Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?
Jahapp. S+Mp och Alliansen gjorde en liten Decemberuppgörelse och räddade Sverige från ett extra val. Bra tycker vissa, dåligt tycker vissa och fullständigt odemokratiskt-och-jätteorättvist-och-styggt tycker SD:are.
Men hur är det, är det här verkligen odemokratiskt? Man kanske kan tycka det (majoriteten av förståsigpåarna, alltså statsvetare, politiska skribenter och andra som borde veta) tycks svara nej. Det Inns inget odemokratiskt i detta. Jag är böjd att hålla med.
SD:are skriker förstås i högan sky om odemokratiskt, statskupp, landsförräderi och de vanliga brösttonerna. Men om vi ser till varför uppgörelsen gjordes så var det ju för att SD hotade att fälla varje regering som inte gick med på att inte öka invandringen, det vill säga "Dansa efter vår pipa eller så blir det ingen dans alls" Och det om något är väl odemokratiskt? Det är ju att sätta minoritetens vilja före majoriteten, och i Sverige går ju demokratin (bland annat) ut på att majoriteten bestämmer.
Så min fråga är; vilket är mest odemokratiskt egentligen: Att med helt lagliga medel (man bryter inte mot RF, som många SD:are hävdar) sätta krokben för att SD ska ställa till med oreda precis hela tiden, eller att säga att man inte tänker rätta sig efter majoritetens vilja och kräva att en minoritet ska få diktera villkoren?
Jag har en känsla av att alla regeringar skulle bli fullständigt bakbundna av SD:s utlovade agerande (såvida de inte gick med på SD:s krav, vilket skulle vara politiskt självmord när man lovat att inte samarbeta med SD) och vi kan ju inte ha ett parlamentariskt läge som det varit under hösten. Uppgörelsen går ut på att släppa fram det största partiet, eller partikonstellationen som man sagt eftersom inget parti kan få helt egen majoritet. Detta innebär ju faktiskt att om SD får över 50% av rösterna (vilket snillena på Flashback tror kommer ske snart) så måste de andra partierna släppa fram dem. Dessutom gäller uppgörelsen bara i två mandatperioder, det är ju inte så att Sverige plötsligt blivit en enpartistat vilket SD drömmer om. På ledarsidan i Aftonbladet fanns denna lilla notis:
"Vår långsiktiga ambition är att få bort de andra partierna." Detta sades av Pavel Gamov, som sitter i riksdagen för SD. Där ser man vilken sorts demokrati SD drömmer om.
Är det bara jag som tycker detta låter mycket bekant? "Visst ska vi ha fria val, ni får rösta på precis vilka ni vill - fast det finns förstås bara ett parti att rösta på." Hitler, Stalin, Amin, Mugabe, Saddam...listan kan göras lång över gemytliga herrar som haft detta som paroll.
Nej, det är dags att konstatera att det är SD som är de odemokratiska. De vill inte acceptera att de spelade högt och förlorade, och nu gråter de bittra tårar och drar på sig offerkoftorna - igen. Och nu ska de lämna in misstroendeförklaring...
Vad säger ni andra? Och hör ni - var lite trevliga mot varandra, även om ni inte tycker likadant. Även om man har olika politiska uppfattningar kan man respektera varandra!