, lägger jag honom i sängen bredvid mig blir han arg om han inte får tutte utan det som funkar bäst är att bära honom en stund, sjunga och hoppas att han ska somna om.. Oftast gör han inte det men då kan jag lägga honom i sängen bredvid mig och han ligger där och snurrar i 30 minuter och somnar sen.. Så vi är vakna typ 1-3 h på natten och ibland vaknar han mer än en gång. Suck.. Men han har ju sovit bra förut och bara hoppas detta är en fas som är övergående..

Kram

Låter härligt!! Mysigt med kalas Här laddar vi för nästa helg ist och Lovisa kör runt på sin nya Bobbycar här i köket. Lycklig över sin fina present från igår

Säkert närhetsbehov. De har ju en fas nu. Märker vi på Lovisa också. Kan även vara mardrömmar och att det händer mycket. Eller tänder. Lovisa har jobbig kindtand som kommer helt snett på g

Jag tycker kanske du gör det lite svårare än det behöver vara varför inte testa amma? Men sätta en tidsgräns. Kanske räcker med fem minuter så somnar han om igen och det låter ju isf mycket lättare än vad ni gör nu. Principer är ju bra i många sammanhang men min erfarenhet är att man kommer längre med flexibilitet när det gäller barn och deras behov. Har de det jobbigt i en period och behöver en mera så får man ge mera helt enkelt. Visar det sig att han vill amma hela natten så går det ju inte men har du tur räcker det med kort stund och att sen få sova nära. Lovisa vaknar med just nu. Nån gång mellan 00-03 (somnar 19.30). Vi går upp och värmer en flaska. Ger henne den och sen somnar hon på två minuter men vill då sova bredvid mig. Av erfarenhet vet jag att detta kan vända lika snabbt som det kommer. Hon sov hela natten för några dagar sen pch innan dess då hon var förkyld var det samma sak. Det går i vågor men det där med stabil nattsömn får du nog glömma några år framöver Det är få förunnat att ha små barm som sover hela natten nästan jämt! Hoppas det ger sig snart!!

Kramar
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-12 13:10:53 följande:

6månaderskontroll avklarad. Det blev lite ris och ros.

En pigg och glad liten kille som byter hand med leksaken och som är så stadig som förväntas i hans ålder.

Mindre bra var väl att han bara gått upp 300 g på 6 veckor och det är ett tydligt tecken på att han behöver mer mat. Han ska fr o m nu inte äta frukt för det gör tydligen så han ratar det som de anser att han ska äta. De säger att gröt och välling är det bästa. Blev chockad och bad om andra förslag med järn men de sa gröt och välling igen. De sa att anledningen till att han inte vill äta gröt är att jag ammar på natten. Jag ska på en gång sluta amma på natten enligt dem så ska jag se att han börjar äta gröt.

Vet inte riktigt vad jag tycker om vad de sa, känns lite så där faktiskt. Gröt kan jag köpa är ett bra frukostmål men välling vill jag faktiskt inte ge, tycker inte att det är nåt jag vill ge honom öht.

Kändes som de tyckte jag är dålig för jag inte vill ge välling. Så typiskt svenskt att de ska ha välling för så har vi alltid gjort i det här landet. Säkert typiskt osvenskt att resonera att det måste finnas annat att ge bebisar.

Kram

Men fy!! Byt Bvc. Klart du inte måste ge det om du inte vill pch klart du kan fortsätta nattamma. Ge hemgjort barnmat istället pch ett mål gröt t ex som frukost. Du kan ju göra den själv om du vill. Skrädmjöl?? Det där med frukt kan ju vara ett bra tips däremot. Vi började med palsternacka, potatis med smör, morot osv i början istället. Och gröt på morgonen. Blanda smör eller lite fruktpure i gröten Eller mosad banan osv

Kram
  • villsågärna38

Bell - testa skrapad el mosad avocado. Det gillar många små i början. Är ju mättande och bra. Näringsrikt och lite fett vilket ju är jättebra om han inte äter stora mängder i början. Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-12 13:44:51 följande:

Ja visst är det härligt med ettårskalas! Då har ni ert att se fram emot nästa helg, så mysigt!

Har testat att ge honom bröstet och då vill ha helst amma/snutta i en timme.. När jag för några nätter sedan försökte trösta honom utan bröstet tyckte jag att det funkade lite bättre men i natt var allt kaos igen. Försöker vara flexibel och hitta lösningar för just denna natten men vill ju inte falla in i någon nattamning igen. Jag tar gärna in honom till oss och ammar om det får honom att somna om men dels så ammar han länge, snuttar runt länge och vaknar lätt när han sover hos oss. Bästa sover han i egen säng! Vet ju att detta säkert är en fas och idag har Adam varit väldigt grinig, vill inte äta lunch så eventuellt förkylning eller tänder på g.

Kram

Usch va jobbigt! Ja timmar har man ju inte lust att amma. Ett tips kan vara att dra ut tutten efter nån minut. Ge igen men dra ut efter nån minut. Man kan lära dem att amma i kortare pass nämligen. Var så jag fick Lovisa att amma i femminuterrspass det sista på natten, funkade i ett par månader så för oss. Står i Somna utan gråt hur man gör om du har den boken. Annars hoppas jag att det bara ger sig snart. Kan ju vara svårt för de små att sova bredvid mamma så länge som de ammar och inte får amma. Testa med pappa istället kanske? Och du i annat rum? Alt testa napp igen? Bara några idéer. Hoppas det ger sig snart!! Vet att det är jobbigt! Kram
  • villsågärna38

Håller helt med Sira!! Ingen av mina har druckit välling och min Bvc skulle aldrig säga så. Betydligt mer kunnig och modern. De har ju inte alls med när du slutar att amma att göra. Ring Amningsmottagningen istället om du vill ha råd och börja ge vanlig mat/puré dvs inte bara frukt utan grönsaker osv istället. Sötpotatispure är också ett bra förslag som mina har gillat. Bra ni gör som ni vill!

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015