• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hur mår ni idag tjejer? Skiner solen på er med? Här i Skåne är det underbart väder. Känns som semester Vi myser och har det toppen fortfarande!!

Ha en bra dag alla!

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-30 15:57:26 följande:

Det var en diskussion för ett tag sedan om bilbarnstolar och jag tror Irma skrev att du har maxicosi pearl. Undrar om du är nöjd med den? Jag tycker den verkar vara super men då den är väldigt dyr tillsammans med basen undrar jag om den är värd sitt pris?

Kram

Vi köpte precis ny till Lovisa. Pearl verkar jättebra tycker jag om man har Isofix. Vi vill ha henne i framsätet så då gick den tyvärr bort. Vår treåring testade den med och då var den i minsta laget däremot. Kan ju vara värt att tänka på. Henne vänder vi inte förrän hon blir fyra och tills dess sitter hon bättre i maxi cosi Mobi som vi har. Den är större. Blev en Britax highway till Lovisa istället och så får hon ärva maxi cosi Mobi sen när storasyster blir större och sitter framåtvänd.

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-30 15:55:01 följande:

Lät som en häst skrattade högt när jag läste det.

Låter som det gick över förväntan, så skönt.

Här har vi lite problem med ont av tanden tror jag. Han är jättegnällig och tar sig i munnen hela tiden och är frustrerad. Gav alvedon precis eftersom han tydligt visar på smärta

Kram

Ja hon gnäggade verkligen

Usch va jobbigt med tanden. Toppen med alvedon då så han slipper ha ont lille killen. Hoppas det ger sig snart! Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-30 18:59:20 följande:

Douglas är rätt lång 72 cm men inte så rund. Svårt att veta om han kommer att fortsätta växa i samma takt. Var den jättetrång också för benen?

Vi har Isofix i baksätet och tänkte ha honom där. Tycker att pearl är väldigt snygg och har fått bra betyg i tester men det måste ju funka till 4 år också

Vår äldsta tjej är ju 3,5 nu och ligger en kurva över snittet på längden. Pearl funkar inte alls bra för henne nu. Vi har testat. Mkt mer bekvämt med Mobi som vi har men för liten bebis och kort litet barn är den säkert jättebra. Många vänder ju tyvärr barnet framåt pga att barnstolen blivit för liten men det är ju inte alls bra för nacken om man skulle krocka så vi vill vänta till 4 år. Kram
  • villsågärna38

Har man Isofix i framsätet så funkar det ju iofs med Pearl. Det finns väl som tillval tror jag? Jag har det inte tyvärr!! Kör en Tiguan just nu. Lovisa älskar ju inte direkt att långåka i bil och jag vill ju köra 60 mil till Skåne ibland så framsätet är enda alternativet. Har automat och van att köra så funkar hur bra som helst för oss Bra att kunna ge leksak, kex osv då man kör. Men det är ju så individuellt Kram

Ps. Irma - ja om ni byter var 4e månad så förstår jag att ni vill ha Isofix Vi byter bara vart tredje år så det funkar utan.

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-09-30 16:58:31 följande:

Så härligt det låter och duktig du är som klarade nerresan galant! Ja vilka dagar vi har! Adam vaknade kl 06 som vanligt men nu när sambon inte ska upp på morgonen ligger vi alla kvar i sängen och slumrar och jag ammar från och till.. Imorse gick vi inte upp förrän 08:30! Efter frukost åkte jag till stallet och red ut på en underbar tur till havet. Solen sken och havet glittrande! När jag kom hem igen åt vi allihopa lunch på altanen i solen och sen stack sambon ut med moutinbiken och jag ringde svärmor som gick med mig och Adam på en härlig promenad i skogen. Så skönt, bästa vädret nu!

Adam har fått mer och mer vilja och upptäckt att han kan bestämma själv vad han inte vill äta.. Han som ätit allt innan! Just nu älskar han turkisk yoghurt men inte min hemmagjorda barnmat på lax, sötpotatis och morot som han alltid gillat förr.. Han vill och mer och mer hålla i maten själv, innan har han nöjt sig med att bli matad. Ja han håller på att bli stor helt enkelt!

Hoppas ni får fina dagar i Skåne!

Kram

Härligt Njut! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-09-30 20:49:06 följande:

Precis...

Dock kommer vi att köpa en Britax Highway under senhösten, då vi behöver en stol i varje bil när vi jobbar.

Därför är det ett mindre problem att Pearl inte håller lika länge, då beroende på Victors storlek så kommer vi att använda Britax de sista månaderna på längre sträckor, säg mellan 3,5 och 4 år.

Många stolar är bra, det beror verkligen helt på vad man prioriterar och hur behovet ser ut. Hade vi inte bytt så ofta (och hade jag inte varit så oteknisk hm) så hade inte Isofix varit så viktig.

Kör också automat och älskar att köra, och egentligen sitter V bak då det har fungerat utmärkt, även när han var 6 månader och jag åkte själv ner till Skåne. Han har alltid varit lätt att göra med i bilen, hade det varit annorlunda hade vi säkerligen provat med framsätet. Allt handlar ju om det som fungerar för en!

Kram

Ja har man två bilar behöver man ju två stolar såklart. Vi sätter britaxen i en tänkte vi sen och mobil andra.

Ja visst är det så, man får göra det som fungerar. Lovisa klarade baksätet vid 6 månader men inte längre sen hon började gå. Rastlösare nu och har man två barn i bilen vill man ju inte att det ena ska skrika. Kan smitta av sig isf

Ha så mysigt med dina föräldrar nu imorgon!! Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-01 11:14:31 följande:

Tänkte fråga er om det här med vätska. Douglas vill äta mer och mer mat och han äter större portioner. Igår åt han en och en halv liten burk på hela dagen fördelat på tre måltider. Ammar också både dagtid, kvällstid och på natten.

Tycker ni att jag bör ge honom annan vätska. Imorse bajsade han och det såg ut som han fick kämpa en del för att få ut det och det var bara en pytteliten kula som kom.

Tänkte att det kanske är läge att erbjuda vatten i t ex pipmugg när han sitter i matstolen och äter.

Kram

Ja definitivt. Kommer det bara en kula så är han ju förstoppad Ge honom vatten i flaska att dricka efter måltiden eller amma direkt efter om du hellre vill det. Du behöver nog tänka på vad han får också dvs ge päron eller katrinplommonpure varje dag. Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-01 14:16:43 följande:

Det är päron i en del av klämmisarna och katrinplommon har han fått nån gång. Har varit och köpt päronpure och katrinplommonpure som jag ska försöka ge nån sked av till alla måltider som lite efterrätt.

Han har bajsat en gång till och då var det kladdigt med lite grön ton. Verkar som kulan som kom ut satt som en propp men den har ju blivit hård av en anledning tänker jag.

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Ska se om han vill ha lite vatten till måltiderna, ska erbjuda det fr o m nu.

Kram

Låter som en bra ide Kram
  • villsågärna38

Johjen - bra förslag från Bell. Ett till är Scandic Hasselbacken på Djurgårn. Det är barnvänligt och nära Skansen om ni vill dit

Men ni kanske vill bo utanför stan? Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015