• Anonym (Snygg långtifrån, men långtifrån snygg ;))

Är jag för snygg?

Jag har ett väldigt trevligt problem. (Har aldrig varit på ett forum förut, men jag känner att jag verkligen måste få svar på detta!)

Jag och min kompis hade en väldigt märklig diskussion häromdagen. De flesta av mina kompisar runtomkring har börjat gå in i stadiga förhållanden och verkar leva jättelyckligt. Det är i princip bara jag som är kvar som singel, det är iallafall så det känns. Hur som helst pratade jag och min kompis om detta och jag konstaterade att jag fortfarande är singel och förstod inte riktigt varför det blivit så. Hur kan alla träffa någon och jag stå kvar själv? Han gav mig det mest chockerande svaret. 

Han: "Haha, men det fattar du väl?"
    Jag: "Nej, vadå?"
    Han: "Du är för snygg!"
    Jag: "Men skärp dig, varför seriöst?"
    Han: "Nej, jag är allvarlig. Du är för snygg för att någon ska våga satsa på dig. I stort sätt varenda kille jag känner tycker att du är brutalt snygg, men out of their league."
    Jag: "Skojar du?!"
    Han: "Nej. Du är lite av en drömtjej. Tjejen alla killar snackar om och vill ha, men som ingen vågar sig på. Alla killar tar för givet att du kommer dissa dem."
    Jag: "Men det är ju helt sjukt?!"
    Han: (Rycker på axlarna) "Det är så det är."

Nu undrar jag, stämmer min kompis teori? Är det möjligt att killarna anser att jag är för snygg? Jag själv anser verkligen inte det nämligen. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är jag för snygg?
    Celines Essence skrev 2015-01-18 14:46:14 följande:

Vad gäller missförstånd tycker jag att ansvar för missförstånd, måste ligga på båda parter. I ditt fall tar du inte på dig NÅGOT ansvar för att du missuppfattas. Det förvånar mig att du inte inser att bilden på Barbara uppfattades vara på dig.

När du lade upp första bilden på Barbara med texten "är denna tjej för snygg" visste man inte om det var du eller någon annan.

När du sedan berättade om bilden med följande ord lät det som att det var du på bilden.

Det är oerhört märkligt val att skriva så och inte förstå att man uppfattar det som att det är din bild.

Var hittade du bilden? Brukar Barbara berätta så mycket om sina bilder, eller var det bara denna bild hon beskrivit så mycket detaljer kring?

Det förvånar mig för övrigt att så många som 20-30 personer har så pass mycket koll på Barbara Palvins utseende. Trodde inte det var så vanligt att man, så väl, kunde namn och utseende på modeller.

Jag undrar om du ofta hamnar i denna sits. Dvs att andra lätt missuppfattar dig och att du bara skyller på den andre parten(tex som här, att folk skulle vara okunniga).Det kanske var en engångshändelse, men i annat fall är sådan stil något som effektivt stjäl energi från andra. Man blir väldigt trött på sådant beteende.
    Jag håller med dig halvt. Ansvaret ligger på båda parter tills en förklaring givits från den person som uppfattats missvisande. Men personer som trots en sann förklaring, fortsätter att misstänka att någon försökt lura dem, bär faktiskt skulden till sin egen missuppfattning. Då är de dem själva som väljer att tro något alternativt, än vad som faktiskt är sant. Om jag ska vara krass, är det inte mitt problem överhuvudtaget. 

Jag är ledsen att du m.fl. missuppfattade mig till en början, det var inte min avsikt. Angående de människor som väljer att fortsätta missförstå, måste jag tyvärr säga att somliga är mer optimalt utrustade än andra gällande kapaciteten i encefalon. 

Bilden hittade jag via en länk (som jag naturligtvis inte har kvar, om jag hade haft det hade jag självklart källhänvisat länken, så att ni hade fått en klar och tydlig bild). Angående dina frågor så har du hela förklaringen om bilden, som tidigare nämnt, längre bak i tråden. Om du är osäker, läs! Jag hoppas att du har överseende med att jag inte heller tänker leta upp länken, av tidsbrist och intressebrist. Det kan de personer som inte har bättre saker för sig roa sig med. Det verkar finnas gott om dem. 

Förvånar det dig? Då tillhör vi kanske inte samma målgrupp. Modellen är känd från både Victoria's Secret och L'Oréal Paris, om du är bekant med dessa välkända varumärken? 

Jag antar att alla blir missuppfattade ibland, men skulle inte påstå att det händer mig ofta. Jag tror definitivt att det är lättare att bli missuppfattad i textform, jämfört med muntligt i verkliga situationer. Teorierna till det är många, men skulle framförallt välja att belysa att man inte ser varandras kroppsspråk och ansiktsuttryck samt att man inte hör varandras tonläge. Vilket genererar ett större utrymme för missförstånd. 

Det var inte min avsikt att rikta kritik mot de som först missuppfattade situationen och att stämpla dem som okunniga. Det var jag själv som gjorde ett lite för naivt antagande och trodde att tillräckligt många skulle känna igen modellen och tog därmed det för givet. Kritiken (se mitt andra stycke) vill jag rikta till de som fortsätter att missförstå efter den sanna förklaringen uppdagats samt de som uttrycker sig ohyfsat, obetänksamt och otrevligt. Påtal om ett tröttsamt beteende som stjäl energi från omvärlden. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Snygg långtifrån, men långtifrån snygg ;)) skrev 2015-01-18 18:17:24 följande:
    Jag är ledsen att du m.fl. missuppfattade mig till en början, det var inte min avsikt. Angående de människor som väljer att fortsätta missförstå, måste jag tyvärr säga att somliga är mer optimalt utrustade än andra gällande kapaciteten i encefalon. 

Bilden hittade jag via en länk (som jag naturligtvis inte har kvar, om jag hade haft det hade jag självklart källhänvisat länken, så att ni hade fått en klar och tydlig bild). Angående dina frågor så har du hela förklaringen om bilden, som tidigare nämnt, längre bak i tråden. Om du är osäker, läs! Jag hoppas att du har överseende med att jag inte heller tänker leta upp länken, av tidsbrist och intressebrist. Det kan de personer som inte har bättre saker för sig roa sig med. Det verkar finnas gott om dem. 
    Naturligtvis tänker du inte leta upp länkenFlört 
    Jag håller med Celines Essence.
    Anonym (Less) skrev 2015-01-18 15:57:50 följande:

Celines Essence har helt rätt! Det går inte att komma ifrån det märkliga i att TS lade upp en bild på en modell och att det framstod som om det var TS själv, varpå TS blir väldigt dryg och defensiv när detta påpekas. TS du må vara snygg. Du må ha en viss stilistisk förmåga ("adekvat inhemsk vokabulär disponibel" haha, applåd på den). Men du framstår inte som särskilt sympatisk eller ödmjuk, och det om något är ett hinder för att hitta ett förhållande. Varsågod, nu kan du förklara för mig hur ointelligent jag är och att mina påståenden brister i validitet, plocka fram SAOL så hittar du nog några fler synonymer för hur dum jag är. Och när vi ändå är inne på bibelcitat: du är inte varse bjälken i ditt eget öga.

Hej! 

Har du läst hela tråden? Läs gärna även mitt perspektiv a.k.a. förklaringen, innan du uttrycker dina åsikter angående "att du inte kan komma ifrån det märkliga". Det kan vara fördelaktigt att beskåda en situation ur minst två olika perspektiv innan man bildar sig en egen uppfattning.

Det som sägs i den här tråden är ytterst viktigt för mänskligheten, så jag kan förstå att du har svårt med att "komma ifrån" det du uppfattar som märkligt. Om du redan har läst hela tråden, beklagar jag djupt att du fortfarande inte kan släppa taget. 

Angående att diskutera folks intelligensbefrielse: 
    För det första, jag dumförklarar och förolämpar endast dem som gör ett tappert försök att dumförklara mig eller göra mig till åtlöje. Du behöver inte oroa dig för en verbal omgång, så länge ditt sätt att bemöta mig är neutralt eller trevligt. 

För det andra, är mitt intryck av dig hittills inte att du skulle vara ointelligent. Du förstår uppenbarligen vad jag har skrivit i tidigare kommentarer och kan dessutom "slänga käft" rumsrent. Det uppskattas! Du använder dig dessutom av mer avancerade ord än genomsnittet, t.ex. validitet. Haha, det kommer man ihåg från skoltiden, "Validitet och reliabilitet". 

Haha, jag vet inte när jag använde SAOL senast, det var säkert i gymnasiet. Använde du SAOL för att förstå mina tidigare kommentarer eller slå upp "validitet"? 

Jag känner igen mig i ditt anonyma namn, därmed har du kanske uppfattat mig som dryg, osympatisk och anspråksfull. Jag tar dock inte åt mig förrän du träffat mig i verkligheten och fått möjlighet att göra en valid och dokumentarisk bedömning. 

Angående bibelcitatet, kul att även du är bekant med bibeln. Är du religiös, intresserad eller endast allmänbildad? 

"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?" - Matteus 7:3 

Jag antar att du vet att citatet handlar om andlig blindhet? I och med detta citat menar du alltså att mitt tankesätt är förljuget och gudsfrånvänt? Haha, nu har jag hemskt roligt! Annars bra citat, om det hade stämt överens med situationen. Det kanske stämmer överens med din tolkning? Ledsen att göra dig besviken, men så är inte fallet. Läs förklaringen längre bak i tråden och ta en titt på de olika perspektiven!

"Att svara innan man lyssnat är en dårskap och en skam." - Ordspråksboken 18:13
    "Den kloke samlar kunskap, den vise lyssnar och lär." - Ordspråksboken 18:15

Om du redan har läst hela tråden, beklagar jag att du inte tror mig. Valet är ditt, väljer du att inte ta till dig sanningen, är det, krasst sagt, ditt bekymmer.

Om man skulle ta och lämna det här nu kanske? Det här med att diskutera på forum verkar inte vara något för mig. Jag föredrar att diskutera i verkligheten. Ta det inte personligt om jag inte svarar, för att då har jag valt att lämna forumet bakom mig.
    Mongo fraan yttre rymden skrev 2015-01-14 05:03:21 följande:

Jag skulle vilja svara "ja" på TS fråga. Sen kom ju en lavin av nekelser. Jag misstänker att det har lite med hur långt man kommit i livet.

Tjejen på bilden är urläcker, men jag personligen skulle inte ragga på henne just för att hon ser för snygg ut. Hon är i en annan liga (en annan kanske inte skulle hålla med, men det är så jag känner). Det är något plastigt över henne. Utstrålningen jag får är ungefär "jag är assnygg, och jag vet det. Är du tillräckligt snygg, cool och har rätt stil för mig?" Det ser ut som en överseriös modell, och det pallar jag inte med. Jag måste kunna latja, annars känner jag mig kvävd. Men det är som sagt heeeelt baserat på bilden. Kanske är nåt helt annat i verkligheten, när allt rör sig.

Jag tror att många (fr.a. yngre) killar blir väldigt osäkra på en modellsnygg tjej, så som jag beskrivit ovan. Många tänker att de har nog ingen chans egentligen, så de som gör något tänker att det "håller" bara en stund eller en kväll/natt, sen struntar de i det innan det blir personligt och de kan bli "avslöjade" som oduglingar. Att det är lite som en tävling eller utmaning, fånga fisken som egentligen är alldeles för stor för en. Bli glad av att ha lyckats "lura till sig" en modell för en kväll, och sen är det bra med det.
    Det är en teori iaf.

Och..! Icke att förglömma, så finns det elementet att en sådan tjej kan få viiiilken kille som helst, så det finns en stor risk i killens ögon att hon kan dra närsom så fort något bättre eller roligare dyker, samt att många killar kommer flörta med henne, så det blir jäkligt svårt att försvara och behålla. Blir liksom dömt att misslyckas att satsa seriöst på en sådan tjej.

Anonym (känner igen mig) skrev 2015-01-13 00:10:35 följande:

bara läst TS men känner igen mig då min kompis sa ungefär desamma till mig för några år sedan. Har alltid sett väldigt bra ut men var den ända i mitt kompisgäng som inte hittade något seriöst förhållande och funderade mycket över det. Jag tror lite så att många som är väldigt snygga "lever" på sitt utseende och det märks ganska tydligt vilka som tillhör den kategorin, tjejer som däremot är väldigt snygga men inte lägger för stor vikt vid det får en annan sorts respekt. Så himla svårt att förklara . Vad tror du själv?:)

Tack för ditt utförliga svar! Glad Många intressanta tankar och idéer! 
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (Snygg långtifrån, men långtifrån snygg ;)) skrev 2015-01-18 20:25:14 följande:
    Om man skulle ta och lämna det här nu kanske? Det här med att diskutera på forum verkar inte vara något för mig. Jag föredrar att diskutera i verkligheten. Ta det inte personligt om jag inte svarar, för att då har jag valt att lämna forumet bakom mig.

Är väl väldigt tråkigt om du har fått så dålig start på en forumkarriär, men familjeliv kan vara givande med så hoppas du inte helt fått avsmak för forum.
    LostInTranslation skrev 2015-01-16 03:08:23 följande:
    Nu har jag bara läst det här inlägget och trådstarten, men jag är grymt skicklig på att döma folk utifrån ett mycket begränsat underlag. Om du är snygg har jag såklart ingen uppfattning om, men att du precis som du insinuerar är långt smartare än genomsnittet är helt uppenbart. Det räcker med den där  lilla texten för att det skall lysa igenom som ett par svarta string under ett par vita linnebyxor. 

Med den slutsatsen dragen har jag en alternativ teori om  ditt problem. Den kanske redan har diskuterats i tråden, ber om ursäkt för upprepningen i så fall. Något som många killar kan bli osäkra av är nämligen kombinationen av ett knivskarpt intellekt och en bländande skönhet. Är du inte så snygg men väldigt smart vågar sig de lite nördigare och osäkra killarna fram. Är du snygg och lite medelsmart eller rent av lite korkad är du en okomplicerad trofé för de coola och snygga. Men de här killarna blir lite osäkra om du är smart och ambitiös då kan de få lite mindrevärdeskomplex och varför få det när man kan välja av ett brett urval med enklare alternativ. Risken är att du råkar ut för en korkad kille som är så självupptagen och helt befriad från självinsikt att han inte känner av sin underlägsenhet. Det måste du genomskåda omgående. I långa loppet är dina odds goda att dra den riktiga vinstlotten. Det vill säga en kille som både är snygg, smart, charmig och grym i sängen. Typ den bortesta percentilen i normalfördelningskurvan.  

Eftersom du är unik och förmodligen också behöver något motsvarande unikt från det motsatta könet kanske det inte är så smart att bara sitta och vänta på att de stekta sparvarna skall komma flygande in i din mun eller vart du helst kan tänkas vilja ha dem. Istället  bör du börja spana efter de randiga djuren på savannen och vässa klorna så att du är redo när du får syn på ett lämpligt byte. Sen är det ju inget som  hindrar dig från att fälla några vårtsvin längs resans gång...

Lycka till!!
    Tack! Tungan ute

Du får mig att framstå som perfekt, jag är långt ifrån perfekt! Mycket intressant teori i övrigt! Jag tror, precis som du säger, att jag måste bli mer tillmötesgående och inte låta alla chanser gå upp i rök. Ibland tror jag även att mina krav sätter en käpp i hjulet för mig! 

Tack alla människor för era åsikter, kloka svar och ert stora engagemang. Över 200 svar där någonting faktiskt diskuterats! Jag har fått främmande människors perspektiv och teorier angående utgångsfrågan, precis som jag ville ha. Tack! De mindre kloka svaren tackar jag för ur en humoristisk synvinkel, det har roat både mig och min äldre bror. Jag har haft roligt, men nu tror jag att jag tackar för mig! 
  • Celines Essence
    Anonym (Snygg långtifrån, men långtifrån snygg ;)) skrev 2015-01-18 18:17:24 följande:

Jag håller med dig halvt. Ansvaret ligger på båda parter tills en förklaring givits från den person som uppfattats missvisande. Men personer som trots en sann förklaring, fortsätter att misstänka att någon försökt lura dem, bär faktiskt skulden till sin egen missuppfattning. Då är de dem själva som väljer att tro något alternativt, än vad som faktiskt är sant. Om jag ska vara krass, är det inte mitt problem överhuvudtaget. 

Förvånar det dig? Då tillhör vi kanske inte samma målgrupp. Modellen är känd från både Victoria's Secret och L'Oréal Paris, om du är bekant med dessa välkända varumärken? 

Jag antar att alla blir missuppfattade ibland, men skulle inte påstå att det händer mig ofta. Jag tror definitivt att det är lättare att bli missuppfattad i textform, jämfört med muntligt i verkliga situationer. Teorierna till det är många, men skulle framförallt välja att belysa att man inte ser varandras kroppsspråk och ansiktsuttryck samt att man inte hör varandras tonläge. Vilket genererar ett större utrymme för missförstånd. 

Det var inte min avsikt att rikta kritik mot de som först missuppfattade situationen och att stämpla dem som okunniga. Det var jag själv som gjorde ett lite för naivt antagande och trodde att tillräckligt många skulle känna igen modellen och tog därmed det för givet. Kritiken (se mitt andra stycke) vill jag rikta till de som fortsätter att missförstå efter den sanna förklaringen uppdagats samt de som uttrycker sig ohyfsat, obetänksamt och otrevligt. Påtal om ett tröttsamt beteende som stjäl energi från omvärlden. 

Okej. Du håller alltså med om att båda parter är ansvariga när ett missförstånd uppstår.... Märkligt nog har du inte visat det. I inlägget ovan gör du ett halvhjärtat försök, men tidigare har du endast skyllt på andra.

Ja. Om du läst mina tidigare inlägg nämnde jag själv att Barbara är en Victoria secret modell, samt make-up modell. Varför frågar du mig om jag känner till det? Kanske ett (dåligt) försök att få mig att verka okunnig... Men sådant kan sluta med. Det funkar inte på mig.

Jag känner vanligtvis inte till namnen på make-up modeller.... Eller Victoria Secret modeller, och även om det är vanligare i din krets, blir jag förvånad att så många som 20-30 stycken har så pass bra koll att de kommer på att berätta att du är (sjukt) lik Barbara Palvin.

Förresten... Jag tror ev att inbitna Justin Bieber - fans... Eller Selena Gomez fans möjligen har mer detaljerad koll på Barbara Palvin... Men annars förvånar det mig ja.

Du kanske minns var länken ledde till för typ av sida, för jag tror det tillhör ovanligheten att en modell berättar så noga om både fotofilter och andra detaljer om håret, osv
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • K grrl

Nej, du är antagligen inte "för snygg" för att någon ska våga satsa på dig, lika lite som du inte är "för intelligent", "för beläst" eller vad du nu skulle kunna tänkas vara.

Kärlek är något som händer mellan två människor som vill att det ska hända. Varken mer eller mindre. Ingen är för snygg, för smart, för ful eller för dum för en relation. Men: man måste vara öppen för det. Det är antagligen killar som är intresserade men du inte bryr dig tillräckligt (om dem) för att se det.

Din kompis har en jättemärklig förklaring som antagligen inte har speciellt hög sanningshalt - eller, rättare sagt, är en analys som minst sagt brister. Det finns alltid män som är orädda av sig. Du säger att du lätt får ragg men att de är intresserade av engångsgrejer; män var så skrämda av din skönhet och rädda för ett bakslag som din kompis vill göra gällande skulle de inte våga ragga på krogen heller.

Du är 22, klart att du kommer träffa någon du också. Att du inte har gjort det än handlar sannolikt om att... Tja, du är som sagt 22, och dina presumtiva partners är i samma ålder. En annan sak att tänka på är att för att någon ska "våga satsa" måste man i lika hög grad våga satsa själv - och jag gissar att en bit av problemet ligger där.

• Anonym (yttre)
    Anonym (Snygg långtifrån, men långtifrån snygg ;)) skrev 2015-01-12 19:41:35 följande:
    Bra skrivet! Vad menar du med varningsklockorna?
    I mina ögon jättemånga som har väldigt snygga kroppar, men de som sticker ut är de som gör lite extra och som utnyttjar sin kropp för att bli extra snygga. Såna personer ser man ibland och då ringer varningsklockorna därför att dessa personer uppenbarligen lägger energi på sitt utseende. För mig är utseendet inte centralt, och därför lockas jag inte av att lära känna personer för vilka utseendet verkar vara det.

Men en tjej med snygg kropp som därtill använder kroppen på ett attraktivt sätt, och som dessutom är intressant som person är såklart inget negativt.

Det handlar om rättvisa helt enkelt. Mindre snygga eller "normalsnygga" kan inte enbart leva på sitt utseende för att attrahera andra, men det kan alltså inte jättesnygga heller. Inte för mig iaf. Det finns nog en minoritet killar som enbart eller till största delen går på utseendet men de flesta söker något mer, och därför kan det uppstå tveksamhet om en tjej befinner sig i det "snygga" facket. Risken är ju att hon BARA befinner där liksom. Med mindre snygga så vet man att det inte bara handlar om utseende.

Men givetvis kan man vara både supersnygg och smart/rolig/intressant/ödmjuk osv.
  • Anonym (yttre)

Tillägg: nu har jag läst lite mer i tråden mellan mina två kommentarer. Det framgår tyvärr med tydlighet att åtminstone TS har vissa lite osympatiska drag. En tjej som dels fokuserar på sin egen snygghet och dels har en jobbig argumentationsstil uppfyller tyvärr en viss stereotyp som definitivt inte är attraktiv. Förmågan att kunna vara mjuk när det behövs är väldigt värdefull.

Jag känner dig inte TS utan detta är en forumdiagnos (herregud), så ta inte för illa upp utan se det bara som input till en möjlig förändring. I verkligheten är i stort sett alla trevligare än de är online.

• Anonym (Nopp!)

TS inlägg i tråden har i alla fall bekräftat att hon, trots egen utsago om motsatsen, är en dumdryg person som gärna vill vara förmer än andra och har ett väldigt överlägset och, ursäkta upprepningen, drygt kommunikationssätt.

Det är minst sagt troligt att det är det, snarare än TS skönhet, som orsakar problem i hennes relationer. 

• HäckHäxan

Skjut mig, skummar igenom sista sidan och inser att jag kommer dö singel oavsett hur fan jag ser ut TACK TS och tack LostInTranslation.

Nu tänker jag dränka min sorg med att läsa bok för avkomman och sen försöka ta självmord i en kalldusch! Denna gången en riktigt sådan och inte en mental skapad av skrivna ord!

Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
Svar på tråden Är jag för snygg?