• Lady Godiva

Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?

Jahapp. S+Mp och Alliansen gjorde en liten Decemberuppgörelse och räddade Sverige från ett extra val. Bra tycker vissa, dåligt tycker vissa och fullständigt odemokratiskt-och-jätteorättvist-och-styggt tycker SD:are.

Men hur är det, är det här verkligen odemokratiskt? Man kanske kan tycka det (majoriteten av förståsigpåarna, alltså statsvetare, politiska skribenter och andra som borde veta) tycks svara nej. Det Inns inget odemokratiskt i detta. Jag är böjd att hålla med.

SD:are skriker förstås i högan sky om odemokratiskt, statskupp, landsförräderi och de vanliga brösttonerna. Men om vi ser till varför uppgörelsen gjordes så var det ju för att SD hotade att fälla varje regering som inte gick med på att inte öka invandringen, det vill säga "Dansa efter vår pipa eller så blir det ingen dans alls" Och det om något är väl odemokratiskt? Det är ju att sätta minoritetens vilja före majoriteten, och i Sverige går ju demokratin (bland annat) ut på att majoriteten bestämmer.

Så min fråga är; vilket är mest odemokratiskt egentligen: Att med helt lagliga medel (man bryter inte mot RF, som många SD:are hävdar) sätta krokben för att SD ska ställa till med oreda precis hela tiden, eller att säga att man inte tänker rätta sig efter majoritetens vilja och kräva att en minoritet ska få diktera villkoren?

Jag har en känsla av att alla regeringar skulle bli fullständigt bakbundna av SD:s utlovade agerande (såvida de inte gick med på SD:s krav, vilket skulle vara politiskt självmord när man lovat att inte samarbeta med SD) och vi kan ju inte ha ett parlamentariskt läge som det varit under hösten. Uppgörelsen går ut på att släppa fram det största partiet, eller partikonstellationen som man sagt eftersom inget parti kan få helt egen majoritet. Detta innebär ju faktiskt att om SD får över 50% av rösterna (vilket snillena på Flashback tror kommer ske snart) så måste de andra partierna släppa fram dem. Dessutom gäller uppgörelsen bara i två mandatperioder, det är ju inte så att Sverige plötsligt blivit en enpartistat vilket SD drömmer om. På ledarsidan i Aftonbladet fanns denna lilla notis:

"Vår långsiktiga ambition är att få bort de andra partierna." Detta sades av Pavel Gamov, som sitter i riksdagen för SD. Där ser man vilken sorts demokrati SD drömmer om.

Är det bara jag som tycker detta låter mycket bekant? "Visst ska vi ha fria val, ni får rösta på precis vilka ni vill - fast det finns förstås bara ett parti att rösta på." Hitler, Stalin, Amin, Mugabe, Saddam...listan kan göras lång över gemytliga herrar som haft detta som paroll.

Nej, det är dags att konstatera att det är SD som är de odemokratiska. De vill inte acceptera att de spelade högt och förlorade, och nu gråter de bittra tårar och drar på sig offerkoftorna - igen. Och nu ska de lämna in misstroendeförklaring...

Vad säger ni andra? Och hör ni - var lite trevliga mot varandra, även om ni inte tycker likadant. Även om man har olika politiska uppfattningar kan man respektera varandra!

You don't drink poison and expect your enemy will die.
  • Svar på tråden Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?
  • Letitia
    Rataxes skrev 2015-01-04 01:51:04 följande:
    Jamen problemet i sig är ju inte att det kommer invandrare, utan att det får lov att kosta en himla massa pengar. Ta bort alla bidrag kopplade till invandring och låt folk försörja sig själva från dag 1 så kommer problemet att lösas av sig själv.

Kärnkraftsomröstningen var ju en parodi på folkomröstningar, ett nejalternativ dvs avveckla direkt (som fick 38,7%), två i stort sett identiska avveckla senare-alternativ (som tillsammans samlade 58%). Inget Ja-alternativ överhuvudtaget.
    Fast DET är inte heller möjligt, för om invandrarna svälter så kommer de att ta till tiggeri, prostitution, lurendrejeri, inbrott och rån i ännu högre utsträckning än de redan gör. Dock borde det ju ställas mycket högre krav ifrån början, och på något sätt måste man även förhindra att kvinnorna skaffar detta stora barnantal så länge som familjen går på bidrag. (Hur man nu ska kunna hindra det...)

Jaha, jag var för ung då för att jag ska minnas alternativen... Men då får vi utforma alternativen bättre i invandrings-folkomröstningen, då!
  • Rataxes
    Letitia skrev 2015-01-04 02:06:55 följande:
    Fast DET är inte heller möjligt, för om invandrarna svälter så kommer de att ta till tiggeri, prostitution, lurendrejeri, inbrott och rån i ännu högre utsträckning än de redan gör. Dock borde det ju ställas mycket högre krav ifrån början, och på något sätt måste man även förhindra att kvinnorna skaffar detta stora barnantal så länge som familjen går på bidrag. (Hur man nu ska kunna hindra det...)

Jaha, jag var för ung då för att jag ska minnas alternativen... Men då får vi utforma alternativen bättre i invandrings-folkomröstningen, då!
    Det är ingen som sagt att de ska behöva svälta, istället för att betala kriminella ligor 100 000 - 300 000 :- så kan man leva på dessa pengar här i landet.
    Det här med att de skaffar många barn är deras problem eftersom inga bidrag skall utgå.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-02 16:51:08 följande:
    I så fall är alltså (s)-(v)-(mp) också, enligt dig, helt ointresserade av ekonomisk politik? De röstade nämligen på (sd):s budget i Region Skåne.
    Källa tack!
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-04 00:56:50 följande:
    De röstade först på sin egna och för Sverige bästa budget, men när den röstades ned så röstade de på alliansens budget som var det minst sämsta alternativet och ett väldigt bra försök att iallafall bli av med mp i regeringen, som vore en väldigt positiv sak bara i sig.

Om du har missat det hittills och svalt medias och de etablerade partiernas floskler, så är SDs politik det ända som kan rädda Sverige från en framtida kollaps. Om sverige fortsätter med den destruktiva linjen som körs nu!
    Att SD röstade taktiskt för att bli av med huvudfiende MP, visar inte på något intresse för landets ekonomi.
    F.ö. är min åsikt att MP:s politik är den enda hållbara för världen i ett längre perspektiv.
    SD:s idéer om stängda gränser a la NordKorea är politik för framtida fattigdom.
  • Molle1981
    themia skrev 2015-01-04 21:23:02 följande:

Att SD röstade taktiskt för att bli av med huvudfiende MP, visar inte på något intresse för landets ekonomi.

F.ö. är min åsikt att MP:s politik är den enda hållbara för världen i ett längre perspektiv.

SD:s idéer om stängda gränser a la NordKorea är politik för framtida fattigdom.

Du vet väl att Mp inte är ett miljöparti längre, fria gränser och fri rörlighet var något de själva var starkt emot på 90-talet, då det bidrar till mer miljöförstöring då folk ska flytta runt till andra länder. Men det visste du väl inte.

Miljöpartiet har även varit vågmästare i 4 år och fick inte igenom en ända miljöfråga, alla saker de kämpade för och fick igenom var en mkt generösare invandrarpolitik som snart får hela asylsystemet och många övriga välfärdssystem att kollapsa.

Förväntar mig dock inte att du ska förstå eller hålla med om detta, då du som många andra troligen har dragits med i medias och de etablerade partiernas propaganda, att dagens invandring är en ända vinstaffär för Sverige. Vilket nu allt fler har börjat upptäcka att så verkligen är fallet.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 07:55:07 följande:
    Inget problem: www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-budget_4176025.svd

De rödgröna röstade på (sd):s budget för att uppnå ett taktiskt mål, i en omröstning där de inte kunde rösta på sin egen budget. Det är exakt det (sd) gjorde i riksdagen. De enda som verkar hålla på normal praxis synes mig vara Alliansen.
    Tack för källan!
    Personligen ogillar jag starkt denna typ av taktiskt röstande, och jag kan inte försvara mina skånska partikamrater.
    Jag är glad att MP inte gjorde så i riksdagen.
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-04 23:06:37 följande:
    Du vet väl att Mp inte är ett miljöparti längre, fria gränser och fri rörlighet var något de själva var starkt emot på 90-talet, då det bidrar till mer miljöförstöring då folk ska flytta runt till andra länder. Men det visste du väl inte.

Miljöpartiet har även varit vågmästare i 4 år och fick inte igenom en ända miljöfråga, alla saker de kämpade för och fick igenom var en mkt generösare invandrarpolitik som snart får hela asylsystemet och många övriga välfärdssystem att kollapsa.

Förväntar mig dock inte att du ska förstå eller hålla med om detta, då du som många andra troligen har dragits med i medias och de etablerade partiernas propaganda, att dagens invandring är en ända vinstaffär för Sverige. Vilket nu allt fler har börjat upptäcka att så verkligen är fallet.
    Som aktiv medlem i miljöpartiet sedan 80-talet så anser jag mig veta lite bättre än du om partiets mål och medel.

Att MP var vågmästare stämmer inte eftersom SD alltid röstade med Alliansen i viktiga frågor.

Öppna gränser har alltid gynnat ett lands sociala och ekonomiska utveckling.
    Att isolera sig som etnisk grupp leder till stagnation.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 11:44:25 följande:
    Som aktiv medlem i miljöpartiet sedan 80-talet så anser jag mig veta lite bättre än du om partiets mål och medel.

Att MP var vågmästare stämmer inte eftersom SD alltid röstade med Alliansen i viktiga frågor.

Visst inte, (sd) röstade med Alliansen i 60% av omröstningarna i riksdagen 2009/10 - 2012/13. (s) gjorde det i 44% av fallen.

Att (sd) alltid skulle ha stött Alliansen är en vandringsmyt, ivrigt spridd av vänsteranhängare, men den har inte stöd i fakta.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 11:38:32 följande:
    Tack för källan!
    Personligen ogillar jag starkt denna typ av taktiskt röstande, och jag kan inte försvara mina skånska partikamrater.
    Då kan vi alltså vara överens om att ditt uttalande om (sd) i inlägg #15, "Att SD är helt ointresserad av ekonomisk politik, bevisade de genom att inte rösta på sin egen budget. Den enda slutsats man kan dra av det är att det enbart gäller makt, makt utan ansvar. Ett sådant parti har inte i Sveriges parlament att göra. " i så fall i exakt lika hög grad är tillämpligt på de rödgröna i region Skåne?
  • sjuttiofemman
    themia skrev 2015-01-05 11:38:32 följande:

Tack för källan!

Personligen tyckte jag att det var lysande och strategiskt gjort.
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 11:57:13 följande:
    Då kan vi alltså vara överens om att ditt uttalande om (sd) i inlägg #15, "Att SD är helt ointresserad av ekonomisk politik, bevisade de genom att inte rösta på sin egen budget. Den enda slutsats man kan dra av det är att det enbart gäller makt, makt utan ansvar. Ett sådant parti har inte i Sveriges parlament att göra. " i så fall i exakt lika hög grad är tillämpligt på de rödgröna i region Skåne?
    Det är en alltför långtgående slutsats. SD har mycket kvar att bevisa innan de kan kalla sig ett part som tar ansvar.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 15:19:41 följande:
    Det är en alltför långtgående slutsats. SD har mycket kvar att bevisa innan de kan kalla sig ett part som tar ansvar.
    Svagt! Din logik gäller alltså för ett parti men inte för andra partier, vilka du sympatiserar mer med, som gör exakt likadant!

Det är inte logik och inte heller några principer. Det är bara ett sätt att säga att du ogillar vissa partier och gillar andra - utan argument. Ditt argument har visat sig vara noll och intet värt.
  • Molle1981
    themia skrev 2015-01-05 11:44:25 följande:

Det verkar inte som du har det, även om du varit medlem.

Ett öppet land innebär inte att vi ska ha en okontrollerad massinvandring utan några krav på dem som vill komma hit. Men det är inte det som är huvudproblemet, utan det är hur media och våra etablerade politiker förvränger sanningen och inte offentliggör de obekväma fakta som de ständigt gör allt för att dölja.

Ett land blir heller inte stagnerat pga att de inte har öppna gränser, då skulle de flesta länder vara det, då det inte är många som har öppna gränser idag. Skulle du trots allt hävda detta, så får du gärna redovisa en källa på det, utöver att det var någon inom Mp som sagt det till dig ;)
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 16:16:09 följande:
    Svagt! Din logik gäller alltså för ett parti men inte för andra partier, vilka du sympatiserar mer med, som gör exakt likadant!

Det är inte logik och inte heller några principer. Det är bara ett sätt att säga att du ogillar vissa partier och gillar andra - utan argument. Ditt argument har visat sig vara noll och intet värt.
    Que?
    Jag har tydligt skrivit vad jag står för när det gäller taktikröstning i riksdag eller fullmäktige. Du kan inte ha missat det.

Att MP i Skåne har taktikröstat på samma sätt som SD gjorde i Riksdagen, gör inte att du kan göra några andra tolkningar om eventuella likheter partierna emellan.
    SD står så långt från MP i många frågor som det över huvud taget är möjligt.
  • themia
    Molle1981 skrev 2015-01-05 16:43:24 följande:
    Det verkar inte som du har det, även om du varit medlem.

Ett öppet land innebär inte att vi ska ha en okontrollerad massinvandring utan några krav på dem som vill komma hit. Men det är inte det som är huvudproblemet, utan det är hur media och våra etablerade politiker förvränger sanningen och inte offentliggör de obekväma fakta som de ständigt gör allt för att dölja.

Ett land blir heller inte stagnerat pga att de inte har öppna gränser, då skulle de flesta länder vara det, då det inte är många som har öppna gränser idag. Skulle du trots allt hävda detta, så får du gärna redovisa en källa på det, utöver att det var någon inom Mp som sagt det till dig ;)
    1/ Kom igen!

2/ Håller med om det.

3/ Vad som menas med "öppna gränser" är forum för olika tolkningar, och SD har inte särskilt tydligt redovisat sina. Vissa inom SD verkar mena att vi kan ha en måttlig reglerad invandring; andra verkar anse att måttet är rågat och att ingen invandring ska tillåtas öht; åter andra vill enbart stoppa invandring från MENA-länderna.

MP:s inställning är vi är skyldiga att ta emot folk med skyddsbehov, och ge dem en fristad.
    Dessutom är min personliga uppfattning att Sverige skulle må bra med en betydligt större befolkning.
  • Molle1981
    themia skrev 2015-01-05 18:37:52 följande:

1/ Kom igen!

2/ Håller med om det.

3/ Vad som menas med "öppna gränser" är forum för olika tolkningar, och SD har inte särskilt tydligt redovisat sina. Vissa inom SD verkar mena att vi kan ha en måttlig reglerad invandring; andra verkar anse att måttet är rågat och att ingen invandring ska tillåtas öht; åter andra vill enbart stoppa invandring från MENA-länderna.

MP:s inställning är vi är skyldiga att ta emot folk med skyddsbehov, och ge dem en fristad.

Dessutom är min personliga uppfattning att Sverige skulle må bra med en betydligt större befolkning.

1. Ja har du missat att Mp tyckte att folk som rör sig för mkt över jorden bidrar till mer miljöförstöring så verkar det som att du inte kan ditt parti till 100%

Ja men i såfall kan du inte symptisera med Mp, de är ju dem som ligger till stor skuld till det näst intill havererade asylsystemet.

Vad vissa SD-anhängare eller liknande vill är inte samma sak som att säga att det är det som partiet SD vill. Sd har som mål att minska dagens invandring med 90% det vill säga till samma nivåer som våra grannländer har eller övriga europeiska länder per capita. Detta genom att göra den både mer human och rättvis.

Självklart är vi enligt FN-konventionen skyldiga att ta emot flyktingar men dessa har sedan 1996 bara bestått av ca 2% av dem som totalt har fått PUT i Sverige. Sverige behöver strängare regler och sedan ännu viktigare se till att dessa är praxis att följa inte bara i undantag.

Sedan är det skandal att den nuvarande regeringen som även hårt kritiserade den föregående alliansregeringen med mp i spetsen tar pengar från biståndet för att ha råd med ännu mer invandrare här, samtidigt som tex UNIHCF vädjar om mer pengar. Så illa så att de för första ggn, gjorde en humanitär insamling från vanliga människor. De pengarna de fick in hade täcks många ggr om, av de uteblivna biståndet från Sverige, som istället gavs till bortskämda syrier som illigalt tagit sig hit och sedan i många fall ljugit sig till PUT.

Personligen hoppas jag med på att miljöfrågorna höjs, men då handlar det inte om straffskatt på bensin och fordon utan på hållbar och riktig politik som faktiskt gynnar miljön istället för att bara straffa bilister som är beroende av sin bil.
  • Mentat
    themia skrev 2015-01-05 18:27:29 följande:
    Que?
    Jag har tydligt skrivit vad jag står för när det gäller taktikröstning i riksdag eller fullmäktige. Du kan inte ha missat det.

Att MP i Skåne har taktikröstat på samma sätt som SD gjorde i Riksdagen, gör inte att du kan göra några andra tolkningar om eventuella likheter partierna emellan.
    SD står så långt från MP i många frågor som det över huvud taget är möjligt.
    Det har jag inte gjort heller. Däremot hade jag (något naivt) förväntat mig att du skulle fördöma samtliga partiers _handlande_ i det här fallet lika mycket, alldeles oavsett vad du har för inställning till partiernas politik. Det klarade du inte.

Jag har aldrig påstått att (mp) och (sd) har några likheter politiskt sett, det var inte det saken gällde. Läs om ditt inlägg #15 och applicera det på (s)-(mp)-(v), det var vad saken gällde!
  • themia
    Mentat skrev 2015-01-05 20:31:07 följande:
    Det har jag inte gjort heller. Däremot hade jag (något naivt) förväntat mig att du skulle fördöma samtliga partiers _handlande_ i det här fallet lika mycket, alldeles oavsett vad du har för inställning till partiernas politik. Det klarade du inte.

Jag har aldrig påstått att (mp) och (sd) har några likheter politiskt sett, det var inte det saken gällde. Läs om ditt inlägg #15 och applicera det på (s)-(mp)-(v), det var vad saken gällde!
    Jag skrev att jag stark ogillar den sortens taktikröstning - det gäller förstås alla partier.

Region Skåne är inte Riksdagen, så det föreligger en viss skillnad.
Svar på tråden Vad är egentligen mest "odemokratiskt"?